Jesteś tu:   Centrum CyfroweBlog

Kserokopia #60 (19 lipca – 3 sierpnia)

Wakacje w pełni, ale w świecie prawa autorskiego nadal dużo się dzieje. Zachęcamy do refleksji nad tematem wpływu branży wydawniczej na naukę, kierunku zmian w trakcie prac nad europejską reformą prawa autorskiego oraz potencjalnych skutkach orzeczenia w sprawie The Pirate Bay.

Z przykrością informujemy o śmierci Bassela Khartabila, aktywisty na rzecz otwartości, skazanego na śmierć przez reżim syryjski.

CO NOWEGO W SIECI

Wpływ branży wydawniczej na naukę

Jaki wpływ na funkcjonowanie i rozwój nauki mają modele biznesowe wydawnictw naukowych (zazwyczaj mające niewiele z otwartością wspólnego) – na to pytanie próbuje odpowiedzieć Stephen Buranyi w artykule opublikowanym w The Guardian. Autor przygląda się historii rozwoju największego wydawnictwa naukowego – Elsevier i podkreśla, że w środowisku naukowym narasta frustracja związana z funkcjonowaniem rynku wydawniczego. Istnieją również dobre praktyki, jak prawo autorskie w Kanadzie, które udowadniają, że inne podejście do dzielenia się wiedzą jest możliwe – pisze o tym Michael Geist w IPWatch (more…)

Wartość i znaczenie automatycznej analizy danych w XXI wieku

Autorem artykułu jest Jan Strycharz.

Zautomatyzowana analityka danych składa obietnicę usprawniania działalności firm na wielu poziomach. Stąd inwestowanie w tzw. potocznie Big Data stało się wyraźną rzeczywistością rynkową. Globalny rynek na rozwiązania pozwalające na gromadzenie i analizowanie wielkich zbiorów danych rośnie dynamicznie a w roku 2016 osiągnął wartość 23,8 miliarda dolarów. Istnieje już wiele przykładów pokazujących, że inwestycje w programy Big Data przynoszą zyski w postaci, czy to lepszego dotarcia do klienta, czy to optymalizacji kosztowej. Co ważne firmy eksperymentują także na wielu innych poziomach wykorzystania danych, jak: poprawa zarządzania ryzykiem, poprawa bezpieczeństwa, poprawa zgodności z regulacjami prawnymi.

Pobież nasz raport: „Ekonomika eksploracji tekstu i danych – analiza aktualnych trendów i przyszłych zastosowań” 

Wykres 1. Do czego wykorzystujesz analizę wielkich zbiorów danych? (Gartner 2016)

Za konkretny przykład lepszego marketingu może posłużyć amerykański Target. Ten potentat handlu detalicznego – poprzez analizę nawyków zakupowych klientów – nauczył się rozpoznawać, kiedy kobiety regularnie korzystające ze sklepów firmy, są we wczesnych miesiącach ciąży. Dzięki temu trafiał do nich z ofertą w momencie, kiedy były najbardziej podatne na sugestie reklamowe. Przypadek ten został dobrze opisany przez Charles’a Duhigga w Magazynie New York Times’a a następnie rozwinięty w jego książce pt. „Siła nawyku”. Praktyki tego typu wzbudziły kontrowersje i pytania natury etycznej. Wydaje się jednak, że problem ten nie został odpowiednio zaadresowany w debacie publicznej i dzisiaj działania tego typu są na porządku dziennym firm – szczególnie tych zajmujących się handlem w internecie.

(more…)

Widok na potrzeby obywateli? Ministerstwo Cyfryzacji uruchamia nowy portal ze statystykami e-usług

Liczba zrealizowanych e-usług czy statystyka „klikalności” stron ministerstw – Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło pilotażową wersję portalu widok.gov.pl, który ma umożliwiać śledzenie online tego, jak działa e-administracja.

Obecnie na portalu można zapoznać się ze statystykami dotyczącymi 52 usług, w tym tych dotyczących dowodu osobistego, punktów karnych, Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego czy serwisu danepubliczne.gov.pl. Publikowane statystyki dotyczą m.in.:

  • kosztu jednostkowego transakcji (roczny całkowity koszt utrzymania usługi podzielony przez liczbę transakcji w roku)
  • stopnia ukończenia (procent operacji, które zostały zakończone sukcesem)
  • statystyk odwiedzin (informacje o aktywności użytkowników na stronach i wykorzystywanych przez nich narzędziach)

(more…)

Strona 1 z 28312345...102030...Ostatnia »

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.
Creative Commons License

Centrum Cyfrowe Projekt:Polska, ul. Andersa 29, 00-159 Warszawa, kontakt@centrumcyfrowe.pl

Centrum Cyfrowe jest częścią Fundacji Projekt: Polska.

Projekt Polska

Nasi partnerzy

 

Należymy do:
logo koalicji otwartej edukacji  Member of The Internet Defense League
logo koalicji Copyright For Creativity       logo koalicji stowarzyszenia communiaofop_logo