Dozwolony użytek edukacyjny – piguÅ‚ka wiedzy #5
Kolejna publikacja z serii „piguÅ‚ka wiedzy” dotyczy dozwolonego użytku edukacyjnego – zakresu swobód w prawie autorskim szczególnie dla nas ważnego. Rozwój nowych technologii stworzyÅ‚ nowe możliwoÅ›ci nauczania i tworzenia materiałów edukacyjnych. Jednak innowacja w edukacji byÅ‚aby niemożliwa bez wykorzystywania różnego typu utworów – dlatego też przepis ten jest tak ważny.Â
Pobierz pigułkę wiedzy w formacie pdf.
Dozwolony użytek edukacyjny
Nauczający, aby dobrze wykonywać swoją pracę, muszą koncentrować się na nauczaniu, a nie na rozwiązywaniu wątpliwości prawnych. Dlatego tak ważne jest, aby przepisy o dozwolonym użytku edukacyjnym były precyzyjne. Aby to miało miejsce, należy:
- rozszerzyć zakres podmiotów uprawnionych do korzystania z DUE (m.in. o biblioteki, muzea, archiwa, organizacje pozarządowe);
- rozszerzyć cel, który pozwala powoływać się na DUE, tak aby obejmował nie tylko samą dydaktykę, ale także wszelkie działania kształcące i wychowawcze;
- umożliwić dzielenie się w internecie materiałami edukacyjnymi, zawierającymi utwory chronione prawem, także poza zamkniętym gronem.
1. Dlaczego to zagadnienie jest ważne?
Rozwój nowych technologii stworzyÅ‚ nowe możliwoÅ›ci nauczania i tworzenia materiałów edukacyjnych. Dobrej jakoÅ›ci materiaÅ‚y to podstawa skutecznej edukacji – jednak czÄ™sto wartoÅ›ciowe zasoby sÄ… chronione prawem autorskim. Aby móc je wykorzystać, należy wpierw uzyskać zgodÄ™ twórcy. Dlatego, aby uÅ‚atwić w pewnych wypadkach wykorzystanie takich zasobów, wprowadzone zostaÅ‚y przepisy o dozwolonym użytku edukacyjnym (DUE). DziÄ™ki DUE możliwe jest korzystanie z materiałów (lub ich fragmentów) chronionych prawem bez zgody ich autorów, np. wyÅ›wietlanie uczniom filmów czy tworzenie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem fragmentów filmów, utworów muzycznych, obrazów czy grafik. Konieczne jest jednak, aby użyty materiaÅ‚ Å›ciÅ›le wiÄ…zaÅ‚ siÄ™ z tym, czego w danej chwili chcemy nauczyć innych. . Nauczyciele, powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na DUE, mogÄ… prowadzić lekcje korzystajÄ…c z materiałów z bardzo różnych źródeÅ‚, tym samym podnoszÄ…c walor edukacyjny zajęć i inspirujÄ…c uczniów do głębszego zainteresowania danym tematem.
2. Co to jest DUE?
Dozwolony użytek edukacyjny daje różne możliwości korzystania z utworów chronionych prawem, jednak aby móc z niego skorzystać kluczowe jest kto to robi i po co. Dlatego, zanim powołamy się na DUE, warto odpowiedzieć sobie na dwa tylko pozornie łatwe pytania: w ramach jakiej instytucji działamy i jaki jest nasz cel. Przykładowo: utwory muzyczne co do zasady mogą być wykorzystywane podczas zajęć prowadzonych przez szkołę, ale nie, jeśli zajęcia te prowadzi stowarzyszenie lub fundacja, nawet jeśli odbywają się w budynku szkoły. Tak samo policjant, który przyjdzie gościnnie do szkoły opowiedzieć o przepisach drogowych, nie może zilustrować swojego wkładu fragmentem filmu chronionego prawem bez zgody jego autora. Poniżej wyjaśniamy dlaczego.
DUE to jedna z form dozwolonego użytku publicznego, opisana w artykule 27 (i 271) Prawa autorskiego. Mogą z niej korzystać tylko określone instytucje w określonym celu. Na DUE można się powoływać tylko w ramach nauczania w instytucjach oświatowych (jak szkoły czy przedszkola), na potrzeby zilustrowania danego tematu w celach dydaktycznych. W ramach tych instytucji edukatorzy mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu. Mogą też zwielokrotniać (tzn. drukować, kserować) rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów. Czyli np. możliwe jest kserowanie i rozdawanie uczniom rozdziału powieści czy drukowanie wykresów, grafik, obrazków. Nie jest jednak dozwolone kserowanie i rozdawanie całych książek.
Warto też pamiętać, że w ramach DUE zdalne udostępnianie materiałów możliwe jest tylko w zamkniętym gronie. W przypadku publicznego udostępniania utworów (czyli np. online) korzystanie jest dozwolone wyłącznie dla wcześniej zidentyfikowanych osób uczących się, nauczających lub prowadzących badania naukowe. Oznacza to, że np. w ramach DUE materiały chronione mogą być wykorzystywane w kursie e-learningowym  na zamkniętej platformie, a uczestniczyć w nim mogą tylko określone osoby (np. uczniowie wskazani przez nauczyciela, czy grupa studentów wskazana przez wykładowcę).
