Kserokopia #57 (27 kwietnia – 18 maja)

W tym numerze Kserokopii zachęcamy przede wszystkim do refleksji nad poziomem trwającej reformy prawa autorskiego – Politico ocenia ją bardzo nisko. Ponadto polecamy artykuły o tym, że sztuczna inteligencja jest wyzwaniem dla prawa autorskiego; brak nadzoru nad organizacjami zbiorowego zarządzania może prowadzić do nieprawidłowości finansowych; oraz dlaczego w Singapurze na taką skalę występują naruszenia prawnoautorskie w sieci.

Poza tym mamy wielką prośbę – chcemy takiego samego prawa dla wszystkich edukatorów w całej Unii Europejskiej,  by mogli oni swobodnie nauczać bez obawy, że złamią przepisy. Jak można pomóc? Wystarczy wejść na  http://bit.ly/wolnaedukacja, podpisać petycję i zachęcić do tego swoich znajomych w mediach społecznościowych używając: #fixcopyright #rightcopyright. Dziękujemy!

CO NOWEGO W SIECI

Sztuczna inteligencja wyzwaniem dla prawników

Czy kreacje sztucznej inteligencji powinny zostać objęte ochroną prawnoautorską? Jeśli tak, na czyją korzyść powinno to nastąpić? Komisja Prawna Parlamentu Europejskiego wydała w tym tygodniu Komisji Europejskiej zalecenie opracowania kryteriów ochrony „własnej twórczości intelektualnej” komputerów i robotów. Więcej o sprawie pisze Rzeczpospolita.

domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Artificial.intelligence.jpg

Buntownik, a może strażnik? Raport “Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne”

Czy prawo autorskie ma  wpływ na codzienną pracę nauczycieli, rozwój innowacji i kreatywność w szkole? Postanowiliśmy to sprawdzić. Przeprowadziliśmy rozmowy z 30 nauczycielami z Polski, Estonii, Francji, Holandii i Niemiec. Wszyscy rozmówcy byli nauczycielami wyróżniającymi się na tle innych, wdrażającymi innowacje edukacyjne i aktywnie korzystający z nowych technologii. Wyróżniliśmy 4 najbardziej typowe role przyjmowane przez nauczycieli wobec prawa autorskiego: Twórca, Strażnik, Buntownik i najczęściej spotykany – Nieświadomy Użytkownik.  O tym, od czego one zależą i co jeszcze udało nam się ustalić – tutaj.

Ranking naruszeń prawa autorskiego w internecie

Zjawisko niezgodnego z prawem dystrybuowania utworów w internecie zmniejsza się z roku na rok. Spowodowane jest to rozwojem serwisów streamingowych takich jak Netflix czy Spotify, które dostarczają wartościowe i stosunkowo niedrogie pakiety filmów, programów telewizyjnych i muzyki. W zeszłym roku liczba wizyt na nielegalnych serwisach zmalała o 6 proc – wynika z raportu przedstawionego przez Bank Światowy. O czasami zaskakujących konkluzjach raportu można przeczytać na portalach forsal.plQuartz.  

Aplikacje mobilne w muzeach

Alicja de Rosset i Katarzyna Zielonka przygotowały opracowanie Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba?, opublikowane w zeszłorocznym tomie rocznika Muzealnictwo. Według danych za maj 2016 roku wśród 51 aplikacji jedynie 8 zostało zainstalowanych przez więcej niż 1000 użytkowników, a aż 26 aplikacji miało mniej niż 100 instalacji. Analizę raportu prezentuje Marcin Wilkowski na swoim blogu. Mamy jednak nadzieję że realizowany przez nas projekt Pracownia Otwierania Kultury odwróci te trendy.

OZZ w Australii

W kontekście niedługo kończących się konsultacji publicznych projektu ustawy o zbiorowym zarządzaniu, warto przyjrzeć się temu do czego może doprowadzić brak kontroli nad OZZ. Okazało się, że australijska Copyright Agency przeznaczyła miliony dolarów z inkasa za prawa autorskie na rzecz lobbingu przeciwko reformie wzmacniającej fair use (anglosaski odpowiednik dozwolonego użytku). O tej sprawie pisze Michael Geist.

ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, PRAWO AUTORSKIE TEŻ

Politico o poziomie reformy prawnoautorskiej

Politico oceniło strategię Jednolitego Rynku Cyfrowego w dwa lata po jej ogłoszeniu. Niestety, zarówno reforma prawa autorskiego jak i reforma mediów zostały ocenione jako najsłabsze punkty całej strategii. Dlaczego? Zdaniem ekspertów Komisja Europejska boi się podjąć pewnych tematów w reformie, bo byłoby to źle widziane przez kraje członkowskie, dlatego proponowana dyrektywa jest mało ambitna.  

Dozwolony użytek edukacyjny – wcale nie taki zharmonizowany

Teresa Nobre z naszego zespołu Communia zaprezentowała raport, w którym porównuje zakres dozwolonego użytku edukacyjnego w 15 krajach cżłonkowskich. Okazuje się, że zasady są bardzo różne w zależności od kraju, a edukatorzy często nie mają pewności prawnej – dlatego też potrzebujemy ambitnej reformy prawa autorskiego w tym zakresie. Z raportem można zapoznać się tutaj.

Copybuzz – co w trawie piszczy

Koalicja C4C, której jesteśmy cżłonkiem, uruchomiła nowy portal copybuzz.com, którego zadaniem jest komunikowanie o reformie prawa autorskiego w przystępny sposób. Szczególnie zachęcamy do przeczytania wywiadu z Markusem Beckedahlem, redaktorem naczelnym netzpolitik.org, największego bloga o prawach cyfrowych w świecie niemieckojęzycznym. Jeśli ktoś szuka odpowiedzi na pytanie, dlaczego reforma prawa autorskiego jest ważna, to to jest właśnie miejsce, gdzie je znajdzie.

A TYMCZASEM SĄDY…

Odpowiedzialność pośredników – granice ochrony

Włoski sąd orzekł, że Google i Youtube są odpowiedzialne nie usunięcia treści naruszających postanowienia licencyjne, które już wcześniej były uznane za naruszenia. Sąd orzekł, że pomimo tego że dla obu podmiotów ma zastosowanie wyłączenie odpowiedzialności w sytuacji niewiedzy o naruszeniu, to mają one techniczne możliwości by nie dopuszczać do ponownego publikowania nielegalnych treści, a przez to i taki obowiązek. Więcej o sprawie można przeczytać na blogu IPKat.

 

Brak komentarzy »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.
Creative Commons License

Centrum Cyfrowe Projekt:Polska, ul. Andersa 29, 00-159 Warszawa, kontakt@centrumcyfrowe.pl

Centrum Cyfrowe jest częścią Fundacji Projekt: Polska.

Projekt Polska

Nasi partnerzy

 

Należymy do:
logo koalicji otwartej edukacji  Member of The Internet Defense League
logo koalicji Copyright For Creativity       logo koalicji stowarzyszenia communiaofop_logo