Dozwolony użytek edukacyjny – piguÅ‚ka wiedzy #5

Kolejna publikacja z serii „piguÅ‚ka wiedzy” dotyczy dozwolonego użytku edukacyjnego – zakresu swobód w prawie autorskim szczególnie dla nas ważnego. Rozwój nowych technologii stworzyÅ‚ nowe możliwoÅ›ci nauczania i tworzenia materiałów edukacyjnych. Jednak innowacja w edukacji byÅ‚aby niemożliwa bez wykorzystywania różnego typu utworów – dlatego też przepis ten jest tak ważny. 

wolna_edu_kolo

Pobierz piguÅ‚kÄ™ wiedzy w formacie pdf.

Dozwolony użytek edukacyjny

NauczajÄ…cy, aby dobrze wykonywać swojÄ… pracÄ™, muszÄ… koncentrować siÄ™ na nauczaniu, a nie na rozwiÄ…zywaniu wÄ…tpliwoÅ›ci prawnych. Dlatego tak ważne jest, aby przepisy o dozwolonym użytku edukacyjnym byÅ‚y precyzyjne. Aby to miaÅ‚o miejsce, należy:

  • rozszerzyć zakres podmiotów uprawnionych do korzystania z DUE (m.in. o biblioteki, muzea, archiwa, organizacje pozarzÄ…dowe);
  • rozszerzyć cel, który pozwala powoÅ‚ywać siÄ™ na DUE, tak aby obejmowaÅ‚ nie tylko samÄ… dydaktykÄ™, ale także wszelkie dziaÅ‚ania ksztaÅ‚cÄ…ce i wychowawcze;
  • umożliwić dzielenie siÄ™ w internecie materiaÅ‚ami edukacyjnymi, zawierajÄ…cymi utwory chronione prawem, także poza zamkniÄ™tym gronem.

1. Dlaczego to zagadnienie jest ważne?

Rozwój nowych technologii stworzyÅ‚ nowe możliwoÅ›ci nauczania i tworzenia materiałów edukacyjnych. Dobrej jakoÅ›ci materiaÅ‚y to podstawa skutecznej edukacji – jednak czÄ™sto wartoÅ›ciowe zasoby sÄ… chronione prawem autorskim. Aby móc je wykorzystać, należy wpierw uzyskać zgodÄ™ twórcy. Dlatego, aby uÅ‚atwić w pewnych wypadkach wykorzystanie takich zasobów, wprowadzone zostaÅ‚y przepisy o dozwolonym użytku edukacyjnym (DUE). DziÄ™ki DUE możliwe jest korzystanie z materiałów (lub ich fragmentów) chronionych prawem bez zgody ich autorów, np. wyÅ›wietlanie uczniom filmów czy tworzenie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem fragmentów filmów, utworów muzycznych, obrazów czy grafik. Konieczne jest jednak, aby użyty materiaÅ‚ Å›ciÅ›le wiÄ…zaÅ‚ siÄ™ z tym, czego w danej chwili chcemy nauczyć innych. . Nauczyciele, powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na DUE, mogÄ… prowadzić lekcje korzystajÄ…c z materiałów z bardzo różnych źródeÅ‚, tym samym podnoszÄ…c walor edukacyjny zajęć i inspirujÄ…c uczniów do głębszego zainteresowania danym tematem.

2. Co to jest DUE?

Dozwolony użytek edukacyjny daje różne możliwoÅ›ci korzystania z utworów chronionych prawem, jednak aby móc z niego skorzystać kluczowe jest kto to robi i po co. Dlatego, zanim powoÅ‚amy siÄ™ na DUE, warto odpowiedzieć sobie na dwa tylko pozornie Å‚atwe pytania: w ramach jakiej instytucji dziaÅ‚amy i jaki jest nasz cel. PrzykÅ‚adowo: utwory muzyczne co do zasady mogÄ… być wykorzystywane podczas zajęć prowadzonych przez szkołę, ale nie, jeÅ›li zajÄ™cia te prowadzi stowarzyszenie lub fundacja, nawet jeÅ›li odbywajÄ… siÄ™ w budynku szkoÅ‚y. Tak samo policjant, który przyjdzie goÅ›cinnie do szkoÅ‚y opowiedzieć o przepisach drogowych, nie może zilustrować swojego wkÅ‚adu fragmentem filmu chronionego prawem bez zgody jego autora. Poniżej wyjaÅ›niamy dlaczego.

DUE to jedna z form dozwolonego użytku publicznego, opisana w artykule 27 (i 271) Prawa autorskiego. MogÄ… z niej korzystać tylko okreÅ›lone instytucje w okreÅ›lonym celu. Na DUE można siÄ™ powoÅ‚ywać tylko w ramach nauczania w instytucjach oÅ›wiatowych (jak szkoÅ‚y czy przedszkola), na potrzeby zilustrowania danego tematu w celach dydaktycznych. W ramach tych instytucji edukatorzy mogÄ… korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tÅ‚umaczeniu. MogÄ… też zwielokrotniać (tzn. drukować, kserować) rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty wiÄ™kszych utworów. Czyli np. możliwe jest kserowanie i rozdawanie uczniom rozdziaÅ‚u powieÅ›ci czy drukowanie wykresów, grafik, obrazków. Nie jest jednak dozwolone kserowanie i rozdawanie caÅ‚ych książek.

