#GoOpen, czyli mamy od kogo siÄ™ uczyć o wspieraniu otwartych zasobów edukacyjnych.

W zeszÅ‚ym roku w Stanach przeprowadzono wÅ›ród mÅ‚odych ludzi ankietÄ™, pytajÄ…c o ich priorytety. Ważniejszy niż poprawa infrastruktury, sÅ‚użby zdrowia, czy nowoczesne gadżety, okazaÅ‚ siÄ™ być dostÄ™p do edukacji. Nie jest to niczym zaskakujÄ…cym, ponieważ wedÅ‚ug Banku Åšwiatowego, każdy rok nauki zwiÄ™ksza nasze dochody o 10-15%. Tak w Polsce, jak i na Å›wiecie dostÄ™p do uczelni wyższych jest coraz lepszy, ale wiemy, że także otwarte zasoby edukacyjne mogÄ… jeszcze bardziej zwiÄ™kszyć dostÄ™p do wysokiej jakoÅ›ci edukacji oraz zredukować koszty nauczania na caÅ‚ym Å›wiecie.Arne Duncan kicking off the open education roundtable

We wrzeÅ›niu 2015 r., podczas spotkania organizowanego przez Biuro BiaÅ‚ego Domu ds. Nauki i Technologii oraz Departament Edukacji USA, uczestnicy z caÅ‚ego Å›wiata dzielili siÄ™ swoimi doÅ›wiadczeniami zwiÄ…zanymi z materiaÅ‚ami edukacyjnymi publikowanymi na wolnych licencjach. Prezentowano np. publikacje pomocne w nauce Syryjczyków emigrujÄ…cych do Europy i Stanów, czy podrÄ™czniki, które dziÄ™ki wolnym licencjom można wykorzystywać na caÅ‚ych BaÅ‚kanach.

RzÄ…d USA podjÄ…Å‚ zatem decyzjÄ™ o kontynuacji promocji licencji Creative Commons i w tym celu, 29 października, Departament Edukacji USA zaproponowaÅ‚ nowe rozporzÄ…dzenie, które nakÅ‚ada obowiÄ…zek otwartego licencjonowania wszystkich materiałów tworzonych z funduszy Departamentu. John King (Senior Advisor Delegated Duties of Deputy Secretary of Education) komentuje tÄ… decyzjÄ™ tak: Poprzez wymóg wolnych licencji, zapewniamy, że wysokiej jakoÅ›ci zasoby, tworzone z naszych publicznych funduszy, sÄ… powszechnie dostÄ™pne, a tym samym zapewniajÄ… równy dostÄ™p do edukacji dla wszystkich nauczycieli i uczniów, niezależnie od ich lokalizacji czy sytuacji.

Departament Edukacji USA uruchomiÅ‚ również kampaniÄ™ #GoOpen zachÄ™cajÄ…cÄ… szkoÅ‚y i nauczycieli do korzystania z materiałów edukacyjnych opartych na wolnych licencjach.

W celu zapewnienia wszystkim uczniom – bez wzglÄ™du na miejsce ich zamieszkania – dostÄ™pu do wysokiej jakoÅ›ci zasobów edukacyjnych, zachÄ™camy dyrektorów i nauczycieli do zamiany tradycyjnych podrÄ™czników na ogólnie dostÄ™pne materiaÅ‚y na wolnych licencjach – podkreÅ›la Arne Duncan, Sekretarz Edukacji USA. MateriaÅ‚y mogÄ… być dowolnie modyfikowane i dostosowywane do potrzeb studentów. Nauczyciele mogÄ… na bieżąco uzupeÅ‚niać, modyfikować i udostÄ™pniać je dalej. Departament przypomina też dlaczego warto korzystać z zasobów edukacyjnych na wolnych licencjach. Wymienia miÄ™dzy innymi oszczÄ™dnoÅ›ci finansowe, zwiÄ™kszenie jakoÅ›ci materiałów oraz wyrównanie szans edukacyjnych uczniów.

Do programu przystÄ…piÅ‚o już kilka szkół, które zaangażowaÅ‚y siÄ™ w promocjÄ™ kampanii wÅ›ród innych placówek edukacyjnych. Jednak warta podkreÅ›lenia przy tej okazji jest jeszcze jedna rzecz. JednoczeÅ›nie z dostÄ™pem do otwartych zasobów zapewniany jest dostÄ™p do infrastruktury. Zaangażowanie w projekt zadeklarowaÅ‚y m.in. takie firmy jak: Amazon, Microsoft, sieć edukacyjna Edmodo, a wsparcie merytoryczne zapewnia projektowi amerykaÅ„ski oddziaÅ‚ Creative Commons. Po raz kolejny wiÄ™c widzimy, jak ważne jest równoczesne myÅ›lenie o zasobach i infrastrukturze. Oraz, że niewiele w edukacji można zrobić w pojedynkÄ™, bez budowania koalicji i sieci współpracy. Zostawiamy z tÄ… myÅ›lÄ… nowe kierownictwo rodzimych instytucji edukacyjnych.

WiÄ™cej o amerykaÅ„skim programie #GoOpen m.in. na blogu Creative Commons.