Relacja z warsztatu z Effie Kapsalis

Jak zidentyfikować atrakcyjne zasoby, określić publiczność, zdefiniować cele i wdrożyć skuteczne strategie dla lepszego budowania i angażowania widowni? Kulisy pracy Smithsonian Institution odkryła przed nami Effie Kapsalis.

29 maja mieliśmy przyjemność gościć Effie Kapsalis, Chief of Content and Communications Strategy w Smithsonian Institution. Rolą Effie jest tworzenie strategii, wedle której zasoby archiwum, a także powiązane z nimi historie, są udostępniane i promowane w sieci. Ma bogate doświadczenie w budowaniu społeczności wokół działań swojej instytucji poprzez wydarzenia, kampanie, gry i narzędzia cyfrowe angażujące odbiorców. Przykładowe projekty, które prowadziła, to produkcja aplikacji mobilnej „Castle of Curiosities”, kampania „Ask an Archivist” na Twitterze, czy edit-a-thon Wikipedii, podczas którego uczestnicy uzupełniali internetową encyklopedię o informacje o Afroamerykańskich naukowczyniach, o których wcześniej brakowało informacji w sieci. Effie prowadzi też współpracę online z szeroką siecią wolontariuszy  do transkypcji niektórych zbiorów Smithsonian używa crowdsourcingu. Effie promuje ustrukturyzowane, strategiczne podejście do planowania oraz ewaluacji działań w obszarze kultury.

Podczas poniedziałkowego spotkania Effie podzieliła się z nami swoją strategią oraz narzędziami, które stosuje w Smithsonian Institution w celu budowania zaangażowania publiczności i docierania do nowych odbiorców. Po krótkim wykładzie wprowadzającym, poprowadziła warsztat, w którym uczestnicy, korzystając z wiedzy i doświadczenia Effie oraz stosowanych przez nią metod, weryfikowali aspiracje i strategie swoich instytucji.

Visitors in Front of the Arts & Industries Building During the 1950s, Smithsonian Institution, domena publiczna

 

Prosta metodyka, wymierne rezultaty

Instytucje kultury mają możliwość korzystania z wachlarza platform internetowych, mediów społecznościowych, rozwiązań cyfrowych, aplikacji mobilnych i strategii komunikacji, w celu angażowania istniejących i potencjalnych odbiorców w zbiory dziedzictwa. Aby jak najefektywniej zaplanować kampanię w tym gąszczu dostępnych rozwiązań, należy ustrukturyzować podejście do planowania, przeprowadzania oraz oceny projektu. U podstaw nowych programów powinno leżeć zrozumienie, jakie strategiczne cele instytucji będą miały one za zadanie realizować, i jakie są ich oczekiwane rezultaty. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, do jakiej grupy odbiorców instytucja stara się dotrzeć, i jakie taktyki zapewnią działaniom skuteczność.

Effie Kapsalis w swoim wykładzie kładła nacisk także na mierzenie rezultatów przy użyciu dokładnie określonych wskaźników, które pozwolą ocenić, czy projekt odniósł sukces, czy też porażkę. Efektywna ewaluacja pozwoli na refleksję, wyciągnięcie wniosków i uniknięcie popełnienia tych samych błędów w przyszłości. Rezultaty projektu dobrze jest też porównać z doświadczeniami innych instytucji, żeby zrozumieć, jak nasze działania wypadają na tle innych, i w jaki sposób można korzystać z już wypracowanych rozwiązań. Co ciekawe, Effie wraz z zespołem co kwartał weryfikują i udoskonalają obrane i wdrażane strategie.

Engaging the world, Effie Kapsalis

 

Wysłuchaj swoich odbiorców

W swojej praktyce zawodowej Effie Kapsalis kieruje się przekonaniem, że należy najpierw dogłębnie zrozumieć oczekiwania odbiorców, aby następnie zaplanować, jak na ich potrzeby może odpowiedzieć instytucja. Zgodnie z tą filozofią, Effie promuje otwartość instytucji kultury, a także dialog z blogerami, pasjonatami, pisarzami, edukatorami, badaczami i innymi konsumentami kultury, których postrzega nie tylko jako biernych odbiorców, ale również – lub przede wszystkim! – jako osoby, które swoim zaangażowaniem mogą wywrzeć realny wpływ na kształt instytucji. W celu dotarcia do tej grupy, Effie dba o to, by Smithsonian włączał się także w szersze inicjatywy – takie jak Black History MonthWomen’s History Month, a także rozwijał bazę wolontariuszy i sympatyków poprzez inicjatywy crowsourcingowe i działania w mediach społecznościowych. W swoich działaniach udowadnia, że muzea i archiwa zyskują na zaangażowaniu pasjonatów-amatorów w tworzeniu treści online np. poprzez włączenie ich w publikowanie zbiorów na Wikipedii. Więcej o programie internetowego Centrum Transkrypcji, w ramach którego Smithsonian Institution angażuje ponad 8500 wolontariuszy we współtworzenie treści online, tutaj: https://transcription.si.edu/.


Pracownia Otwierania Kultury

Otwarty dostęp do zasobów kultury i angażowanie szerszej publiczności w aktywny udział w życiu instytucji, w tym we współtworzeniu treści, to cele które przyświecają pilotażowej edycji naszego projektu Pracowni Otwierania Kultury. Więcej informacji możecie znaleźć tutaj: https://otwartakultura.org/


Prezentacja Effie Kapsalis, jak również inne przydatne materiały, dostępne są tutaj: https://www.slideshare.net/effiekapsalis/engaging-the-world.


Wykład i warsztat odbyły się 29 maja jako pierwsze wydarzenie towarzyszące projektowi Pracowni Otwierania Kultury.

Effie Kapsalis gościła w Warszawie jako prelegentka festiwalu Sektor 3.0. Warsztat został zorganizowany we współpracy z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, które jest organizatorem i gospodarzem festiwalu, która odbywa się w dniach  30-31 maja w Warszawie.