Elementarz i e-podrÄ™czniki a dostÄ™pność

Jak pisaliÅ›my wczoraj, zamieszczanie materiałów edukacyjnych w oparciu o wolne licencje może realnie zwiÄ™kszyć szanse na powstawanie wiÄ™kszej liczby zaadaptowanych materiałów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami. Ale co z już istniejÄ…cymi projektami adaptacji i dostosowywaniem materiałów powstajÄ…cych w ramach tzw. reformy podrÄ™cznikowej? O kÅ‚opotach z otwartoÅ›ciÄ… Naszego Elementarza już pisaliÅ›my. Teraz czas na podsumowanie kwestii zwiÄ…zanych z jego i innych podrÄ™czników dostÄ™pnoÅ›ciÄ… dla niepeÅ‚nosprawnych.

75 procent otwartosci

Zgodnie zapisami Ustawy o systemie oÅ›wiaty, uczniowie niepeÅ‚nosprawni majÄ… prawo do otrzymania dotowanych przez paÅ„stwo, odpowiednio zaadaptowanych do ich potrzeb podrÄ™czników. Niestety, brakuje efektywnych mechanizmów zaopatrywania uczniów w potrzebne im podrÄ™czniki, a liczba zaadaptowanych książek jest tak maÅ‚a, że nie odzwierciedla w najmniejszym stopniu różnorodnoÅ›ci na rynku książki edukacyjnej. Ma to znaczenie np. wtedy, gdy w klasie jest jedna czy dwie osoby, które majÄ… inne potrzeby edukacyjne niż reszta uczniów.

Wprawdzie na stronie OÅ›rodka Rozwoju Edukacji udostÄ™pniono do pobrania dla uczniów niewidomych i sÅ‚abowidzÄ…cych adaptacje podrÄ™czników szkolnych opracowanych zgodnie z nowÄ… podstawÄ… programowÄ…, jednak z projektem tym zwiÄ…zane sÄ… dwa poważne ograniczenia. Po pierwsze, jest to zupeÅ‚ne minimum potrzebnych materiałów – brakuje map, grafik, odwzorowaÅ„ modeli zwierzÄ…t, znanych miejsc i nauczyciele sÄ… pozostawieni sami sobie jeÅ›li chcÄ… mieć te materiaÅ‚y dla swoich uczniów. Po drugie, wyłącznie dyrektorzy szkół ogólnodostÄ™pnych i integracyjnych oraz oÅ›rodków specjalnych mogÄ… zarejestrować siÄ™ w serwisie ORE i wypeÅ‚nić formularz zamówienia on-line żeby otrzymać gotowe do wydruku na specjalnych drukarkach pliki.

Zatem mankamentem w dostÄ™pie do tych materiałów jest fakt, iż nie wszyscy mogÄ… z nich korzystać. Nie tylko dyrektorzy szkół powinni mieć możliwość dostÄ™pu do tych treÅ›ci. PrzykÅ‚adowo, niewidomy rodzic mógÅ‚by korzystać z podrÄ™cznika w wersji brajlowskiej sprawdzajÄ…c postÄ™py w nauce widzÄ…cego dziecka korzystajÄ…cego z podrÄ™cznika w zwykÅ‚ym druku. Teraz, brak powszechnego dostÄ™pu do materiałów edukacyjnych zaadaptowanych do potrzeb uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, opartych na wolnej licencji, praktycznie wyklucza niewidomych rodziców z kontroli nad procesem edukacji swoich widzÄ…cych dzieci.

Elementarz dla najmłodszych

Tym ważniejsze jest, że przy okazji tworzenia Elementarza dla klas 1-3 zostaÅ‚a zrealizowana również jego adaptacja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi rozszerzona o materiaÅ‚ informacyjny dla nauczyciela dotyczÄ…cy posÅ‚ugiwania siÄ™ adaptacjÄ…. 
Adaptacja polega na modyfikacji tekstów i ilustracji i uwzglÄ™dnia  wersje przygotowane do wydruków brajlowskich czy w druku powiÄ™kszonym. Elementarz przygotowany przez MEN posiada także podrÄ™cznik dla nauczyciela, w którym opisane sÄ… różnice pomiÄ™dzy przygotowaniem lekcji dla uczniów peÅ‚nosprawnych i tych ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Przy części ćwiczeÅ„ i materiałów edukacyjnych zamieszczono adnotacjÄ™ na temat zmiany polecenia, czy rezygnacji z jakiejÅ› ilustracji.

