Medianumeric. Szkolimy nowe pokolenie dziennikarzy

Studenci kursu MediaNumeric | Data-Driven Journalism, Creative Storytelling and Fact-Checking w siedzibie Agence France-Presse w dniu wybuchu wojny w Ukrainie, a więc w czasie, gdy sprawdzanie faktów, śledzenie dezinformacji i wizualizacja danych dotyczących alarmujących wydarzeń, są ważniejsze niż kiedykolwiek.

51901637050_40e4c3df9c_c
Tytuł: 51901637050_40e4c3df9c_c

W ostatnim tygodniu lutego w Paryżu odbył się sześciodniowy kurs MediaNumeric | Data-Driven Journalism, Creative Storytelling and Fact-Checking, którego jesteśmy partnerem. To szkolenie prowadzone przez trenerów i prelegentów z całej Europy dla studentów dziennikarstwa i komunikacji oparte o ekspercką wiedzę oraz praktyczne umiejętności wyszukiwania, weryfikowania i wykorzystywania dużych zbiorów danych, tworzenia narracji multimedialnych, storytellingu oraz przeciwdziałania dezinformacji.

Pierwszy dzień szkolenia poświęcony został w całości strategii wyszukiwania i opracowywania danych. W dniu drugim uczestnicy poznali podstawowe zasady w wyborze narzędzi pracy z danymi, przykłady najnowocześniejszego multimedialnego storytellingu oraz główne etapy tworzenia narracji w oparciu o dane. Kolejnego dnia prowadzący skupili się na technikach i narzędziach storytellingowych oraz etyce w pracy dziennikarskiej.  Dzień czwarty w całości poświęcony został weryfikowaniu faktów, śledzeniu i zwalczaniu dezinformacji, cyfrowym manipulacjom i metodom ich demaskowania. Kolejnym całodniowym modułem był zaś społeczny wpływ dziennikarstwa i transformacji mediów.

 

Uczestnicy programu MediaNumeric mieli także niezwykłą okazję odwiedzić siedzibę Agence France-Presse w Paryżu dokładnie w dniu wybuchu wojny w Ukrainie, a więc w czasie, gdy sprawdzanie faktów, śledzenie dezinformacji i wizualizacja danych dotyczących alarmujących wydarzeń, są ważniejsze niż kiedykolwiek.

Agence France-Presse (AFP), w której miała miejsce wizyta studyjna, jest wiodącą globalną agencją informacyjną zapewniającą szybkie, kompleksowe i zweryfikowane relacje z wydarzeń na całym świecie. Czerpiąc z rozległej sieci zbierania wiadomości w 151 krajach, AFP jest również światowym liderem w weryfikacji cyfrowej, weryfikując treści na platformach społecznościowych w 24 językach. Zatrudniając 2400 pracowników reprezentujących 100 różnych narodowości, AFP obsługuje świat w sześciu językach, zapewniając wyjątkową jakością multimedialnej opowieści obejmującej wideo, tekst, zdjęcia i grafikę.

Projekt MediaNumeric jest współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+ na lata 2021–2023. Tworzy go konsorcjum utworzone przez czołowe organizacje ze świata nauki, branży medialnej i archiwów audiowizualnych z czterech państw członkowskich Unii Europejskiej: The Netherlands Institute for Sound and Vision (Holandia), Centrum Cyfrowe (Polska), Uniwersytet SWPS (Polska), AFP Agence France Presse (Francja), Inholland University (Holandia), INA Institut national de l’audiovisuel (Francja), Storytek (Estonia) i Fundacja EUscreen (Holandia).