Warto też pamiÄ™tać, że w ramach DUE zdalne udostÄ™pnianie materiałów możliwe jest tylko w zamkniÄ™tym gronie. W przypadku publicznego udostÄ™pniania utworów (czyli np. online) korzystanie jest dozwolone wyłącznie dla wczeÅ›niej zidentyfikowanych osób uczÄ…cych siÄ™, nauczajÄ…cych lub prowadzÄ…cych badania naukowe. Oznacza to, że np. w ramach DUE materiaÅ‚y chronione mogÄ… być wykorzystywane w kursie e-learningowym  na zamkniÄ™tej platformie, a uczestniczyć w nim mogÄ… tylko okreÅ›lone osoby (np. uczniowie wskazani przez nauczyciela, czy grupa studentów wskazana przez wykÅ‚adowcÄ™).

www.gotcredit.com, CC-BY

www.gotcredit.com, CC-BY

3. Diagnoza – wyzwania zwiÄ…zane z DUE

  • Ograniczone grono uprawnionych instytucji – DUE implementuje unijnÄ… dyrektywÄ™ o spoÅ‚eczeÅ„stwie informacyjnym (tzw. dyrektywa Infosoc), ale decyzjÄ… polskiego ustawodawcy zakres jego obowiÄ…zywania zostaÅ‚ ograniczony tylko do wybranych podmiotów. W zwiÄ…zku z tym bardzo wiele podmiotów, których dziaÅ‚alność jest wartoÅ›ciowa z punktu widzenia edukacji, nie zostaÅ‚a objÄ™ta DUE. DziÅ› dziaÅ‚alność dydaktycznÄ… prowadzÄ… bardzo różne instytucje, np. muzea czy biblioteki, ale majÄ… utrudnione zadanie, ponieważ ustawa ich nie obejmuje. Jest to niezrozumiaÅ‚e, szczególnie w czasach, gdy roÅ›nie znaczenie m.in. edukacji pozaformalnej (jak warsztaty), czÄ™sto realizowanej przez bardzo różne podmioty.
  • Cel ograniczony do dydaktycznego – wykorzystanie chronionego utworu może mieć miejsce tylko w ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci dydaktycznej. Prawo jasno nie precyzuje, co należy rozumieć przez to pojÄ™cie. WÄ…tpliwoÅ›ci może budzić np. wyÅ›wietlanie filmów czy puszczanie muzyki podczas zajęć pozalekcyjnych. Niejasność w tej kwestii  wykorzystujÄ… tzw.  parasole licencyjne w sytuacjach, gdy nie jest to konieczne. Czasem edukatorzy  rezygnujÄ… z korzystania z pewnych materiałów z obawy przed Å‚amaniem prawa. Ponadto, coraz szerzej dziaÅ‚ajÄ… instytucje oÅ›wiatowe, które nie tylko edukujÄ…, ale też ksztaÅ‚tujÄ… postawy i wychowujÄ…. MiÄ™dzy tymi dziaÅ‚aniami nie ma prostego rozróżnienia, a nauczyciele nie powinni być zmuszani do szukania go na siłę.
  • Ograniczone udostÄ™pnianie treÅ›ci online – nauczyciele mogÄ… prowadzić kursy e-learningowe pod warunkiem, że z materiałów bÄ™dzie korzystać jedynie grupa zidentyfikowanych osób, wskazanych przed edukatora. To ogranicza m.in. ideÄ™ uczenia siÄ™ przez caÅ‚e życie poprzez zawężenie dostÄ™pu do potencjalnie ciekawych i wartoÅ›ciowych materiałów do wÄ…skiego grona osób i uniemożliwia szerszÄ… dyskusjÄ™, wymianÄ™ informacji czy wzajemne inspirowanie.

4. Rekomendacje

  • Rozszerzenie grona uprawnionych instytucji – tak, aby z DUE mogÅ‚y korzystać także podmioty spoza systemu oÅ›wiaty, prowadzÄ…ce niekomercyjnÄ… dziaÅ‚alność edukacyjnÄ… (jak muzea, biblioteki, archiwa czy podmioty zaangażowane w edukacjÄ™ pozaformalnÄ… np. organizacje pozarzÄ…dowe). Lista ta nie powinna być zamkniÄ™ta, a wyznacznikiem powinien być cel edukacyjny i niekomercyjny charakter dziaÅ‚ania, a nie rodzaj podmiotu, który go realizuje.
  • Rozszerzenie celu, który pozwala powoÅ‚ywać siÄ™ na DUE – tak aby obejmowaÅ‚ nie tylko samÄ… dydaktykÄ™, ale także wszelkie dziaÅ‚ania ksztaÅ‚cÄ…ce i wychowawcze. Nie powinno dochodzić do sytuacji gdy np. to szkoÅ‚a musi zadecydować, czy wyÅ›wietlanie filmu na Å›wietlicy jest dziaÅ‚aniem edukacyjnym czy może już tylko wychowawczym. Cel powinien zostać ujÄ™ty w taki sposób, by nie pozostawiaÅ‚ wÄ…tpliwoÅ›ci prawnej ograniczajÄ…cej kreatywność edukatorów i potencjalnie generujÄ…cej zbÄ™dne koszty (wykup już wspomnianych parasoli licencyjnych w sytuacji, gdy nie jest to konieczne).
  • Rozszerzenie możliwoÅ›ci udostÄ™pniania materiałów online (e-learning)– tak, aby z materiałów zawierajÄ…cych chronione utwory mogÅ‚y korzystać wszystkie zainteresowane podmioty, a nie jedynie wÄ…skie grono zidentyfikowanych osób.