Kserokopia # 54 (27 lutego – 9 marca)

W nowym numerze Kserokopii prezentujemy projekt polskiego stanowiska dotyczący europejskiej reformy prawa autorskiego oraz dużą dawkę informacji na ten temat – działania Allied for Startups, wstępne stanowisko Komisji Parlamentu Europejskiego ITRE i nowe publikacje naukowe nt. roli pośredników internetowych. Polecamy też długo oczekiwany komiks o historii muzyki “Theft: A History of Music”. A z okazji wczorajszego Dnia Kobiet zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć na CC0 przygotowanej na tę okazję.

CO NOWEGO W SIECI

 Trolling prawnoautorski na celowniku UOKIK

Agresywne rozsyłanie pism z wezwaniami do zapłaty za piractwo można potraktować jako naruszenie praw konsumentów. UOKiK od dawna przyglądał się firmie Lex Superior ale teraz wiele wskazuje na to, że urząd może pójść dalej i nawet nałożyć karę na spółkę. To byłoby przełomowe wydarzenie. Więcej o sprawie można przeczytać w Dzienniku Internautów.

Komiks o historii prawa autorskiego

W jaki sposób wyjaśnić rozwój prawa autorskiego, kwestię domeny publicznej i problem remiksu w świecie muzycznym? Najlepiej w postaci komiksu – po 7 latach oczekiwania ukazał się nareszcie “Theft: A History of Music”. Oczywiście na otwartej licencji Creative Commons. A jeśli jeszcze ktoś nie zna kultowego już komiksu “Bound By Law” (poprzednika nowej publikacji) to zachęcamy do lektury.

grafika z "Theft! A History of Music", CC-BY-NC-SA 3.0

grafika z „Theft! A History of Music”, CC-BY-NC-SA 3.0

Codzienne wybory a prawo autorskie

Elizabeth Heritage w artykule “Mine by Right: Copyright in Aotearoa” próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak prawo autorskie wpływa na jej codzienne wybory. Ciekawy sposób, by przyjrzeć się wszechobecnemu systemowi ochrony własności intelektualnej i temu w jaki sposób wpływa on i reguluje nasze codzienne życie. Ponadto autorka odnosi się do ważnej kwestii jaką jest monetyzacja twórczości.

ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, PRAWO AUTORSKIE TEŻ

Stanowisko rządu RP w sprawie unijnej reformy prawa autorskiego

Otrzymaliśmy projekt stanowiska RP dotyczącego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Sejmowa Komisja do Spraw Unii Europejskiej omawiała ten projekt na posiedzeniu 9 marca. Projekt do pobrania tutaj.

Startupy a europejska reforma prawa autorskiego

Allied for Startups, federacja zrzeszająca startupy z całej Europy, wystosowała list otwarty do posłanki Comodini Cachia będącej sprawozdawcą w Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego (JURI). W liście wyrażono zaniepokojenie kierunkiem zmian w prawie autorskim. Jak na razie oficjalny projekt raportu JURI nie jest znany, ale do publicznej wiadomości dokument przedostał się w postaci przecieku. List nadal otwarty jest na podpisy ze strony starupów. Ponadto zachęcamy do lektury artykułu prof. Martin Senftleben nt. zagrożeń, jakie reforma może stworzyć dla rozwoju innowacyjności w Europie.

Komisja ITRE popiera rozszerzenie dozwolonego użytku TDM

Opublikowany został projekt raportu dotyczącego reformy prawa autorskiego przez Komisji Parlamentu Europejskiego ds. przemysłu, badań naukowych i energii (ITRE). Poseł sprawozdawca – Zdzisław Krasnodębski – popiera rozszerzenie wyjątku dotyczącego eksploracji tekstu i danych (TDM) na wszystkie podmioty bez względu na cel prowadzonej działalności (nie musi być naukowy). Nasz komentarz dostępny na blogu Stowarzyszenia Communia.

Ocena proponowanych zmian roli pośredników internetowych

Dr Christina Angelopoulos z Uniwerytetu Cambidge przedstawiła raport oceniający proponowane przez Komisję Europejską zmiany roli pośredników internetowych w kontekście ochrony praw autorskich. Wynik analiz przeprowadzonych przez autorkę jest jasny – art. 13 w proponowanej dyrektywie prawnoautorskiej jest niezgodny z obecnym prawem unijnym. Komentarz na temat badania opublikowała również europosłanka Julia Reda.

A TYMCZASEM SĄDY…

Kserowanie a prawo autorskie – cd.

Oxford University Press i Cambridge University Press zdecydowały się nie podejmować dalszych kroków prawnych w kwestii zarzucanego naruszenia prawa autorskiego przez Delhi University and Rameshwari Photocopy Centre. Przypominamy, że niedawno Sąd Najwyższy w Delhi orzekł, że punkty xero, w których studenci mogą skserować podręczniki akademickie, nie naruszają prawa autorskiego. Powód w sprawie – wydawnictwo akademickie – chciał doprowadzić do podpisania umowy licencyjnej z uniwersytetem na kopiowanie podręczników, co teraz nie będzie potrzebne. O społecznych i prawnych aspektach tej sprawy pisał Alek Tarkowski na blogu stowarzyszenia Communia.