SpołEd lokalnie
Zespół projektu: Aleksandra Czetwertyńska, Maria Mirecka, Katarzyna Werner-Mozolewska
Czas trwania: wrzesień 2021 - marzec 2022
Obszary działań: Otwarta edukacja
Po 3 latach realizacji projektu Spółdzielnia Otwartej Edukacji nadszedł czas, aby wypróbować metodę w innych warunkach. Chcielibyśmy oddać proces w ręce nauczycielek i nauczycieli. Do udziału w 4. edycji zaprosiliśmy nauczycieli i nauczycielki, którzy już brali udział w naszym projekcie. Mieli okazję na własnej skórze przeżyć proces tworzenia wspólnie materiałów edukacyjnych, poznali dobrze ducha SpołEdu.
Projekty realizowane w ramach SpołEd lokalnie:
„Podcast, film i grafika w rękach nauczyciela”
Szkoła Podstawowa im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach
O nas:
Jesteśmy grupą nauczycieli i nauczycielek, którzy nie boją się nowych wyzwań. Bardzo lubimy pracę z dziećmi i młodzieżą, nie lubimy zaś “szkolnej nudy”. Dlatego szukamy różnych metod do przekazywania wiedzy i wartości naszym uczniom i uczennicom. Jesteśmy otwarci, chętni do działania, inspirowania i uczenia się, kreatywnie patrzymy na edukację i mamy ogromną sympatię do naszych uczniów.
Barbara Bazgier – Woźny, Barbara Cielanga i Ewelina Adamek, to nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. Na ich lekcjach uczniowie nie tylko pogłębiają wiedzę i nabywają podstawowe umiejętności czytania, pisania i liczenia, lecz także grają na dzwonkach, lepią z gliny, organizują teatrzyki lalkowe, uczą się kodowania i pracy projektowej.
Liliana Szulik, Marta Welchar, Magdalena Machnik, to nauczycielki języka polskiego,
Natalia Gaszczyk i Tomasz Sroka, nauczyciele języka angielskiego, a Agata Paszek, liderka zespołu – nauczycielka matematyki. Na co dzień uczą przedmiotów egzaminacyjnych, które niekoniecznie są tymi ulubionymi w szkole. Starają się tak pracować, aby treści przez nich przekazywane znajdowały praktyczne zastosowanie w życiu codziennym. Stosują różne narzędzia i techniki uczenia – aplikacje komputerowe, gry planszowe, łamigłówki, konkursy, metody pracy projektowej. Organizują wydarzenia szkolne, aby przełamywać rutynę i wprowadzać ciekawe i nietypowe formy edukacyjne.
O projekcie:
Projekt “Podcast, film i grafika w rękach nauczyciela”, w który się zaangażowaliśmy, pozwoli nam nauczyć się, jak nagrywać i publikować podcasty, słuchowiska, krótkie formy video. Współpraca, otwartość, jeszcze głębsze odkrycie swoich możliwości i wartości, wzbogacą nas o nowe doświadczenia i podniosą jakość naszej pracy.
Planujemy stworzyć materiały edukacyjne dla najmłodszych uczniów szkoły podstawowej oraz ich rodziców i nauczycieli, jak również dla tych najstarszych, kończących szkołę. Słuchowiska, karty pracy i inne materiały edukacyjne będą miały atrakcyjną, nowoczesną i przystępną formę dla odbiorców. Dobre grafiki pomogą nam w tworzeniu ciekawych dla młodych treści multimedialnych. Materiały będą dotyczyć ważnych życiowych wartości i wybranych zagadnień edukacyjnych.
„Jak uczyć (się) zarządzania sobą? Projektowanie świadomego kształtowania kompetencji proinnowacyjnych w szkole”
XX Liceum Ogólnokształcącym im. L.Staffa w Krakowie
W skład zespołu wchodzą entuzjastki i entuzjaści edukacji z dużym doświadczeniem i ci, którzy stosunkowo niedawno zaczęli pracę w szkole. Łączy nas to, że chętnie poszukujemy nowoczesnych i skutecznych rozwiązań edukacyjnych. Wierzymy, że projekt pozwoli rozwinąć posiadane przez nas zasoby w kierunku kształcenia kompetencji, a w efekcie będziemy w stanie skutecznie podzielić się pomysłami i wypracowanymi narzędziami, tak aby kolejne grupy nauczycieli odniosły wymierną korzyść w nauce kompetencji związanych z zarządzaniem sobą.
