Kserokopia #4: Przegląd linków o prawie autorskim (23-29 marca 2015)

Zapraszamy do lektury najnowszej „Kserokopii” – cotygodniowego przeglądu linków o prawie autorskim. W  tym wydaniu piszemy o sporach wokół domeny publicznej, debacie związanej z Jednolitym Rynkiem Cyfrowym oraz polecamy raport Lisbon Council o zależnościach między wyjątkami prawa autorskiego a wzrostem gospodarczym.

Kserokopie

Chrześcijańscy demokraci chcą burzyć bariery cyfrowe

“Musimy ujednolicić prawo autorskie w UE tak, aby chronić kreatywność i własność intelektualną bez tworzenia barier” pisze w Rzeczpospolitej przewodniczący Grupy Europejskiej Partii Ludowej w PE Manfred Weber. Ta największa grupa w PE chce dążyć do usunięcia cyfrowych barier. Dotyczą one, oprócz przestarzałego prawa autorskiego, takich kwestii jak ograniczenie dostępu do treści dla użytkowników z różnych regionów geograficznych (geoblocking), wysokich opłat za roaming czy jednolitych zasad ochrony danych. To dobra wiadomość po tym, jak kilka tygodni temu w ramach prac nad poprawkami do raportu ewaluującego dyrektywę InfoSoc wielu posłów podnosiło konieczność wzmocnienia granic państwowych w internecie. Ich zdaniem jest to niezbędne dla ochrony europejskiej różnorodności kulturowej.

Wyniki konsultacji KE dot. Jednolitego Rynku Cyfrowego

Nadal można dzielić się swoimi uwagami i komentarzami dotyczącymi Jednolitego Rynku Cyfrowego w UE. W ubiegłym tygodniu jako stowarzyszenie Communia złożyliśmy stanowisko w konsultacjach Digital4EU. Wzywamy tym samym Komisję Europejską do rozszerzenia i dostosowania obecnych wyjątków i ograniczeń tak, aby reguły prawa autorskiego służyły także dobru publicznemu. Ponadto, zwracamy uwagę na konieczność ochrony i wzmacniania domeny publicznej, która jako nasze dziedzictwo i źródło wiedzy powinna być swobodnie dostępna dla każdego. Naszym zdaniem liberalizacja i elastyczność przepisów prawa autorskiego będzie sprzyjać innowacyjności i rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego.

Elastyczne prawo autorskie jest dobre dla wzrostu gospodarczego

W ubiegłym tygodniu Lisbon Council opublikowało raport “2015 Intellectual Property and Economic Growth Index”, w którym porusza temat wpływu ograniczeń i wyjątków prawa autorskiego na wzrost gospodarczy i zatrudnienie. Zgodnie z wynikami badań kraje, które mają elastyczne wyjątki i ograniczenia praw własności intelektualnej wykazują wyższe stopy wzrostu produkcji, również sektorach wydawniczych, audiowizualnych czy mediów radiowo-telewizyjnych. Bardziej liberalne ukształtowanie systemu praw własności pozytywnie wpływa na edukację, prowadzenie niezależnych badań, eksploracji danych i wolności słowa. W związku z zapowiadaną jeszcze w tej kadencji reformą prawa autorskiego mamy nadzieję, że do raportu sięgnie polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dzieła Korczaka w domenie publicznej

Janusz Korczak zmarł w 1942 roku – potwierdził w ostatni piątek Sąd Rejonowy w Lublinie. Fundacja Nowoczesna Polska od prawie 3 lat walczyła o ustalenie prawdy na temat śmierci pisarza, którą błędnie ustalono na 1946 rok. Dzieła Janusza Korczaka już 2012 roku powinny przejść do domeny publicznej. Natomiast Instytut Książki, który dysponował prawami do twórczości pisarza, chciał wydłużyć ochronę praw autorskich o 4 lata. Zgodnie z interpretacją Instytutu, data śmierci Korczaka nie była pewna, więc można było zastosować zasadę, iż za zmarłego uznaje się go w ciągu roku po wojnie. Nawet jeśli Instytut Książki będzie odwoływał się od wyroku, dzieła Korczaka przejdą do domeny publicznej za niecały rok.

„Happy Birthday to You”, czyli jak Warner zawłaszcza domenę publiczną

W najbliższych tygodnia sąd federalny w Kalifornii prawdopodobnie rozstrzygnie, czy wytwórnia Warner/Chappell bezprawnie pobierała opłaty licencyjne za utwór „Happy Birthday to You”. Sędzia zdecyduje czy osobom, które w ostatnich latach wykupiły licencję należy się zwrot opłat. Pozew przeciwko oddziałowi Warner Music Group wnieśli w ubiegłym roku producenci muzyczni, filmowi i muzycy. Zdarzały się wypadki, w których opłaty licencyjne za wykorzystanie tego najpopularniejszego na świecie utworu, szczególnie w filmach, wynosiły tysiące dolarów. Natomiast zdaniem powodów prawa autorskie do “Happy birthday” wygasły nie później niż w 1921 roku.

 

——

W Centrum Cyfrowym od kilku lat prowadzimy prace związane z reformą praw autorskiego w Polsce i na świecie. W związku z tym monitorujemy na bieżąco procesy legislacyjne, obserwujemy działania instytucji europejskich, ministerstw, sądów i trybunałów, śledzimy doniesienia prasowe. Zapraszamy do lektury „Kserokopii” – cotygodniowego przeglądu linków opracowywanego na ich podstawie.

„Kserokopie” możecie śledzić na naszym blogu oraz profilu na Facebooku Twitterze. Są też dostępne jako newsletter, zapraszamy do zapisywania się tutaj.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora