"Cyfryzacja w szkołach" – po debacie w Gazecie Wyborczej
Wczoraj (7. grudnia) w redakcji „Gazety Wyborczej” odbyła się debata „Podręczniki 2.0. Czy cyfrowe książki i biblioteki są już warte szkolnej wyprawki?”. O pozytywnych i negatywnych aspektach takich rozwiązań dyskutowali nauczyciele, dziennikarze, politycy i socjologowie. Justyna Hofmokl mówiła o tym, jak dzieci mogą wykorzystywać internet do rozwijania swoich pasji. Sieć oferuje im nie tylko gry, ale też np. możliwość robienia cyfrowych eksperymentów ze zwierzętami czy współtworzenia artykułów w Wikipedii.
Jak pokazują przykłady z Hiszpanii i Norwegii wprowadzona zbyt szybko, całkowita rezygnacja z papierowych podręczników może być bardzo nietrafioną decyzją. Z kolei Dalida van Dessel (specjalistka ds. edukacji w holenderskim Instytucie Wizji i Fonii) opowiedziała o tym, jakie warunki powinien spełniać e-podręcznik, aby zaakceptowali go nauczyciele i uczniowie. Natomiast minister administracji i cyfryzacji Michał Boni podczas swojego wystąpienia poinformował, że w 2012 roku na pilotażowy program „Cyfrowa szkoła” w budżecie państwa przeznaczonych jest 50 mln złotych. – Chcemy by problem był ujęty całościowo. Dlatego mówimy o e-szkole, e-nauczycielu, e-uczniu i e-podręczniku.
Debata organizowana była w ramach akcji „Szkoła z klasą 2.0″, prowadzoną przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”