Zadbajmy o siebie - pakiet informacji
Zadbajmy o siebie to zbiór materiałów dla nauczycieli i nauczycielek, edukatorów i edukatorek opracowany przez zespół Centrum Cyfrowego, by wesprzeć Was w radzeniu sobie z trudną sytuacją, z poczuciem osamotnienia i frustracją. Jesteśmy przekonani, że aby efektywna edukacja zdalna była możliwa potrzeba czegoś więcej niż odpowiednich warunków technicznych i znajomości programów. W pierwszej kolejności powinniśmy wszyscy nauczyć się dbania o siebie i innych tak, abyśmy pozostali w zdrowiu fizycznym i psychicznym. Uczmy się więc współpracować, uczmy się bycia elastycznymi, uczmy się uczyć.
W ostatnich tygodniach w sieci ukazało się wiele materiałów, starających się odpowiadać na różne typy wyzwań, z którymi się aktualnie mierzymy. Na nasz pakiet składają się materiały szczególnie przez nas polecane – opracowane przez organizacje pozarządowe, instytucje kultury, uczelnie, studia produkcyjne, ekspertów.
Jesteśmy z Wami!
Zespół Centrum Cyfrowego
Zadbajmy o siebie
W nowej sytuacji wszyscy możemy czuć się zagubieni, zmęczeni, przestraszeni, osamotnieni, możemy bać się o zdrowie naszych bliskich i swoje. Oto kilka miejsc, w których znajdziemy wsparcie.
Strefa tematyczna psyche Uniwersytetu SWPS
Na stronie można wziąć udział w cyklu spotkań on-line pomagających radzić sobie ze strachem, problemami rodzinnymi, brakiem motywacji i wyzwaniami organizacyjnymi w trakcie trwania pandemii (można też obejrzeć nagrania z tych wydarzeń).
Nagranie nauczycielki Marty Florkiewicz-Borkowskiej
Film o tym dlaczego warto dbać o siebie i o innych, dlaczego warto być życzliwym i pomagać sobie wzajemnie.
Materiały Fundacji Szkoła z Klasą
Artykuł Marty Puciłowskiej o dobrostanie nauczycieli i nauczycielek, zapowiadający kolejne działania Fundacji w tym obszarze.
Jak zadbać o nasz wspólny dobrostan w czasie kwarantanny?
Artykuł Anny Kuliberdy o tym jak dbać o siebie, swoich bliskich, współpracowników i współpracowniczki publikowany na blogu Centralnego Domu Technologii.
Zdrowie psychiczne podczas pandemii COVID – wskazówki WHO
Przygotowane przez Centrum Cyfrowe tłumaczenie (skrót) broszury Światowej Organizacji Zdrowia opracowanej przez Departament Zdrowia Psychicznego, aby wspierać zdrowie psychiczne podczas pandemii.
Zrelaksujmy się, pomóżmy sobie zaakceptować sytuację
Rzeczywistość, w której się znaleźliśmy jest trudna dla wszystkich – straciliśmy poczucie bezpieczeństwa i stabilności, w zamian dostając niepewność i nieprzewidywalność. Musi minąć czas, żebyśmy zaakceptowali nową sytuację. Kilka materiałów może nam w tym pomóc:
<!– Nagranie Nauczycieli Roku
Nagranie, które ma wspierać nauczycieli, nauczycielki oraz edukatorów i edukatorki „Dopóki jest życie, jest nadzieja” opracowane przez polskich Nauczycieli Roku.
–>
Medytacje
Darmowa, polska aplikacja (na system Android) do medytacji INTU – cokolwiek umiesz ze sobą umiesz ze światem. Medytacje zorganizowane w formie 7-dniowych kursów.
Spacery po puszczy Białowieskiej
Codzienne wspólne, wirtualne spacery po Puszczy Białowieskiej organizowane przez Puszczański Punkt Informacyjny. Setki osób oglądają wspólnie drzewa, rośliny i zwierzęta mieszkające w puszczy.
Róbmy mniej
Artykuł Rebeki Barrett-Fox o tym, że uwolnienie się od wysokich oczekiwań wobec siebie, spokój oraz przestrzeń na popełnianie błędów to najlepszy sposób, aby pomóc sobie i uczniom w nauce. Przetłumaczyliśmy fragmenty tekstu.
Pójdźmy na wystawę, do teatru, kina, poczytajmy książkę
Wiele instytucji z Polski i ze świata, z którymi współpracuje Centrum Cyfrowe stara się dbać o nasz dostęp do kultury online oferując zajęcia, spektakle, koncerty, wystawy, oraz zdigitalizowane kolekcje muzealne, które można oglądać lub wykorzystać w dowolnym celu.
Kultura w kwarantannie
Grupa na Facebooku, której członkowie udostępniają informacje o materiałach i wydarzeniach kulturalnych dostępnych w sieci.
Pokazy specjalne w Ninatece
Ninateka to ogromny zasób materiałów audiowizualnych – filmów, bajek, spektakli, koncertów i słuchowisk. Codziennie o 20.00 na stronie odbywają się pokazy specjalne wybranych fabuł, dokumentów i spektakli.
Oprowadzanie online po wystawach Zachęty
Narodowa Galeria Sztuki Zachęta organizuje oprowadzania po aktualnych wystawach zawsze w piątki o 17 i w niedziele o 12.15.
Otwarta pracownia kolażu online
Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku zaprasza na warsztaty o tym jak twórczo korzystać z cyfrowych zbiorów muzeów.