3. Diagnoza – wyzwania zwiÄ…zane z DUE
- Ograniczone grono uprawnionych instytucji – DUE implementuje unijnÄ… dyrektywÄ™ o spoÅ‚eczeÅ„stwie informacyjnym (tzw. dyrektywa Infosoc), ale decyzjÄ… polskiego ustawodawcy zakres jego obowiÄ…zywania zostaÅ‚ ograniczony tylko do wybranych podmiotów. W zwiÄ…zku z tym bardzo wiele podmiotów, których dziaÅ‚alność jest wartoÅ›ciowa z punktu widzenia edukacji, nie zostaÅ‚a objÄ™ta DUE. DziÅ› dziaÅ‚alność dydaktycznÄ… prowadzÄ… bardzo różne instytucje, np. muzea czy biblioteki, ale majÄ… utrudnione zadanie, ponieważ ustawa ich nie obejmuje. Jest to niezrozumiaÅ‚e, szczególnie w czasach, gdy roÅ›nie znaczenie m.in. edukacji pozaformalnej (jak warsztaty), czÄ™sto realizowanej przez bardzo różne podmioty.
- Cel ograniczony do dydaktycznego – wykorzystanie chronionego utworu może mieć miejsce tylko w ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci dydaktycznej. Prawo jasno nie precyzuje, co należy rozumieć przez to pojÄ™cie. WÄ…tpliwoÅ›ci może budzić np. wyÅ›wietlanie filmów czy puszczanie muzyki podczas zajęć pozalekcyjnych. Niejasność w tej kwestii  wykorzystujÄ… tzw.  parasole licencyjne w sytuacjach, gdy nie jest to konieczne. Czasem edukatorzy  rezygnujÄ… z korzystania z pewnych materiałów z obawy przed Å‚amaniem prawa. Ponadto, coraz szerzej dziaÅ‚ajÄ… instytucje oÅ›wiatowe, które nie tylko edukujÄ…, ale też ksztaÅ‚tujÄ… postawy i wychowujÄ…. MiÄ™dzy tymi dziaÅ‚aniami nie ma prostego rozróżnienia, a nauczyciele nie powinni być zmuszani do szukania go na siłę.
- Ograniczone udostÄ™pnianie treÅ›ci online – nauczyciele mogÄ… prowadzić kursy e-learningowe pod warunkiem, że z materiałów bÄ™dzie korzystać jedynie grupa zidentyfikowanych osób, wskazanych przed edukatora. To ogranicza m.in. ideÄ™ uczenia siÄ™ przez caÅ‚e życie poprzez zawężenie dostÄ™pu do potencjalnie ciekawych i wartoÅ›ciowych materiałów do wÄ…skiego grona osób i uniemożliwia szerszÄ… dyskusjÄ™, wymianÄ™ informacji czy wzajemne inspirowanie.
4. Rekomendacje
- Rozszerzenie grona uprawnionych instytucji – tak, aby z DUE mogÅ‚y korzystać także podmioty spoza systemu oÅ›wiaty, prowadzÄ…ce niekomercyjnÄ… dziaÅ‚alność edukacyjnÄ… (jak muzea, biblioteki, archiwa czy podmioty zaangażowane w edukacjÄ™ pozaformalnÄ… np. organizacje pozarzÄ…dowe). Lista ta nie powinna być zamkniÄ™ta, a wyznacznikiem powinien być cel edukacyjny i niekomercyjny charakter dziaÅ‚ania, a nie rodzaj podmiotu, który go realizuje.
- Rozszerzenie celu, który pozwala powoÅ‚ywać siÄ™ na DUE – tak aby obejmowaÅ‚ nie tylko samÄ… dydaktykÄ™, ale także wszelkie dziaÅ‚ania ksztaÅ‚cÄ…ce i wychowawcze. Nie powinno dochodzić do sytuacji gdy np. to szkoÅ‚a musi zadecydować, czy wyÅ›wietlanie filmu na Å›wietlicy jest dziaÅ‚aniem edukacyjnym czy może już tylko wychowawczym. Cel powinien zostać ujÄ™ty w taki sposób, by nie pozostawiaÅ‚ wÄ…tpliwoÅ›ci prawnej ograniczajÄ…cej kreatywność edukatorów i potencjalnie generujÄ…cej zbÄ™dne koszty (wykup już wspomnianych parasoli licencyjnych w sytuacji, gdy nie jest to konieczne).
- Rozszerzenie możliwości udostępniania materiałów online (e-learning)– tak, aby z materiałów zawierających chronione utwory mogły korzystać wszystkie zainteresowane podmioty, a nie jedynie wąskie grono zidentyfikowanych osób.