Wirtualna rzeczywistość

Jakie szanse i zagrożenia niesie technologia VR?

Pobierz raport

 

  • Badacze z Uniwersytetu Stanforda ustalili, że to, jak jesteśmy postrzegani w wirtualnym świecie na skutek cech charakteryzujących nasze awatary (np. wzrost, wiek, wygląd), może zmienić nasze myślenie o sobie, nasze decyzje i relacje społeczne.
  • Społeczne funkcje wirtualnej rzeczywistości wydają się główną przyczyną, dla której siła technologii immersyjnych będzie rosła. Zwłaszcza w kontekście ograniczeń wynikających z trwającej pandemii Covid-19. Platformy VR, które pozwalają na spotkanie z innymi użytkownikami i interakcje społeczne.
  • W publikacji Od mediów do rzeczywistości. Jakie ryzyka i szanse niesie ze sobą popularyzacja VR? Ana Brzezińska uwzględniła perspektywę 20 twórców i badaczy z obszaru technologii immersyjnych.

 

Gdy w kolejnych miesiącach pandemii przenieśliśmy dużą część naszego życia do Internetu, VR przestał być jedynie ciekawostką dla geeków. Sięga po niego coraz częściej sektor kultury, wykorzystują firmy organizujące koncerty i spotkania online, a przede wszystkim coraz mocniej rozwijają takie korporacje jak Google czy Facebook Inc., zarządzające najpopularniejszymi dzisiaj wyszukiwarkami i portalami społecznościowymi.

W kolejnym raporcie projektu SpołTech Ana Brzezińska przygląda się rozwojowi technologii VR (wirtualnej rzeczywistości), która już niedługo może na stałe wkroczyć do naszych biur i domów, zmieniając sposób w jaki się komunikujemy, spotykamy, uczymy, a nawet leczymy. Wskazuje na zagrożenia, jakie niesie brak regulacji tego sektora i pozostawienie decyzji o tym, jakie rozwiązania przyjmować, w rękach korporacji. Czy za kilka lat czeka nas przeniesienie walki z dezinformacją, utratą prywatności i agresją w internecie z mediów społecznościowych do nowej ich wersji stworzonej w VR?

Kto i na jakich zasadach będzie dysponował dostępem do platform społecznościowych funkcjonujących w VR? Kto będzie personalizował treści i decydował, co i kiedy widzimy? Jakie informacje będą pozyskiwane od użytkowników przez operatorów platform, wirtualne sieci społecznościowe i podmioty trzecie (np. reklamodawców, agendy i podmioty publiczne)? W jaki sposób dane te będą wykorzystywane?

Korzystając z VR zupełnie inaczej przetwarzamy treści – przeżywane doświadczenia zapamiętujemy lepiej i głębiej, częściej odbieramy je także jako prawdziwe i to na poziomie odczuwanych emocji, a nie tylko przyswajanych informacji. Fake news to już nie tylko fałszywy tweet, ale oglądana przez nas z bliska sfabrykowana wypowiedź polityka w deep fake.

To, co jednocześnie jest szansą dla edukacji i szkolnictwa wyższego (w Pekinie uczniowie, wśród których na zajęciach stosowano VR, osiągali na egzaminie końcowym wynik 93 – o 20 punktów procentowych lepszy niż uczniowie, którzy przyswajali materiał w tradycyjny sposób), może więc także zwiększyć naszą podatność na manipulacje – zarówno marketingowe, jak i polityczne.

Ana Brzezińska przedstawia w raporcie zalecenia dla deweloperów treści, dziennikarzy i prawodawców oraz pokazuje, jak wyciągając wnioski z obecnej dyskusji o regulacji mediów społecznościowych, zapewnić etyczny i bezpieczny rozwój VR.

 

Ana Brzezińska -Kuratorka i producentka w amerykańskim studio immersyjnym Kaleidoscope. Współpracuje jako ekspertka z funduszami i instytucjami publicznymi w Polsce i zagranicą (Creative Europe MEDIA, PISF, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy).  Jest wykładowczynią uniwersytetu SWPS i szkoły filmowej w Łodzi. W 2020 roku była stypendystką Centrum Cyfrowego, gdzie pracowała nad raportem dotyczącym ryzyka związanego z popularyzacją wirtualnej rzeczywistości.

Dyskusja o raporcie

 

Projekt SpołTech – bo przyszłość potrzebuje przyjaciół

Technologie cyfrowe wpędzają nasze społeczeństwo w stan ciągłej zmiany. Dlatego przyszłość potrzebuje przyjaciół, którzy upomną się o społeczny wymiar technologii.

SpołTech to przestrzeń do namysłu i rozmowy o technologii, przyszłości i Polsce. W Fundacji Centrum Cyfrowe stworzyliśmy zespół analityczny badający społeczny i kulturowy wpływ technologii cyfrowych. Jednocześnie sieciujemy ekspertki i ekspertów, dla których ważny jest społeczny wymiar technologii. Osoby wierzące, że technologie powinny służyć społeczeństwu [dowiedz się więcej o projekcie]

Kontakt dla mediów: media@centrumcyfrowe.pl

Nasze raporty:

banery_loga-1
Tytuł: banery_loga-1