Kserokopia #71 (27 marca – 23 kwietnia)

W tym numerze Kserokopii prezentujemy ciekawe spory prawnoautorskie ze styku świata sztuki i biznesu. Poza tym prezentujemy kolejne dowody na to, jak dużym zagrożeniem jest procedowana właśnie reforma prawa autorskiego dla otwartego internetu. A po przeczytaniu polecanych przez nas linków zapraszamy do obejrzenia krótkiej video relacji z Creative Commons Summit, gdzie byliśmy w ubiegłym tygodniu.

CO NOWEGO W SIECI

Frida Kahlo jako lalka

Daleki krewny zmarłej meksykańskiej artystki Fridy Kahlo powiedział, że udało mu się dostać tymczasowy nakaz zatrzymania sprzedaży lalki Frida Barbie. Mara de Anda Romeo twierdzi, że Mattel nie ma prawa używać wizerunku Kahlo w ramach serii “Inspirujące kobiety”.

domena publiczna, https://www.flickr.com/photos/136701497@N06/34716270152

Czy serial „Stranger Things” to plagiat?

Jak donosi “Variety” twórcy popularnego serialu zostali pozwani o przypisanie sobie autorstwa cudzego utworu. „Stranger Things” zdaniem reżysera jest plagiatem jego krótkometrażowego filmu pt. „Montauk” z 2012 r., który opowiada o tajnych rządowych eksperymentach na Long Island.

Graffiti na ubraniach

H&M ogłosił wycofanie skargi przeciwko artyście graffiti Jasonowi Williams, który wcześniej oskarżył H&M o wykorzystanie swojej pracy w materiałach reklamowych spółki i zażądał odszkodowania. Natomiast spółka argumentowała, że Williams nie posiada praw autorskich do graffiti, które zostało namalowane bez zezwolenia miasta Nowy Jork. Zachowanie H&M w tej sprawie i zarzuty przeciwko artyście spotkały się ze sprzeciwem ze strony społeczności artystycznej.

 

ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, PRAWO AUTORSKIE TEŻ

Reforma prawa autorskiego a licencje Creative Commons

Redaktorzy portalu Chip.pl zwrócili uwagę na nieprzewidziany skutek, jaki może mieć reforma w obecnym kształcie – ograniczenie możliwości stosowania licencji Creative Commons.  Zgodnie z proponowanym tekstem dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym wynagrodzenie za włożoną pracę ma być proporcjonalne i jednocześnie niezbywalne. Może to oznaczać, że portale i prasa nie będą mogły korzystać z prac opublikowanych na licencjach Creative Commons, które często nie umożliwiają kontaktu z autorem, ale pozwalają ponownie wykorzystać utwór.

Artykuł 13 tylko wzmocni pośredników

Pomimo sporych kontrowersji wokół  art. 13, mało osób mówi, że docelowo wzmocni on rolę platform, które to będą decydowały które treści opublikują, a które nie, a nie (jak obiecują niektórzy) doprowadzi do wyrównania pozycji negocjacyjnych między platformami a twórcami. Na zagrożenia związane z oddanie w ręce prywatnych podmiotów decyzji o tym, co można znaleźć w internecie, pisze Micheal Geist. My również przedstawiliśmy w tej kwestii nasze stanowisko Ministerstwu Cyfryzacji.

Prawo autorskie a edukacja

Communia, stowarzyszenie europejskie w którym aktywnie działamy, było współorganizatorem spotkania w Brukseli poświęconej reformie prawa autorskiego i jej wpływowi na edukację i naukę – “A better copyright for quality higher education and research in Europe and beyond”. Za duży sukces uważamy obecność MEP Voss, odpowiedzialnego za reformę prawa autorskiego i naszą współpracę z  European Trade Union Committee for Education (ETUCE) i European Federation of Education Employers (EFEE). Więcej o wydarzeniu można przeczytać na blogu Communia.

Co ma prawo autorskie wspólnego z gospodarką opartą na danych?

Niektóre zapisy, które znalazły się w propozycji nowej dyrektywy prawnoautorskiej, mogą zaszkodzić gospodarce opartej na danych. Od zawsze podkreślamy, jak ważne jest, by Unia Europejska pozostała konkurencyjnym miejscem dla rozwoju technologii TDM (mechanicznej analizy tekstów i danych). A nakładanie dodatkowych ograniczeń to uniemożliwia – więcej o tym w Dziennik Gazeta Prawna.

A TYMCZASEM SĄDY

Sąd Najwyższy o otwartości internetu

W ubiegłym tygodniu Sąd Najwyższy podzielił pogląd Rzecznika Praw Obywatelskich Adam Bodnar i uznał, że internet jest miejscem publicznym. Oczywiście, treści publikowane w internecie, choć fizycznie rzeczywiście znajdują się na dyskach twardych, to jednak tworzą „pewną przestrzeń”, a jeśli są dostępne na stronie internetowej, na którą każdy, bez ograniczeń może wejść, to tym samym przestrzeń taką należy uznać za miejsce publiczne – jest to bardzo ważne orzeczenie w kontekście otwartości internetu.

Osobiste prawa autorskie architektów

W jakim stopniu projekt architektoniczny może zostać zmodyfikowany bez wyraźnej zgody architekta, aby modyfikacja nie stanowiła naruszenia prawa do integralności dzieła? Na to pytanie odpowiedział ostatnio Sąd Okręgowy w Mediolanie (Tribunale di Milano) Boeri przeciwko Agnoletto (decyzja nr 1568/2018). Zmiany dotyczyły odległości między innymi budynkami oraz przestrzeniami wspólnymi.Sąd orzekł, że  taka zmiana nie stanowi naruszenia osobistych praw majątkowych. Więcej o sprawie przeczytać można na blogu 1709.