Sztuka na Zach臋t臋

Z inicjatywy Towarzystwa Zach臋ty Sztuk Pi臋knych, we wsp贸艂pracy z Zach臋t膮 Narodow膮 Galeri膮 Sztuki, pracowali艣my nad stworzeniem innowacyjnego cyfrowego narz臋dzia edukacyjnego popularyzuj膮cego polsk膮 sztuk臋 wsp贸艂czesn膮.

Projekt rozwija lini臋 wytyczon膮 przez dotychczasowe dzia艂ania Zach臋ty, w tym zw艂aszcza Otwart膮 Zach臋t臋. Jednocze艣nie, wpisuje si臋 te偶 w szersze trendy w obr臋bie sektora GLAM (galerie, biblioteki, archiwa, muzea). Analizuj膮c najwa偶niejsze tendencje dotycz膮ce dzia艂alno艣ci muze贸w i instytucji dziedzictwa, kt贸re kszta艂towa膰 b臋d膮 rozw贸j sektora na przestrzeni najbli偶szych pi臋ciu lat, raport NMC Horizon Report: 2013 Museum Edition wskazuje na znaczenie tworzenia cyfrowych narz臋dzi edukacyjnych bazuj膮cych na zdigitalizowanych kolekcjach.

W odpowiedzi na aktualne trendy nie tylko w sektorze GLAM, ale te偶 w edukacji, a tak偶e wychodz膮c naprzeciw potrzebom odbiorc贸w, wypracowali艣my koncepcj臋 narz臋dzia wspieraj膮cego edukacj臋 formaln膮 i nieformaln膮 w zakresie wiedzy o sztuce wsp贸艂czesnej oraz kszta艂cenie 艣wiadomych odbiorc贸w sztuki, niezale偶nie od etapu edukacji. Jego g艂贸wnym celem jest budowanie i rozwijanie kompetencji umo偶liwiaj膮cych krytyczny odbi贸r dzie艂 sztuki, stymulowanie indywidualnej interakcji z dzie艂em oraz wspieranie kreatywno艣ci.

Narz臋dzie zaprojektowane zosta艂o z my艣l膮 o uczniach i nauczycielach, jednak nie ogranicza si臋 do tej grupy odbiorc贸w i odpowiada tak偶e na potrzeby os贸b chc膮cych samodzielnie pog艂臋bia膰 swoj膮 wiedz臋, korzystaj膮c z innowacyjnych rozwi膮za艅 edukacyjnych. Wykraczaj膮c poza granice podstawy programowej oraz tradycyjnych sposob贸w porz膮dkowania i systematyzowania wiedzy, stanowi zaproszenie do rozpocz臋cia w艂asnej przygody ze sztuk膮 wsp贸艂czesn膮 鈥 niezale偶nie od wieku, profesji i posiadanych kompetencji.

Zar贸wno dla edukator贸w pracuj膮cych z r贸偶nymi grupami odbiorc贸w, jak i indywidualnych u偶ytkownik贸w, stanowi ono zach臋t臋 do tworzenia i poszukiwania powi膮za艅 pomi臋dzy dzie艂ami oraz 艣ledzenie rozwoju motyw贸w i nurt贸w, co u艂atwia rozumienie dzie艂 sztuki wsp贸艂czesnej.

Interdyscyplinarne narz臋dzie, otwarte na tworzenie powi膮za艅 i dodawanie kontekst贸w obejmuj膮cych r贸偶ne dziedziny wiedzy umo偶liwia zg艂臋bianie relacji pomi臋dzy prezentowanymi dzie艂ami a innymi tekstami kultury. Przede wszystkim jednak, stanowi zaproszenie do interakcji z zasobami sztuki przy zaanga偶owaniu swojej wiedzy, intuicji i emocji oraz zach臋ca do podejmowania dzia艂a艅 tw贸rczych i pr贸b kuratorskich.

艁膮cz膮c w sobie zaawansowany system katalogowania zbior贸w oraz atrakcyjne i przyjazne u偶ytkownikom aplikacje mobilne, opracowane narz臋dzie oferowa膰 b臋dzie anga偶uj膮ce do艣wiadczenie, a jego stopniowa rozbudowa pozwoli skutecznie podtrzymywa膰 zainteresowanie u偶ytkownik贸w.