Webinar: Znalezione, nie kradzione! O domenie publicznej w projektach kreatywnych

Z okazji Dnia Domeny Publicznej porozmawiajmy o projektach kreatywnych wykorzystujących otwarte cyfrowe zbiory kultury!

Znalezione, nie kradzione! Webinar z okazji Dnia Domeny Publicznej
Tytuł: Znalezione, nie kradzione! Webinar z okazji Dnia Domeny Publicznej

Co roku tysiące dzieł sztuki, książek, filmów i piosenek trafia do domeny publicznej, co daje artystom, instytucjom kultury i twórcom z całego świata możliwość w pełni legalnego, swobodnego wykorzystywania, przekształcania i udostępniania ich. To wyjątkowy moment, aby porozmawiać o tym, jak można korzystać z tych bogatych zasobów!

W czasie webinaru zobaczymy, jak zasoby domeny publicznej inspirują twórców i twórczynie, zastanowimy się nad wyzwaniami i możliwościami związanymi z korzystaniem z tych zasobów, posłuchamy ekspertów i ekspertek z różnych dziedzin – od prawa autorskiego, aż po design i sztukę.

Sięgniemy po inspirujące case study wokół projektów artystycznych oraz dodatku do gry „Dixit”, który powstał we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, a w panelu dyskusyjnym udział wezmą:

  • Agata Jabłońska (Muzeum Narodowe w Krakowie),
  • dr hab. Ksenia Kakareko (Uniwersytet Warszawski),
  • Michał Piernikowski (Łódź Design Festival),
  • Monika Głowacka (Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych),
  • Artysta/Artystka wykorzystujący/a w swojej twórczości utwory w domenie publicznej,
  • Rozmowę moderować będzie Natalia Cetera (Centrum Cyfrowe).

Po panelu zaprosimy do zadawania pytań i dzielenia się własnymi przemyśleniami.

 

  • Kiedy? Czwartek, 30 stycznia 2025, godz. 15:00 (czas trwania: ok. półtorej godziny)
  • Gdzie? Online, platforma Zoom
  • Udział bezpłatny, zarejestruj się przez formularz

 

Webinar organizowany przez Centrum Cyfrowe we współpracy z Łódź Design Festival.

 


O prelegentach i prelegentkach

Monika Głowacka, zastępczyni dyrektorki ds. programu i rozwoju w Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.

Menadżerka z wieloletnim doświadczeniem w obszarze kultury i biznesu, propagatorka zrównoważonego rozwoju. Zarządzała projektami z obszaru kultury, strategii i rozwoju miasta. Tworzy stabilne relacje biznesowe, potrafi angażować ludzi z różnych środowisk w realizację wspólnych przedsięwzięć. Od 2007 roku związana z sektorem audiowizualnym. Zbudowała profesjonalnie działającą, silną i rozpoznawalną w Polsce jednostkę Łódź Film Commission, która odpowiada na potrzeby branży, buduje standardy rynkowe i promuje miasto jako ciekawą lokalizację zdjęciową.

Agata Jabłońska, Dział Marketingu (sekcja Komunikacji) Muzeum Narodowego w Krakowie.

Pisze i opracowuje materiały informujące o działaniach MNK. Opiekuje się m.in. cyfrową obecnością muzeum na platformach Wikimedia, Google Arts&Culture i działaniami komunikacyjnymi w ramach misji społecznej odpowiedzialności MNK Muzeum, Ludzie, Przyszłość. Jest współautorką wyboru ilustracji do talii Dixit MNK (Libellud, Rebel, MNK, 2023).

Dr hab. Ksenia Kakareko, profesor Uniwersytetu Warszawskiego.

Doktor habilitowana nauk prawnych, doktor nauk prawnych i nauk społecznych w zakresie nauki o polityce, pracownik naukowy w Katedrze Prawa Mediów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą prawa autorskiego, prawa własności intelektualnej, wolności słowa, prawa mediów

Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.

Entuzjasta działań miejskich i projektowania. Inicjator i współorganizator wielu projektów związanych z przemysłami kreatywnymi, m.in.: konkursu make me! i konferencji BiznesUP. Współtwórca World Design Weeks, Inkubatora Sztuki, fundacji Łódź Art Center i Fotofestiwalu. Członek zespołu realizującego w Łodzi działania popularyzujące szeroko rozumiane odpowiedzialne wzornictwo. Laureat Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Kategorii Dizajn, członek Rady Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Moderacja:

Natalia Cetera, Centrum Cyfrowe (kierowniczka Pracowni Otwartej Kultury).

Project managerka obszarze transformacji cyfrowej instytucji kultury, trenerka w obszarze nowych technologii, historyczka sztuki. Od ponad 10 lat zajmuje się wsparciem procesu digitalizacji zbiorów muzealnych, tworzenia cyfrowych kolekcji, angażujących wystaw online oraz narzędzi technologicznych służących kreatywnemu udostępnianiu dziedzictwa kulturowego. Współtworzyła cyfrowe zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Słowacji czy National Gallery w Bułgarii na miedzynarodowej platformie Google Arts & Culture.

 


 

W grafice wykorzystaliśmy zdjęcie kart z dodatku do gry „Dixit”, który powstał we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie. Fot. Mykyta Platonov, dzięki uprzejmości MNK.