57% otwartości w otwartym podręczniku do matematyki. Dwója dla Ministerstwa.
Kilka dni temu pokazaliÅ›my analizÄ™ otwartoÅ›ci nowego podrÄ™cznika dla klas drugich – jak siÄ™ okazuje, w otwartym podrÄ™czniku tylko 75% stron może być swobodnie wykorzystane. Sytuacja wyglÄ…da jeszcze gorzej w przypadku części do matematyki – ze wzglÄ™du na wykorzystanie zdjęć agencyjnych, swobodnie można wykorzystać tylko nieco wiÄ™cej niż poÅ‚owÄ™ stron: 57%. Ministerstwo zasÅ‚użyÅ‚o na dwójÄ™ z matematyki.
Co wiÄ™cej, ograniczenia nie wynikajÄ… z jakichÅ› istotnych problemów – bariery sÄ… wyjÄ…tkowo prozaiczne. SÄ… nimi zdjÄ™cia:
zapałek (prawa: Przemysław Koch / Photogenica)
szklanek (prawa: Denis Nata / Photogenica)
gumki (prawa: Photogenica)
czy bombek (prawa: Motorolka / Photogenica).
Każde z nich zostało zakupione w agencji stockowej, przez co zamiast klarownej reguły otwartości ich wykorzystanie określa skomplikowana licencja agencyjna.
Sprawa jest absurdalna, bo promujące edukację medialną MEN i szereg innych instytucji przekonują uczniów, że wykorzystując dostępne technologie cyfrowe każdy, kto ma odpowiednie kompetencje może tworzyć treści dobrej jakości. Jednocześnie dostajemy z Ministerstwa sygnał, że po zdjęcie szklanki albo jabłka nawet profesjonaliści udają się do agencji stockowej.
Ile % otwartoÅ›ci w otwartym podrÄ™czniku? Zielone – strona do swobodnego korzystania. Czerwone – strona zablokowana.
Trudno to zrozumieć – w tym samym podrÄ™czniku graficy i fotografowie wytworzyli bardzo dużo ilustracji i zdjęć dostÄ™pnych na wolnej licencji. Wierzymy, że obydwa podrÄ™czniki mogÅ‚yby być otwarte w 100%.
Do piÄ…tku Ministerstwo prowadzi konsultacje treÅ›ci podrÄ™cznika – my wysyÅ‚amy razem z KoalicjÄ… Otwartej Edukacji list, w którym prosimy Minister o zrealizowanie obietnicy peÅ‚nej otwartoÅ›ci.