Uwolnij podręcznik! Wyślij petycję w sprawie Elementarza MEN

Rok temu Minister Kluzik-Rostkowska zapewniała, że tworzony za publiczne pieniądze podręcznik będzie w pełni otwarty, dostępny na wolnych licencjach. Tak się nie stało – w najnowszych podręcznikach do drugiej klasy 1/4 stron nie może być swobodnie kopiowana. Zamknięta część ma niestety przełożenie na całość podręcznika. Prowadzone przez MEN konsultacje są okazją, żeby to zmienić. Dajmy razem Ministerstwu wyraźny głos, że dobry podręcznik to podręcznik wolny, z którego każdy może swobodnie korzystać.

poprzednim wpisie obiecaliśmy opublikować instrukcję dotyczącą tego, jak można wziąć udział w konsultacjach w sprawie zwiększenia otwartości MENowskiego Elementarza.

naklejka_button_10x10 copy

Jeśli zgadzacie się z nami, że wszystkie zasoby w finansowanym ze środków publicznych podręczniku powinny być uwolnione, możecie zaapelować o otwarcie podręcznika na dwa sposoby:

  1. Podpisać petycję opublikowaną na stronie KOED, w której wyjaśniamy, na czym polega problem i zwracamy się w ramach konsultacji do Minister Kluzik-Rostkowskiej z prośbą, by zapewniła otwartość podręcznika dzięki dostępności wszystkich treści na wolnej licencji. Tak by każdy mógł z nich swobodnie korzystać, bez studiowania zawiłych zapisów licencyjnych i bez lęku, że może naruszać prawo. Tekst stanowiska Koalicji wraz z podpisami zostanie wysłany do Ministerstwa Edukacji Narodowej w zwykłym trybie konsultacji społecznych.
  2. Drugi sposób to samodzielne wysłanie petycji za pośrednictwem formularza udostępnionego przez MEN.

Konsultacje podręcznika trwają do piątku, 20 marca – to dobra okazja, by poprosić Ministerstwo o więcej otwartości w proponowanym podręczniku.