Nasz zespół to:
- Ewelina Iwan – liderka projektu, nauczycielka języka angielskiego
- Joanna Biczysko – nauczycielka języka angielskiego
- Tomasz Ciszek – nauczyciel fizyki, informatyki, matematyki
- Klaudia Potoniec – nauczycielka języka angielskiego
- Beata Sekuła – nauczycielka języka angielskiego
- Joanna Skonieczny – nauczycielka wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości
- Anna Skrzyńska – nauczyciela biologii i informatyki
- Justyna Śmiłek – nauczycielka języka angielskiego
- Maciej Pabisek – nauczyciel języka polskiego
- Maciej Zapiór – nauczyciel historii
- Anna Kisielewicz – nauczycielka języka angielskiego
Celem projektu jest przeszkolenie grupy nauczycieli i nauczycielek, którzy w swojej pracy będą rozwijać jedną z kompetencji proinnowacyjnych, jaką jest zarządzanie sobą. Efektem pracy tej grupy będzie strona internetowa zawierająca narzędzia i pomoce lekcyjne ćwiczące u uczniów zdolność zarządzania sobą. Strona będzie przeznaczona w głównej mierze dla nauczycieli, lektorów języków obcych, ale również edukatorów oraz popularyzatorów nauki i samodzielnego uczenia się.
Kompetencje proinnowacyjne odpowiadają za aktywne mierzenie się z wyzwaniami codzienności i kształtują pozytywny wizerunek jednostki w społeczeństwie. Jednostka proinnowacyjna świadomie i odpowiedzialnie odpowiada na potrzeby współczesnego świata i skutecznie je zaspokaja. W skład kompetencji związanych z zarządzaniem sobą wchodzą:
- rozwijanie zainteresowań i nauczanie, że posiadanie hobby jest zasobem,
- odroczona gratyfikacja,
- umiejętność uczenia się a także analizowania,
- identyfikowania pozytywnych oraz negatywnych zdarzeń i ich przyczyn;
- zdolność do doskonalenia i usprawniania istniejących rozwiązań,
- rozwijanie orientacji na przyszłość,
- wizualizacja problemu i rozwijanie wyobraźni poprzez przydatne metafory,
- wytrwałość
Nowoczesne podejście do edukacji wspiera radzenie sobie ze złożoną rzeczywistością. ta Nauka zarządzania sobą pomaga realizować uczniom i nauczycielom założenie uczenia się przez całe życie (lifelong learning) i w nieoczywisty sposób wzbogaca jakość nauczanego przedmiotu.
„tyfloMatematyczny Przewodnik Turystyczny” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych im. “Synów Pułku” w Owińskach.
O nas:
Jesteśmy zgraną grupą nauczycielek tyflopedagogów. Każda wnosi do tego zespołu inne umiejętności i kompetencji, których suma pozwala im na tworzenie interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych.
Magdalena Ciesielska – nauczycielka matematyki, a z zamiłowania fotograf. Matematykę potrafi dostrzec i sfotografować wszędzie.
Maria Kaliszan-Kaźmierczak – nauczycielka matematyki i informatyki. Ścisły umysł i duże zdolności organizacyjne przydają się podczas koordynowania projektów.
Paulina Łuczak – nauczycielka geografii, która uwielbia podróże i poznawanie nowych zakątków w Polsce i na świecie.
Joanna Bukowska-Wojtkowiak – nauczycielka języka angielskiego najbardziej energetyczna i pozytywnie zakręcona członkini zespołu.
O projekcie:
Matematyka jest wszędzie. Wystarczy otworzyć oczy i uwolnić umysł. Pomysł projektu powstał z pasji fotograficznej i zainteresowań wyszukiwania matematyki wokół siebie – Magdy. Podczas swoich podróży po Polsce wyszukuje miejsca i obiekty, które kojarzą się z matematyką. Nie boi się wyzwań stąd pomysł, aby podjąć próbę przedstawienia uczniom z dysfunkcją wzroku tego co sama poznała. Zaangażowanie całego zespołu ma doprowadzić do wydania przewodnika turystycznego przedstawiającego miejsca matematyczne lub związane z matematyką na terenie naszego kraju. Swoją specjalistyczną wiedzą tyflologiczną i umiejętnościami wesprą projekt pozostałe członkinie. Obiekty przedstawione w publikacji mają być dostępna dotykowo dla uczniów niewidomych – dotykowe „zdjęcia”, kształty 3D oraz w zapis brajlowski tekstu do samodzielnego odczytania. Zespołu opracowujący wybrane obiekty zasilają również uczniowie z klas 7 i 8 SP w SOSWDN w Owińskach, którzy również odnajdują matematykę wokół siebie.