Kolejny krok na drodze do otwartego dostępu do publikacji naukowych
Na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pojawiÅ‚a siÄ™ informacja dotyczÄ…ca otwartego dostÄ™pu do publikacji naukowych. Ministerstwo, przyjmujÄ…c rekomendacje i zalecenia zawarte w dokumencie „Kierunek rozwoju otwartego dostÄ™pu do publikacji i wyników badaÅ„ naukowych w Polsce” (dokument zostaÅ‚ przyjÄ™ty 23 października 2015 r.), udostÄ™pnia materiaÅ‚y majÄ…ce wspomóc otwartość nauki, m. in. wzór instytucjonalnej polityki otwartoÅ›ci.
Ministerstwo potwierdza, że powszechny i bezpłatny dostęp do aktualnej wiedzy stanowi jeden z fundamentów funkcjonowania i rozwoju demokratycznego społeczeństwa. Przedstawione dokumenty są kolejnym krokiem ku udostępnianiu w postaci cyfrowej w Internecie publikacji naukowych i wyników badań finansowanych ze środków publicznych w celu umożliwienia bezpłatnego ich wykorzystania przez naukowców, studentów, przedsiębiorców i całe społeczeństwo.
Najważniejsze rekomendacje zawarte w „Kierunkach rozwoju otwartego dostÄ™pu do publikacji i wyników badaÅ„ naukowych w Polsce” sÄ… nastÄ™pujÄ…ce:
- Opracowanie i przyjęcie przez poszczególne uczelnie, instytuty badawcze i instytuty PAN oraz przez NCN i NCBR własnych instytucjonalnych polityk w zakresie otwartego dostępu (OD), które będą określać zasady publikowania w OD wyników badań (głównie dotyczy to artykułów w recenzowanych czasopismach, ale także np. recenzowanych materiałów konferencyjnych, ewentualnie danych badawczych).
- Wyznaczenie przez kierowników jednostek naukowych i uczelni pełnomocników ds. OD.
- Przechodzenie czasopism naukowych do modeli otwartych.
- Udostępnianie rozpraw doktorskich w otwartych repozytoriach.
- Monitorowanie i raportowanie do MNiSW postępów we wdrażaniu OD, w tym systematyczne analizowanie liczby publikacji powstających w danej jednostce naukowej lub uczelni w celu określenia proporcji publikacji w OD w stosunku do wszystkich publikacji.
- Organizowanie szkoleń w zakresie OD dla wszystkich pracowników naukowych i doktorantów danej jednostki naukowej lub uczelni.
- Uwzględnienie doświadczeń i potencjału bibliotek naukowych, które często koordynują proces redakcji i deponowania publikacji naukowych w repozytoriach.