Jesteś tu:   Centrum CyfroweProjektyTajni kulturalni

„Tajni kulturalni. Obiegi kultury z perspektywy twórców sieciowych węzłów wymiany treści” to projekt badawczy, będący kontynuacją ilościowego badania nieformalnej ekonomii mediów w Polsce – „Obiegi kultury„. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się sieciowym redystrybutorom treści – poznać ich metody działania, zrozumieć motywacje i stosunek do prawa. Chcieliśmy także zastanowić się, jak sytuują się na mapie praktyk kulturowych Polaków, tworząc nisze, z którymi często nie radzi sobie ani rynek, ani instytucje kultury. Sprawdzić, jakie znaczenie ma oddolna dystrybucja treści – pozostająca w cieniu oddolnej twórczości, a przecież znacznie bardziej od niej powszechna. A równocześnie pamiętać, że z perspektywy ekonomicznej i prawnej praktyki bohaterów tego opracowania są co najmniej kontrowersyjne.

Punktem wyjścia do przygotowania raportu było kilkanaście wywiadów i korespondencja mailowa z oddolnymi archiwistami (działającymi w serwisach Chomikuj oraz YouTube), twórcami napisów do zagranicznych filmów i seriali, oraz z operatorami nieoficjalnych serwisów do gier sieciowych. Poznaliśmy m.in. licealistę Tomka, zafascynowanego historią II RP, który w sieci dzieli się swoimi zbiorami. Zofię, która na swoim kanale YouTube zamieszcza stare polskie seriale i filmy religijne – wszystko to, co jej zdaniem warto popularyzować i dla czego w jej opinii brakuje dziś miejsca w medialnym głównym nurcie. Młodą matkę Martę, która – choć nie posiada telewizora – jest fanatyczką seriali. Swoją pasją zaraża innym, poświęcając czas na tłumaczenie napisów.  Emerytowanego inżyniera Andrzeja, który filmy kolekcjonuje od czasu przywiezienia pierwszego magnetowidu z RFN. Dziś udostępnia je w internecie. Elektromechanika Roberta, dla którego zamiłowanie do gier sieciowych było wstępem do przygotowania własnego serwera, na którym bawią się tysiące graczy. Ale też babcię trojga wnucząt Katarzynę, która gromadzi w internecie literaturę o tematyce chrześcijańskiej, i kilka innych osób, których historie ilustrują napięcie pomiędzy postrzeganiem kultury jako ważnego elementu relacji z innymi ludźmi, czegoś, czym warto się dzielić, a kulturą rozumianą jako produkt i towar.

Pobierz raport (PDF).

(W Dwutygodniku ukazał się artykuł Mirosława Filiciaka „Tajni kulturalni czyli z życia routerów„, opisujący wyniki badania).

Autorzy raportu:
Mirosław Filiciak, Michał Danielewicz, Anna Buchner, Katarzyna Zaniewska
Komentatorzy:
Edwin Bendyk, Mateusz Halawa, Marek Krajewski, Tomasz Rakowski, Marcin Sadło, Piotr Siuda, Alek Tarkowski

Raport „Tajni kulturalni” powstał na podstawie badania „Pomiędzy produkcją a konsumpcją ­ nowe praktyki kulturowe wokół treści cyfrowych”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury.

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.
Creative Commons License

Centrum Cyfrowe Projekt:Polska, ul. Andersa 29, 00-159 Warszawa, kontakt@centrumcyfrowe.pl

Centrum Cyfrowe jest częścią Fundacji Projekt: Polska.

Projekt Polska

Nasi partnerzy

 

Należymy do:
logo koalicji otwartej edukacji  Member of The Internet Defense League
logo koalicji Copyright For Creativity       logo koalicji stowarzyszenia communiaofop_logo