CRE-AI-TIVE: badanie wykorzystania sztucznej inteligencji w przemysłach kreatywnych

Sztuczna inteligencja (AI) ma ogromny potencjał transformacyjny dla sektora kreatywnego. W ramach projektu CRE-AI-TIVE zbadaliśmy w jaki sposób nowe, napędzane AI narzędzia i aplikacje rewolucjonizują branżę architektury, designu, mody, muzyki i gier wideo, oraz jak twórczynie i twórcy podchodzą do wykorzystania AI w swojej pracy. Badanie zrealizowane w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych” Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (ob. Instytutu Przemysłów Kreatywnych).

W ramach badania CRE-AI-TIVE sprawdziliśmy, jak AI jest wykorzystywane w badanych sektorach: czy i jak wspiera ich rozwój, z jakich narzędzi korzystają specjaliści i specjalistki tych dziedzin, dlaczego używają (bądź nie) narzędzi takich, jak ChatGPT, Midjourney, Gemini i wiele innych. Nasze badania objęły szczegółową analizę polskiego rynku uzupełnioną o szerszą, europejską perspektywę.

Raport z badań stanowi „mapę” kompetencji, narzędzi i rozwiązań technologicznych stosowanych (lub potrzebnych) w polskich przemysłach kreatywnych. Wyniki dostarczają nowej perspektywy na temat odbioru i realnego zastosowania dynamicznie rozwijających się technologii z uwzględnieniem specyfiki tej szczególnej branży. Wiedza ta ma na celu wsparcie zrównoważonego rozwoju innowacyjności polskich twórców i przedsiębiorców, a co za tym idzie – wzmocnienie ich konkurencyjności na rynku globalnym.

Chcemy, by projekt CRE-AI-TIVE przyczynił się do tworzenia otwartego, opartego o dane dialogu na temat wyzwań i korzyści płynących z narzędzi AI. Wierzymy, że odpowiedzialna dyskusja wokół etyki i wykorzystania nowych technologii jest fundamentem silnej gospodarki opartej na wiedzy i poszanowaniu pracy osób z branży kreatywnej.

Premiera raportu już 23 października 2025!

➔ CRE-AI-TIVE. Kreatywni w erze AI. Polscy twórcy designu, mody, architektury, muzyki i gier wideo wobec rewolucji sztucznej inteligencji

➔ CRE-AI-TIVE. Creatives in the Age of AI. Polish Designers, Architects, Fashion Creators, Musicians and Game Developers in the Midst of the Artificial Intelligence Revolution

 


 

Projekt obejmował działania badawcze i edukacyjne:

  • Badania: Analiza desk research, badanie ankietowe oraz wywiady pogłębione z ekspert(k)ami i prakty(cz)kami,
  • Warsztaty: praktyczne spotkania dla przedstawicieli i przedstawicielek badanych branż kreatywnych, skoncentrowane na badaniu oraz rozwoju kompetencji w zakresie AI, analizie studiów przypadku i kwestiach prawno-etycznych. Szkolenia odbyły się w Warszawie i Łodzi.
  • Raport: Wyniki badań i mapa kompetencji, narzędzi i rozwiązań opublikowane w kompleksowym raporcie w języku polskim i angielskim, w otwartym dostępie.
  • Konferencja: Premiera raportu to okazja nie tylko do podsumowania projekt, ale też przestrzeń dyskusji panelowej ekspertów i ekspertek oraz osób związanych z sektorem kreatywnym.

 


Dostępność: 

Raport badania w polskiej i angielskiej wersji językowej zostanie udostępniony online w formie odczytywalnej przez czytniki ekranu. 

Konferencja odbędzie się w miejscu dostępnym architektonicznie, z tłumaczeniem na Polski Język Migowy, będzie miała formę hybrydową (transmisja online).

Raport, warsztaty, konferencja będą bezpłatne. 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.