Europejczycy zasÅ‚ugujÄ… na dobre prawo autorskie

Reforma prawa autorskiego, zaprezentowana dzisiaj przez KomisjÄ™ EuropejskÄ…, nie odpowiada na potrzeby użytkowników, biznesu, Å›rodowiska edukacyjnego i naukowców. Zamiast wzmocnienia gospodarki opartej na wiedzy propozycja koncentruje siÄ™ na zachowaniu status quo.

Unii brakuje wizji prawa autorskiego w cyfrowej rzeczywistoÅ›ci 

MieliÅ›my nadziejÄ™, że reforma prawa autorskiego zaproponowana przez KomisjÄ™ EuropejskÄ… stworzy elastyczne ramy cyfrowej gospodarki, nauki i ksztaÅ‚cenia. Wprowadzenie dodatkowych wynagrodzeÅ„ dla wydawców, czy nowych obowiÄ…zków monitorowania treÅ›ci przez platformy internetowe, ograniczy rozwój europejskiego rynku. – Celem reformy miaÅ‚o być stworzenie warunków umożliwiajÄ…cych funkcjonowanie Jednolitego Rynku Cyfrowego. Niestety, zaprezentowana przez KomisjÄ™ propozycja nadal pozostawia wiele kwestii do uregulowania na poziomie krajowym, co raczej zróżnicuje jeszcze bardziej warunki w krajach UE i oddali nas od harmonizacji. W efekcie Europa nie bÄ™dzie miejscem, gdzie nowe technologie i kreatywne sektory gospodarki bÄ™dÄ… mogÅ‚y siÄ™ dynamicznie rozwijać  – podkreÅ›la Marcin Serafin, szef dziaÅ‚u polityk publicznych Centrum Cyfrowego.

Head in Hands

Alex Proimos, CC-BY-NC, https://www.flickr.com/photos/34120957@N04/4199675334

 

Europejczycy zasÅ‚ugujÄ… na lepszÄ… edukacjÄ™ i naukę 

Komisja wydaje siÄ™ nie rozumieć jakim potencjaÅ‚em dla rozwoju gospodarki europejskiej sÄ… elastyczne warunki stosowania maszynowej analizy danych i tekstu (text and data mining). Propozycja przedstawiona przez komisarza Oettingera chroni przychody licencyjne wydawców, zamiast uÅ‚atwiać naukowcom, przedsiÄ™biorcom czy dziennikarzom dostÄ™p do informacji i wiedzy. – Komisja Europejska faworyzuje interesy wydawców. Tymczasem prawo autorskie powinno dążyć do zbilansowania potrzeb twórców, użytkowników i firm dziaÅ‚ajÄ…cych na rynku. Komisja zapomniaÅ‚a również, że prawo autorskie musi wspierać interes publiczny, w takich obszarach jak edukacja i nauka – Alek Tarkowski, dyrektor Centrum Cyfrowego.

Cyfrowa edukacja może przynieść wiele korzyÅ›ci – można uczyć siÄ™ na Sorbonie, nie ruszajÄ…c siÄ™ z domu w Katowicach. Proponowane przez KomisjÄ™ rozwiÄ…zanie zakÅ‚ada, że w edukacji online bÄ™dzie można nieodpÅ‚atnie wykorzystywać materiaÅ‚y edukacyjne jak filmy czy e-booki, jeÅ›li dany kraj nie ustanowi stosownych licencji. Skuteczny lobbing może zatem spowodować, że Â w praktyce wiÄ™kszość rodzajów materiałów objÄ™tych bÄ™dzie licencjÄ… – a zatem nauka online bÄ™dzie drożej kosztowaÅ‚a, bo za licencje zapÅ‚acÄ… uczÄ…cy siÄ™.

Reforma nie pozwoli Europejczykom skutecznie odpowiedzieć na wyzwania przyszÅ‚oÅ›ci 

W reformie zabrakÅ‚o wielu rozwiÄ…zaÅ„, o które zabiegaÅ‚y organizacje zajmujÄ…ce siÄ™ prawami cyfrowymi obywateli.  Komisja przemilczaÅ‚a fakt ochrony domeny publicznej przed prywatyzacjÄ…, czy uÅ‚atwienia instytucjom kultury dziaÅ‚alnoÅ›ci  w Å›rodowisku cyfrowym. W caÅ‚ym pakiecie na próżno szukać rozwiÄ…zaÅ„ sprzyjajÄ…cych innowacyjnoÅ›ci, które traktowaÅ‚yby prawo autorskie jako szansÄ™ na rozwój twórców, użytkowników, przedsiÄ™biorstw i instytucji publicznych w Europie.  Zamiast upraszczać i ograniczać prawo autorskie do niezbÄ™dnego minimum, po raz kolejny rozbudowano system.