Oprowadzania po najsłynniejszych muzeach świata
Wizyta w m.in Van Gogh Museum w Amsterdamie, Musée d’Orsay w Paryżu, British Museum w Londynie jest możliwa z naszej kanapy. Wiele słynnych muzeów oferuje codziennie wirtualne wycieczki z przewodnikiem (najczęściej w języku angielskim).
Biblioteki online
- Polona – to szybki sposób na skorzystanie z zasobów Biblioteki Narodowej – książek, czasopism, fotografii, map i albumów, rękopisów i filmów.
- Wolne Lektury – to biblioteka internetowa, w której znaleźć można e-booki i audiobooki lektur szkolnych i klasyki literatury.
Zadbajmy o higienę informacyjną
Koronawirus: błędy poznawcze, teorie spiskowe i manipulatorzy – nagranie Uniwersytetu SWPS
Webinar na temat tego co robić, aby nie nabierać się na nieprawdziwe dane i nie ulegać manipulacjom.
Materiały Centrum Edukacji Obywatelskiej
Artykuł Mai Dobiasz i zbiór materiałów o tym, jak zachować zdrowy rozsądek i nie dać się zwieść nieprawdziwym informacjom.
Scenariusze zajęć o krytycznym podejściu do informacji przygotowane przez Fundację Nowoczesna Polska
Scenariusze, ćwiczenia i materiały do prowadzenia zajęć w szkołach, domach kultury i bibliotekach:
Rozmawiajmy z dziećmi
Covibook
Krótka książka o pandemii napisana przez hiszpańską psycholog Manuelę Molina Cruz, aby wesprzeć i uspokoić dzieci na całym świecie. Została przetłumaczona na wiele języków, w tym polski.
Krótki film o wirusie na literkę K i o żmii
Film Studio Dinksy (dinksy.com.pl) oraz Wioletty Matusiak (Warsztaty dla Oświaty), wyjaśniający czym jest kwarantanna, pandemia, zakażenie, wirus.
Do filmu powstały scenariusze zajęć.
Niezwykły przewodnik dla odważnych dzieciaków
Przewodnik dla dzieci na temat pandemii przygotowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Dzieci w Muzeach.
Materiały przygotowane przez Fundację Szkoła z Klasą
Materiały autorstwa Alicji Pacewicz o tym czy i jak należy rozmawiać z dziećmi o koronawirusie wraz z odniesieniami do najlepszych źródeł informacji o pandemii.
Przewodnik Koronawirus a dzieci. Jak o tym rozmawiać? przygotowany przez Szkołę Edukacji
Konkretne porady dla rodziców, nauczycielek i nauczycieli opracowane przez wykładowczynię Szkoły Edukacji, psycholog Magdalenę Śniegulską.
Materiały przygotowane przez UNICEF
6 sposobów na to, jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii – opracowane przez UNICEF z dr Lisą Damour, doświadczoną psycholog pracującą z młodzieżą, felietonistką „New York Times”.
A może napisać do uczniów list?
To przykład listu jaki napisali nauczyciele i nauczycielki w jednej z brytyjskich szkół do swoich uczniów:
Tłumaczenie tekstu można znaleźć tutaj.
Wspierajmy współpracę i pracę grupową
Ko-lekcja wychowawcza
Ko-lekcja Wychowawcza jest efektem projektu wychowawczego zorganizowanego przez Fundację Centrum Cyfrowe – SpołEd. Autorami materiału są Joanna Kostrzewa, Maciej Pabisek i Agnieszka Bilska. Zawiera inspiracje, sprawdzone pomysły, gotowe materiały, praktyczne wskazówki, a przede wszystkim niebanalne sposoby na pracę w grupie. Stwórz team ze swojej grupy. Kieruj się mądrością starożytnych – Heraklit z Efezu twierdził, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”.
Klasa, jako zespół
Artykuł Anny Stokowskiej o tym jak utrzymywać relacje z uczniami podczas nauczania zdalnego opublikowany na blogu Centralnego Domu Technologii.
Materiały
Narzędzia i aplikacje
Lista narzędzi wspierających naukę zdalną zebranych przez Wiolettę Matusiak. W materiale można znaleźć wiele inspiracji i gotowych scenariuszy lekcji.
Zasoby i narzędzia online
Lista użytecznych narzędzi i zasobów online wspierających naukę zdalną przygotowana przez zespół Centralnego Domu Technologii.
Jak uczyć zdalnie? Proste odpowiedzi na trudne pytania
Zbiór najczęstszych pytań nauczycieli i nauczycielek, stawiających pierwsze kroki w zdalnej edukacji. Za pomocą formularza na stronie każdy nauczyciel i nauczycielka może zadać pytanie dotyczące zdalnego nauczania, na które odpowiedzą eksperci i ekspertki z Centrum Cyfrowego, Centralnego Domu Technologii, Fundacji Katalyst Education, Fundacji Szkoła z Klasą i Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Zdalna edukacja a prawo autorskie i prawo do wizerunku
Przygotowane przez Natalię Mileszyk z Centrum Cyfrowego odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania o prawo autorskie (z jakich zasobów można korzystać prowadząc zdalne lekcje?) oraz o kwestię ochrony wizerunku.
Kontakt
Jeśli masz pomysł na uzupełnienie pakietu, potrzebujesz konkretnych zasobów lub chcesz podzielić się z nami opinią zapraszamy do kontaktu: mbiernat@centrumcyfrowe.pl.