Spotkania
Old books, libraries, and new technologies from the angle of an academic user [wystąpienie w j. angielskim]
How has the library experience changed for the humanities scholar in recent decades? This talk will bring the scholarly user’s perspective on the libraries, focusing on the one who is dealing with ancient holdings of them, such as Renaissance printed books and manuscripts. The overall goal is to show how digitized materials and new technologies have affected not only the work of research in this very field, but also the relationship between user and librarian.
prof. dr hab. Valentina Lepri – Professor of History of Philosophy at the Institute of Philosophy and Sociology of the Polish Academy of Sciences. Her research combines the intellectual history of the Early Modern age with the history of Renaissance books and manuscripts. She is currently the Head of the Centre for the History of Renaissance Knowledge and the Principal investigator of an ERC consolidator EU-funded project (Horizon 2020).
Czy naukowcy i przedszkolaki mogą korzystać z jednej biblioteki?
Zapraszamy na wirtualny spacer po zakamarkach niezwykłej i jednej z nowocześniejszych na świecie bibliotek, którą otworzono w 2017 roku w Katarze. Zobaczymy wnętrza biblioteki, porozmawiamy także z jej pracownikami. Naszym przewodnikiem będzie Marcin Werla, dyrektor do spraw treści cyfrowych.
Katarska Biblioteka Narodowa (Qatar National Library, QNL), którą oficjalnie otwarto w kwietniu 2018 roku, pełni również rolę głównej biblioteki naukowej i publicznej Kataru. Poza różnorodnymi działaniami w kraju, QNL jest zaangażowana w wiele projektów i partnerstw na poziomie regionalnym i międzynarodowym, jak na przykład regionalne centrum kompetencji IFLA w zakresie ochrony i konserwacji zbiorów, czy Katarska Biblioteka Cyfrowa realizowana we współpracy z Biblioteką Brytyjską.
Biblioteka jest częścią Katarskiej Fundacji na rzecz Edukacji, Nauki i Rozwoju Społecznego i jest zlokalizowana w Education City, dzielnicy stolicy Kataru Dohy skupiającej wiele międzynarodowych uczelni, ośrodków badawczych, szkół i innych instytucji wspierających szeroko rozumiany postęp społeczny.