Działamy dla klimatu
W ostatni weekend z grupą 14 nauczycielek i nauczycieli oraz mentorkami, trenerami i zaproszonymi gośćmi rozpoczęliśmy nową edycję Spółdzielni Otwartej Edukacji. W tym roku tematem przewodnim jest klimat.
Rozmowy o klimacie
Siedem lat. Tyle czasu mamy, aby zatrzymać emisję gazów cieplarnianych. Jeśli tego nie zrobimy, to właśnie za siedem lat przekroczymy próg, w którym temperatura wzrośnie o 1,5 stopnia Celsjusza. A to znów oznacza nieodwracalne zmiany na Ziemi. Cel, który wydaje się zupełnie spoza zasięgu pojedynczego człowieka, abstrakcyjny, wręcz zupełnie nieosiągalny. Problem, za który nie wiadomo, jak się zabrać. Zegar na Manhattanie jednak nie pozwala o nim zapomnieć.
Z drugiej strony, jak mówi Filip Springer, jedna foliówka w użyciu mniej, to jeden uratowany żółw. Mało, może nic, a może właśnie to jest wszystko to co najważniejsze, czyli życie?
Każda rozmowa o klimacie to zupełnie inna perspektywa.
W tym roku rozpoczęliśmy w Spółdzielni Otwartej Edukacji najtrudniejszą i najbardziej emocjonalną rozmowę. Zaprosiliśmy nauczycieli do wspólnego tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych do edukacji klimatycznej. Ale jak się można było spodziewać, same materiały to nie jest ani początek ani koniec naszej drogi. Musimy wspólnie przebić się przez ogrom wiedzy niezbędnej do stworzenia rzetelnych lekcji. Potrzebujemy czasu na rozmowy o własnych trudnościach związanych z walką z kryzysem klimatycznym, o frustracjach i poczuciu bezsilności. Dać sobie możliwość poczucia siły w grupie, wsparcia i zrozumienia.
Jest to edycja SpołEdu, która wymaga rozmów, czasem pohamowywania emocji, czasem wychodzenia z najciemniejszych zakamarków swojego umysłu i poszukiwania „nadziei w mroku”.
Dobrze, że jesteśmy w tym razem. Że możemy siebie słuchać i rozumieć.
Działania w projekcie
Za nami dopiero pierwsze spotkanie (które odbyło się w Centralnym Domu Technologii), na którym poznawaliśmy się i zdobywaliśmy niezbędne informacje dotyczące zmian klimatycznych. Przyglądaliśmy się też różnym perspektywom i miejscu edukacji klimatycznej w szkole.
Przed nami jeszcze wybór konkretnych tematów i narzędzi oraz realizacja materiałów. Pomagać nam w tym będą nie tylko mentorzy, ale również trenerki Design Thinking, graficzki, przedstawiciele Młodzieżowego Strajku Klimatycznego.
W efekcie powstaną otwarte zasoby edukacyjne dla edukacji o klimacie, jak również mamy nadzieję, że znacznie więcej, może nawet nowa nadzieja na zmiany?
W projekcie biorą udział:
Agnieszka Leszczyńska, Justyna Cierpiszewska, Agata Sieńczak, Maja Cieślak-Strzelec, Grzegorz Babicki, Izabela Wyppich, Magdalena Sieraczek, Małgorzata Kamińska, Katarzyna Polak, Ewa Bodanka-Zarychta, Magdalena Marczuk, Ilona Starosta, Liliana Chwistek, Iga Borowiecka-Grzywacz