Jak czytajÄ… Polacy? My wiemy!

Pobierz:   Jak czytajÄ… Polacy – raport koÅ„cowy            Jak czytajÄ… Polacy – skrót raportu

Czy wiecie, jak czytajÄ… Polacy? Pewnie wiecie, że czytajÄ… maÅ‚o. Albo, że nie czytajÄ… wcale. Albo, że tylko nieco ponad 1/3 z nas czyta wiÄ™cej niż jednÄ… książkÄ™ rocznie. Tyle mówiÄ… nam wyniki badaÅ„ iloÅ›ciowych prowadzonych przez BibliotekÄ™ NarodowÄ….

Jak czytajÄ… PolacyPonieważ w Centrum Cyfrowym zawsze staramy siÄ™ poznać, jak przebiegajÄ… różne procesy – szczególnie te zwiÄ…zane z korzystaniem z technologii cyfrowych – przeprowadziliÅ›my badanie, które pozwoliÅ‚o nam rozpoznać ziemiÄ™ iÅ›cie nieznanÄ…, czyli udziaÅ‚ tekstów elektronicznych w obszarze czytania dla przyjemnoÅ›ci. ChcieliÅ›my w ten sposób rozpoznać, jak istniejÄ… obok siebie media tradycyjne (w tym przede wszystkim książka drukowana) i nowe formy korzystania z treÅ›ci kulturowych.

ByÅ‚o to badanie jakoÅ›ciowe, w skÅ‚ad którego weszÅ‚y wywiady indywidualne z czytelnikami, wywiady grupowe z bibliotekarzami i badania dzienniczkowe. Do tego oczywiÅ›cie solidna porcja przeglÄ…du literatury i analiza dyskursu medialnego. I co mamy? Mamy raport, z którego można dowiedzieć siÄ™ m. in., jak ukÅ‚ada siÄ™ aktywność czytelnicza w ciÄ…gu doby.

Jak pokazaÅ‚y nasze badania, poranek to czas silnego korzystania z serwisów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – przede wszystkim na smartfonach – które sÄ… „trampolinÄ…” przede wszystkim do artykułów i newsów. W ciÄ…gu dnia, gdy jesteÅ›my w biurze, aktywność czytelnicza prowadzona dla rozrywki odbywa siÄ™ przede wszystkim z wykorzystaniem gazet, w tym wydaÅ„ elektronicznych, czytanych głównie na komputerów stacjonarnych. Wieczór natomiast to czas książki drukowanej, z którÄ… po prostu kÅ‚adziemy siÄ™ do Å‚óżka.

INFOGRAFIKA_1_PODROZ (1)

DowiedzieliÅ›my siÄ™ też, że chÄ™tnie korzystamy z urzÄ…dzeÅ„ elektronicznych, gÅ‚ownie tabletów, czytajÄ…c w podróży. Oznacza to, że urzÄ…dzenia mobilne mogÄ… peÅ‚nić funkcjÄ™ pocket booków, tak kiedyÅ› popularnych.

Chcecie dowiedzieć siÄ™ wiÄ™cej? Na pewno chcecie!

Oto nasz raport i jego podsumowanie.

 

Możecie też posÅ‚uchać audycji w Radio dla Ciebie, w której dr hab. MaÅ‚gorzata Kisilowska i dr Justyna Jasiewicz opowiadaÅ‚y o wynikach tego badania.

 

Raport powstaÅ‚ w ramach projektu „Zmiany kultury czytelniczej w Polsce w kontekÅ›cie upowszechnienia e‑tekstów i urzÄ…dzeÅ„ pozwalajÄ…cych z nich korzystać”, realizowanego z programu Obserwatorium Kultury 2015 Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy wsparciu Fundacji Orange.

mkidn_malelogo_FundacjaOrange_black_right_CMYK

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora