Kserokopia #27 (24-29 października)

W tym numerze Kserokopii polecamy artykuły dotyczące zagadnień związanych z reformą na poziomie unijnym (neutralność internetu i stanowisko instytucji kultury w sprawie kierunku zmian w prawie autorskim), wydarzeniami w Polsce (inauguracja portalu Miastograf i konferencja w IPN), a także ciekawostkami zza oceanu (rozszerzenie zakresu fair use i opłaty za youtube’a).

Kserokopie

 

Neutralność internetu w Unii Europejskiej

Parlament Europejski, w ramach prac nad Jednolitym Rynkiem Telekomunikacyjnym, przyjął regulację dotyczącą neutralności sieci. Wypracowane rozwiązania spotkały się z krytyką ze strony organizacji społeczeństwa obywatelskiego i wielu aktywistów, o czym więcej można przeczytać na stronie EDRiWeb Foundation, blogu Julii Redy, czy w artykule Larry’ego Lessiga i Barbary van Schewick oraz Dzienniku Internautów.

Instytucje Kultury o reformie prawa autorskiego

27 października Europeana opublikowała list otwarty do Günthera Oettingera (komisarza ds. gospodarki cyfrowej i społeczeństwa UE), w którym dyrektorzy 29 najważniejszych instytucji kultury domagają się reformy prawa autorskiego w takim kierunku, aby umożliwić udostępnienie większej części ich zbiorów online. Więcej na temat listu pisze Paul Keller na blogu stowarzyszenia Communia.  

Hakowanie komputerów pokładowych w samochodach

Copyright Office w Stanach Zjednoczonych potwierdził, że kierowcy mogą hakować oprogramowanie komputerów pokładowych w samochodach w celu naprawy bądź sprawdzenia stanu bezpieczeństwa. Zachowanie to zostało uznane jako dopuszczalny dozwolony użytek (fair use) pomimo protestów producentów samochodów. Dodatkowo przepisy o dozwolonym użytku rozszerzono na szereg sytuacji, zgodnie z postulatami Electronic Frontier Foundation (np. korzystanie z utworów na DVD i Bluray w celu tworzenia remiksów z pominięciem DRM).

Miastograf – nowa łódzka inicjatywa

Miastograf, stworzony przez łódzkie Stowarzyszenie Topografie, działa jak serwis społecznościowy – zdjęciami z domowych archiwów i rodzinnych albumów dzielą się tam sami mieszkańcy Łodzi, dokumentując przy tym także obecny stan miasta. Wszystkie zdjęcia znajdują się w domenie publicznej, albo są publikowne na licencji Creative Commons.

71f64a21f1cc16dca8668c6e3b52235d2fbcff55

W IPN o prawie autorskim

W ostatni wtorek (w Światowym Dniu Dziedzictwa Audiowizualnego) w Instytucie Pamięci Narodowej odbyła się konferencja naukowa „Prawo autorskie w dobie cyfryzacji”. Uczestnicy konferencji stwierdzili, że możliwość powszechnego, wolnego dostępu do zasobów archiwalnych, nieobjętych obostrzeniami to potrzebny kierunek zmian w prawie autorskim.

Opłaty za YouTube’a

9,99 dolara miesięcznie będzie kosztować płatny dostęp do serwisu YouTube: w płatnym kanale nie będzie reklam, a subskrybenci otrzymają dostęp do unikalnych materiałów wideo – pisze Rzeczpospolita. Na razie nie wiadomo kiedy usługa będzie dostępna w Polsce.

Wideo na żądanie a gazety internetowa

Plik wideo na stronie internetowej gazety może być uznany za audiowizualną usługę medialną na żądanie – uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 października w sprawie C-347/14. Tak więc jeśli gazety internetowe zamieszczają pliki wideo, które zostaną uznane za odrębne od treści dziennikarskich, to mogą podpaść pod przepisy dyrektywy audiowizualnej 2010/13/UE. Więcej na ten temat przeczytać można w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Polacy chętnie płacą za informacje w internecie

Według Digital News Report przygotowanego przez agencję Reutera Polacy chętniej płacą za informacje w internecie niż Niemcy, Brytyjczycy czy Hiszpanie. 17 proc. polskich internautów w ubiegłym roku zapłaciło za dostęp do informacji online. Więcej o raporcie można przeczytać w Rzeczpospolitej.

1984

Josh Hadley prowadzi stronę 1201 Beyond na której publikuje swoje podcasty, artykuły i filmy. W ubiegłym tygodniu Hadley otrzymał od CafePress powiadomienie o tym, że jeden z jego projektów został usunięty z powodu możliwego naruszenia praw autorskich. Zastrzeżenie zgłosiła firma Orwell Estate, czyli firma zarządzająca prawami autorskimi do dzieł George’a Orwella. A projekt, co do którego zgłoszono zastrzeżenie, to koszulka z nadrukiem “1984”. Więcej o tej absurdalnej sytuacji pisze TorrentFreak.