Jesteś tu:   Centrum CyfroweBlog

Reforma prawa autorskiego – oceniamy propozycje komisji Parlamentu Europejskiego

Kiedy we wrześniu 2016 Komisja Europejska pokazała swój pomysł na reformę prawa autorskiego na jednolitym rynku cyfrowym, okazało się jak zachowawczo Europa myśli o przepisach, które są decydujące dla innowacyjności i kreatywności w Europie. Przypomnijmy – gdyby rzeczywistość zgodna była z wizją ówczesnego Komisarza Gunthera Oettingera, kształcenie odbywałoby się wyłącznie w szkolnych klasach, maszynowa analiza danych i tekstu potrzebna byłaby wyłącznie badaczom, wyszukiwarki służyłyby do okradania wydawców, a jedyne co użytkownicy umieszczaliby w sieci to “pirackie” treści.

Polecamy przewodnik dla zagubionych po europejskiej reformie prawa autorskiego

Po niemal półroczu prac w Parlamencie Europejskim widzimy już w jakim stopniu parlamentarzystom uda się – bądź nie – poprawić projekt dyrektywy. Prace nad projektem dyrektywy toczą się teraz w parlamentarnych komisjach. Znamy już wszystkie projekty opinii w tej sprawie przedstawione przez komisje: Prawną (JURI); Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE); Rynku Wewnętrznego,  Ochrony Konsumentów (IMCO) i Kultury i Edukacji (CULT), Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE). Opinie te następnie będą uzupełniane i zmieniane przez Europosłów, by zasilić opinię JURI, kluczowej komisji w tej reformie.

Dozwolony użytek edukacyjny (DUE)

Projekt dyrektywy przewiduje wprowadzenie nowego, zharmonizowanego i obowiązkowego wyjątku na rzecz wykorzystywania treści w postaci cyfrowej w celu zilustrowania nauczania. Niestety, katalog beneficjentów dozwolonego użytku został ograniczony do podmiotów systemu edukacyjnego. Dodatkowo nowy dozwolony użytek edukacyjny na wykorzystanie treści w postaci cyfrowej może zostać w praktyce wyłączony przepisami krajowymi, gdy możliwy będzie wprowadzenie licencji na treści cyfrowe.

opensource.com, CC-BY-SA, https://www.flickr.com/photos/opensourceway/5537457507

O ile uważamy przepis umożliwiające wykorzystywanie treści cyfrowych w edukacji za konieczne, to od dawna postulujemy, żeby znieść ograniczenie podmiotów, które mogą korzystać z DUE. To pozwoliłoby instytucjom takim jak biblioteki publiczne, muzea czy organizacje pozarządowe prowadzić działania edukacyjne bez obaw o naruszenie przepisów prawa autorskiego. Swoboda korzystania z treści na potrzeby niekomercyjnych działań edukacyjnych, realizowanych w interesie publicznym powinna być zagwarantowana przez szeroki i efektywny wyjątek od praw autorskich, którego nie można ograniczyć dostępnością licencji. (more…)

Co z tą otwartością w edukacji? Druga edycja OER Policy Forum w Warszawie

Jak promować otwartość w edukacji? Jak rozmawiać o otwartości z administracją, a jak z uczniami i nauczycielami? Jak tworzyć zasoby i się nimi dzielić? Jakie działania możemy prowadzić wspólnie i jak możemy się nawzajem wspierać? – to tylko niektóre z tematów poruszanych podczas 2. edycji OER Policy Forum, która odbyła się 1-2 czerwca br. Eksperci, aktywiści i urzędnicy z ponad 20 krajów dyskutowali m.in. o tym, jak najlepiej tworzyć i wdrażać polityki publiczne dotyczące otwartości w edukacji na poziomach krajowym i międzynarodowym. Organizatorem wydarzenia było Centrum Cyfrowe.

Fot. Łukasz Matczak, CC BY

(more…)

Kserokopia #58 (19 maja – 5 czerwca)

W tym numerze Kserokopii przedstawiamy nowe głosy w dyskusji dotyczącej europejskiej reformy prawa autorskiego. Zachęcamy do lektury artykułu poświęconego fenomenowi Netflixa i zmniejszającej się ilości naruszeń prawa autorskiego w internecie oraz kolejnego niepokojącego tekstu o trollingu prawnoautorskim. Poza tym zachęcamy do zapoznania się z wyrokiem kolumbijskiego sądu, ważnym z perspektywy otwartej nauki.

CO NOWEGO W SIECI

Nowe modele biznesowe a łamanie prawa autorskiego w internecie

Stoimy na stanowisku, że tylko zmiana modeli biznesowych dostępu do treści może sprawić, że prawo autorskie będzie bardziej respektowane w internecie. Netflix jest tego doskonałym przykładem, przekonuje Bloomberg View. Dane pokazują, że od dawna liczba plików którymi dzielą się użytkownicy spada, a rośnie liczba subskrypcji na portalach streamingowych. (more…)

Strona 3 z 28112345...102030...Ostatnia »

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.
Creative Commons License

Centrum Cyfrowe Projekt:Polska, ul. Andersa 29, 00-159 Warszawa, kontakt@centrumcyfrowe.pl

Centrum Cyfrowe jest częścią Fundacji Projekt: Polska.

Projekt Polska

Nasi partnerzy

 

Należymy do:
logo koalicji otwartej edukacji  Member of The Internet Defense League
logo koalicji Copyright For Creativity       logo koalicji stowarzyszenia communiaofop_logo