Jesteś tu:   Centrum Cyfrowe

Nowa dyrektywa reuse – niewykorzystana szansa, żeby zrobić to lepiej

Komisja Europejska po raz kolejny zdecydowała się na aktualizację ram prawnych dotyczących ponownego wykorzystywania (reuse) informacji sektora publicznego w Europie, które po raz pierwszy zostały wprowadzone wraz z dyrektywą 2003/98/WE w 2003 roku. Pierwsza nowelizacja miała miejsce w 2013 roku kiedy to m.in. rozszerzono zakres dyrektywy na instytucje zajmujące się dziedzictwem kultury, czyli biblioteki, muzea i archiwa. Polska dyrektywę z 2013 roku wdrożyła do prawa polskiego z kilkumiesięcznym opóźnieniem w lutym 2016 roku. W ubiegłym roku, wspólnie z Fundacją ePaństwo opublikowaliśmy raport podsumowujący rok funkcjonowania ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego w Polsce.

Co się zmieni?

W kwietniu tego roku Komisja Europejska zaproponowała nowelizację dyrektywy w takich obszarach jak: zapewnienie dostępu w czasie rzeczywistym do danych dynamicznych, udostępnienie większej ilości danych badawczych, czy rozszerzenie zakresu dyrektywy na dane pochodzące z przedsiębiorstw publicznych, w tym dane dotyczące transportu. Dodatkowo zostaną zastosowane rozwiązania mające na celu ograniczenie pojawiania się nowych form umów o wyłączność oraz możliwości pobierania opłat przekraczających tzw. koszt krańcowy. (more…)

Prawo autorskie odpowiadające na potrzeby osób niewidomych i słabowidzących – nasze stanowisko

Jak każda dyrektywa, również Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1564 dotycząca ułatwienia dostępu do opublikowanych utworów drukowanych osobom niewidomym i słabowidzącym musi zostać implementowana do porządków prawnych państw członkowskich. W Polsce trwają właśnie prace nad jej wdrożeniem, a my w odpowiedzi na zaproszenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego złożyliśmy swoje stanowisko w konsultacjach publicznych.

Ze stanowiskiem można się zapoznać tutaj.

Lindberg Foto, domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Curt_Broberg_och_Marianne_Aminoff.jpg

 

Naszym zdaniem najważniejszą kwestią jest to, że w projekcie ustawy podjęto decyzję o braku rekompensaty na rzecz podmiotów uprawnionych z tytułu dozwolonego użytku utworów chronionych. Rząd RP stał na takim stanowisku już na etapie prac nad Dyrektywą. Słusznie uznano, że wprowadzenie tego rodzaju wymogów mogłoby znacząco utrudnić korzystanie z wyjątku. Uważamy że odpłatność dozwolonego użytku w większości sytuacji stanowi ograniczenie możliwości korzystania z utworów, wprowadzając dodatkowe bariery prawne i ekonomiczne. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest zwolnienie z jakichkolwiek opłat z tytułu dozwolonego użytku na rzecz osób niewidomych, osób słabowidzących lub osób z niepełnosprawnościami uniemożliwiającymi zapoznawanie się z drukiem. (more…)

Kserokopia #74 (5-26 lipca 2018)

Reforma prawa autorskiego zniknęła ostatnio z mediów – czy to oznacza, że przestała być ważna i wszystko już wiadomo? Nic bardziej mylnego! Podczas głosowania 5 lipca posłowie i posłanki nie zakończyli prac nad reformą prawa autorskiego, powiedzieli za to, że reforma prawa autorskiego jest na tyle ważna, że powinien nad nią głosować cały Parlament Europejski. Głosowanie to zaplanowane jest na 12 września – wyjaśnienie dotyczące procedury znajdziecie na naszym blogu. A w najnowszej Kserokopii prezentujemy linki ze świata otwartości, prawa autorskiego i cyfrowego dobra wspólnego: co ma wspólnego prawo autorskie z satyrą polityczną, jak absurdalna potrafi być polityka korzystania z Facebooka, jak sądy mogą orzekać o zakresie dozwolonego użytku.

 

CO NOWEGO W SIECI

Generator pasków a prawo autorskie

Portal wirtualnemedia.pl podał 16 lipca 2018, że prawnicy TVP analizują „Generator Pasków TVP” (narzędzia, które umożliwia generowanie własnej wersji paska w głównym wydaniu “Wiadomości”) pod kątem ochrony dóbr osobistych, wykorzystania logotypu Telewizji Polskiej oraz wykorzystania wizerunku pracowników. Zdaniem Mecenasa Jacka Dubois taka działalność jak najbardziej mieści się jednak w zakresie prawa cytatu w celu satyrycznym – oczywiście zgadzamy się z takim podejście, powiemy nawet więcej – jest do dopuszczalne wykorzystanie na rzecz parodii. Więcej o sprawie pisze OKO.press.

Creative Commons znika z 500px

Platforma fotograficzna 500px, w którą inwestuje chiński potentat zdjęć stockowych Visual China Group oraz Getty Images, odchodzi od licencji CC. Z serwisu zniknęły już zdjęcia na licencjach CC, których autorzy nie odpowiedzieli w krótkim terminie na zmianę polityki 500px. Dzięki wysiłkowi internetowych archiwistów i archiwistek udało się jednak szybko zapisać część z ponad miliona zdjęć na CC. Udostępniane są one powoli w Internet Archive.

Chcesz dostawać Kserokopię na maila? Koniecznie zostaw swój adres tutaj.

Elsevier a otwarta nauka

Elsevier – jeden z największych i najbardziej znanych wydawców akademickich – monitoruje projekt “Otwarta Nauka” w imieniu Komisji Europejskiej. Na łamach Guardiana ukazał się ostatnio krytyczny głos wobec takiego modelu myślenia o otwartości w nauce.

Absurdy polityki Facebooka

Organizacja Turystyczna z Flandrii wysłała list do Facebooka, protestując przeciwko decyzji portalu społecznościowego, który usunął zdjęcia przedstawiające obrazy flamandzkiego malarza Petera Paula Rubensa. Obrazy zostały usunięte,  ponieważ przedstawiają nagie postaci, co jest niezgodne z polityką Facebooka. Autorzy listu nazywają to “cenzurą kultury”. Jest to kolejny przykład jak zawodne może być filtrowanie i moderowanie treści na masową skalę.

‘Pan i Syrinx’, 1617, Peter Paul Rubens, domena publiczna

(more…)

Strona 1 z 30512345...102030...Ostatnia »

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.
Creative Commons License

Fundacja Centrum Cyfrowe
ul. Chmielna 24/2,
00-020 Warszawa
kontakt@centrumcyfrowe.pl

Nasi partnerzy

 

Należymy do:
logo koalicji otwartej edukacji  Member of The Internet Defense League
logo koalicji Copyright For Creativity       logo koalicji stowarzyszenia communiaofop_logo