Przy okazji adaptacji Elementarza zostaÅ‚a wykonana duża ilość pracy a nauczyciel nie jest pozostawiony sam sobie jeÅ›li potrzebuje skorzystać ze specjalnych wersji podrÄ™cznika. Jednak uczenie dzieci ze specjalnymi potrzebami wymaga nieraz od nauczycieli jeszcze wiÄ™cej kreatywnoÅ›ci, pomysÅ‚owoÅ›ci i wÅ‚asnej pracy z materiaÅ‚em niż w przypadku regularnej klasy. Wyobraźmy sobie zatem sytuacjÄ™, w której nauczyciel jeszcze bardziej przerabia jakÄ…Å› część podrÄ™cznika na potrzeby swoich uczniów znajdujÄ…c takie zastosowanie dla zastanego (nawet zaadaptowanego) materiaÅ‚u, o jakim nie pomyÅ›leli autorzy. Załóżmy, że ten nauczyciel po tym, jak z sukcesem wykorzysta swój autorski materiaÅ‚, bÄ™dzie chciaÅ‚ siÄ™ nim podzielić z innymi, umieszczajÄ…c scenariusz zajęć w internecie. Nie może jednak tego legalnie zrobić jeÅ›li trafi na stronÄ™ ze zdjÄ™ciem z agencji stockowej zamiast ze zdjÄ™ciem na licencji CC. Gdyby rzeczywiÅ›cie caÅ‚y Elementarz zarówno ten podstawowy, jak i ten zaadaptowany, byÅ‚ na licencji Creative Commons, to nie istniaÅ‚aby żadna bariera w dalszej, autorskiej adaptacji podrÄ™cznika.

E-podręczniki

Inaczej rzecz ma siÄ™ z e-podrÄ™cznikami dla wyższych klas podstawówki i dalszych etapów ksztaÅ‚cenia. Mimo iż zaÅ‚ożeniem projektu e-podrÄ™czników jest dostÄ™pność e-podrÄ™czników dla osób niepeÅ‚nosprawnych na podstawie wytycznych WCAG 2.0, to projekt ten nie zakÅ‚ada – inaczej niż w przypadku Elementarza – przygotowania dodatkowych materiałów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W zamian za to, platforma e-podrÄ™czników ma być docelowo przygotowana z uwzglÄ™dnieniem miÄ™dzynarodowego standardu WCAG 2.0.

Jednak samo przygotowanie elektronicznych materiałów edukacyjnych w oparciu o wytyczne WCAG 2.0 w przypadku nauczania na przykÅ‚ad matematyki, jÄ™zyków obcych, geografii nie jest wystarczajÄ…ce. UczeÅ„ niewidomy na podstawie jedynie opisów alternatywnych nie nauczy siÄ™ czytania mapy, rozpoznawania godzin na zegarze tarczowym, czy nie nauczy siÄ™ mierzenia kÄ…tów trójkÄ…ta. NiezbÄ™dne jest wiÄ™c przygotowywanie dodatkowych materiałów zaadoptowanych do potrzeb ucznia niewidomego po przez wydruki brajlowskie, czy w druku powiÄ™kszonym w przypadku ucznia sÅ‚abowidzÄ…cego, tak jak ma to miejsce w przypadku Elementarza.

MiÄ™dzy Elementarzem dla pierwszych trzech klas szkoÅ‚y podstawowej, a resztÄ… rzÄ…dowych podrÄ™czników jest zatem zasadnicza różnica w podejÅ›ciu do edukacji uczniów o specjalnych potrzebach. O ile w pierwszym przypadku, Ministerstwo uznaÅ‚o konieczność przygotowania dodatkowych zaadaptowanych wersji podrÄ™czników, o tyle w przypadku projektu e-podrÄ™czników, nie przewidziano dodatkowych adaptacji. Jednak z punktu widzenia osób niepeÅ‚nosprawnych, adaptacja materiałów wyłącznie elektronicznych jest tak samo potrzebna jak adaptacja papierowego podrÄ™cznika. Sposób licencjonowania tych materiałów jest wiÄ™c w tym przypadku kluczowym elementem umożliwiajÄ…cym w przyszÅ‚oÅ›ci otwarcie ich dla wszystkich użytkowników.

Zastosowanie wolnych licencji Creative Commons umożliwiajÄ…cych swobodne przerabianie i dalsze udostÄ™pnianie materiałów edukacyjnych może realnie wpÅ‚ynąć na zwiÄ™kszenie dostÄ™pnoÅ›ci i powszechnoÅ›ci wielu materiałów edukacyjnych. Praca z uczniami (ale także z dorosÅ‚ymi), którzy majÄ… specjalne potrzeby edukacyjne wymaga olbrzymiej elastycznoÅ›ci, pomysÅ‚owoÅ›ci i woli eksperymentowania z materiaÅ‚ami, które trzeba dostosowywać do potrzeb danej grupy odbiorców. Wolne licencje dajÄ… w tym zakresie znacznie wiÄ™cej możliwoÅ›ci niż tradycyjne rozwiÄ…zania prawno-autorskie. Dlatego wszystkie projekty dotowane ze Å›rodków publicznych powinny być objÄ™te wymogiem udostÄ™pniania swoich produktów na licencji CC.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora