Jesteś tu:   Centrum CyfroweBlog

Reuse of Public Sector Information Act  –  One Year After Coming into Effect

Making public data available (including heritage resources) is only the first step to fully exploit their social potential. The second step is to create a simple and effective mechanism of public sector information reuse conditioning the process of benefitting from public data. Uncomplicated practice in this field is indispensable to both public subjects and citizens — especially in the context of creating innovative products and information services. In the report covering the market related aspects of the use of public sector information, Graham Vickery states that the economic value of public sector information directly results from the fact that in the economy based on information, knowledge is always the source of competitive advantage.

Together with ePaństwo Foundation we decided to take a closer look at how the Polish Act on reuse of public sector information functions in practice, how it is useful to applicants and how it is applied by public subjects. We submitted requests regarding public information access to the selected institutions obliged to apply the Act in Poland. Each of the selected units was asked to respond to several questions regarding the implementation of the Reuse Act. We presented our research in the report Reuse of Public Sector Information Act — One Year After Coming into Effect”.

 

Dyrektywa o bazach danych – nasze stanowisko

Dyrektywa w sprawie ochrony prawnej baz danych z 1996 r. miała w założeniach dwojakie cele. Z jednej strony była to próba usunięcia istniejących różnic w ochronie praw autorskich do baz danych w różnych krajach członkowskich. Z drugiej strony dyrektywa miała na celu ochronę interesów zarówno przedsiębiorców jak i użytkowników baz danych.

Oprócz harmonizacji ochrony praw autorskich do baz danych w Unii Europejskiej, dyrektywa wprowadziła nowe prawo sui generis chroniące bazy danych, w tym również “nieoryginalne” bazy danych, które nie kwalifikują się do ochrony praw autorskich. Celem prawa sui generis jest zapewnienie producentowi bazy danych możliwości zapobiegania nieuprawnionemu pobieraniu danych i/lub wtórnemu ich wykorzystaniu w całości lub w istotnej części. Prawo to ma zastosowanie w przypadku, gdy dokonano jakościowej lub ilościowej inwestycji w uzyskanie, weryfikację lub prezentację zawartości bazy danych.

 

Nasze stanowisko przedstawiliśmy w konsultacjach publicznych prowadzonych przez Komisję Europejską – odpowiedzi można znaleźć tutaj

CC BY-SA 3.0, Nick Youngson, http://www.thebluediamondgallery.com/wooden-tile/d/database.html

Nasze rekomendacje

  1. Należy zachować harmonizację ochrony praw autorskich w stosunku do baz danych, jednak Komisja Europejska powinna podjąć działania zmierzające do usunięcia prawa sui generis. Jeśli niemożliwe byłoby całkowite wycofanie tego prawa, KE powinna wprowadzić system, w którym producenci baz danych muszą zarejestrować się w celu uzyskania ochrony sui generis. W wyniku takiej zmiany niektórzy producenci baz danych, którzy chcą otrzymać ochronę sui generis byliby do tego uprawnieni, a pozostali, dla których dodatkowa ochrona nie jest pożądana, nie byliby ją objęci.
  2. Należy zharmonizować wyjątki (zakres dozwolonego użytku) zarówno od ochrony prawnoautorskiej, jak i ochrony sui generis, tak aby stan prawny we wszystkich krajach członkowskich był tożsamy i jasny do interpretacji.
  3. Należy ustalić maksymalny okres ochrony baz danych, ponieważ obecna sytuacja pozwala zasadniczo na wieczyste przedłużenie tego okresu po dokonaniu jakichkolwiek zmian ilościowych bądź jakościowych w bazie danych.

(more…)

Centrum Cyfrowe poszukuje współpracownika lub współpracowniczki na stanowisko: Asystent/ka biura

Interesujesz się działaniem organizacji pozarządowej „od kuchni”? Masz doświadczenie w pracy biurowej i lubisz pracować z danymi? Chcesz rozwijać umiejętności w obszarze zarządzania finansami? W takim razie szukamy właśnie Ciebie!

Szukamy osoby komunikatywnej, zorganizowanej, lubiącej rozwiązywać problemy i pracować w zespole. Osoba zatrudniona na stanowisku Asystenta/tki biura będzie współpracowała bezpośrednio ze Specjalistką ds. finansowych. Do jej zadań należeć będzie m.in. obsługa biura organizacji, prowadzenie cotygodniowych zestawień wydatków organizacji i obsługa płatności, prowadzenie archiwum dokumentacji finansowej.

Oferujemy zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w wymiarze 4/5 etatu i możliwość rozwoju zawodowego w obszarach zarządzania finansami i administracji w organizacji pozarządowej.

Osoby zainteresowane prosimy o przesłanie CV i listu motywacyjnego wraz z klauzulą zgody na przetwarzanie danych osobowych do 11 września 2017 do godziny 12:00 na adres rekrutacja@centrumcyfrowe.pl.

Więcej informacji tutaj.

 

Strona 5 z 289« Pierwsza...34567...102030...Ostatnia »

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.
Creative Commons License

Centrum Cyfrowe Projekt:Polska, ul. Andersa 29, 00-159 Warszawa, kontakt@centrumcyfrowe.pl

Centrum Cyfrowe jest częścią Fundacji Projekt: Polska.

Projekt Polska

Nasi partnerzy

 

Należymy do:
logo koalicji otwartej edukacji  Member of The Internet Defense League
logo koalicji Copyright For Creativity       logo koalicji stowarzyszenia communiaofop_logo