Kserokopia #58 (19 maja – 5 czerwca)

W tym numerze Kserokopii przedstawiamy nowe głosy w dyskusji dotyczącej europejskiej reformy prawa autorskiego. Zachęcamy do lektury artykułu poświęconego fenomenowi Netflixa i zmniejszającej się ilości naruszeń prawa autorskiego w internecie oraz kolejnego niepokojącego tekstu o trollingu prawnoautorskim. Poza tym zachęcamy do zapoznania się z wyrokiem kolumbijskiego sądu, ważnym z perspektywy otwartej nauki.

CO NOWEGO W SIECI

Nowe modele biznesowe a łamanie prawa autorskiego w internecie

Stoimy na stanowisku, że tylko zmiana modeli biznesowych dostępu do treści może sprawić, że prawo autorskie będzie bardziej respektowane w internecie. Netflix jest tego doskonałym przykładem, przekonuje Bloomberg View. Dane pokazują, że od dawna liczba plików którymi dzielą się użytkownicy spada, a rośnie liczba subskrypcji na portalach streamingowych.

Droga Trolli w Norwegii, Sergey Ashmarin, CC BY SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trollstigen_(The_Troll_Path)_-_Norway_-_panoramio_-_Sergey_Ashmarin.jpg

Trolling prawnoautorski ma się dobrze

Tym razem zjawiskiem trollingu prawnoautorskiego postanowiła zająć się redakcja InnPoland. Ofiarami tego precedensu są najczęściej podmioty najsłabsze – szkoły, organizacje pozarządowe, instytucje kultury, a cały mechanizm oparty jest na nieznajomości prawa autorskiego i wykorzystywaniu pism procesowych do zastraszania instytucji.

Wyjątek na rzecz TDM – głos środowiska naukowego

Czy eksploracja tekstów i danych jest legalna z perspektywy prawa autorskiego? Jaki zakres powinien mieć ewentualny wyjątek w prawie autorskim na rzecz TDM? Te pytania towarzyszą wszystkim zajmującym się nauką i technologiami. David Matthews przedstawia perspektywę instytucji badawczych na to zagadnienie.

Prawo autorskie a druk 3D

Nowe technologie, takie jak druk 3D, stanowią wyzwanie dla prawa autorskiego – w jaki sposób chronić własność utworów wydrukowanych przy użyciu tej technologii? Michael Weinberg przekonuje, że odpowiedzią na to wyzwanie mogą być licencje Creative Commons.

ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, PRAWO AUTORSKIE TEŻ

Prawo pokrewne wydawców – raport

European Policy Center zaprezentowało raport dotyczący praw pokrewnych wydawców – “Rewarding quality journalism or distorting the Digital Single Market?”. W dokumencie podkreślano, że nowe prawo pokrewne jest najmniej pożądanym sposobem interwencji rynkowej i warto szukać innych modeli wspierania rynku wydawniczego, który przechodzi kryzys (np. poprzez obniżenie VAT).

Kolejny list otwarty w sprawie europejskiej reformy prawa autorskiego

Ponad 60 organizacji pozarządowych (w tym Centrum Cyfrowe) i izb handlowych podpisało list do decydentów unijnych postulując, aby dyrektywa o prawie autorskim służyła bardziej innowacyjnemu środowisku twórczemu i biznesowemu. W tym celu niezbędne jest porzucenie pomysłów nowego prawa pokrewnego dla wydawców i filtrowania treści przez pośredników oraz wprowadzenie ambitnych przepisów dotyczących dozwolonego użytku.

Jak wygląda “alternatywny kompromis”?

W czwartek (8 czerwca) pierwsza z komisji Parlamentu Europejskiego – IMCO (Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów) głosować będzie nad opinią w sprawie nowej dyrektywy o prawie autorskim. Dotychczas wszystko wskazywało na to, że prawo pokrewne wydawców nie zostanie przez tę komisję popartę, a zaproponowane nowe obowiązki dla pośredników treści będą rozsądne. Jednak europoseł Pascal Arimont postanowił nie  przestrzegać reguł procesu legislacyjnego i przedstawił (twierdząc że w imieniu EPP) swój alternatywny kompromis będący naszym zdaniem najgorszym z możliwych.

A TYMCZASEM SĄDY…

Otwarta nauka – decyzja kolumbijskiego sądu

W 2011 Diego Gomez umieścił pracę magisterską innego studenta w sieci, za co postawiono mu zarzuty karne. Co ważne, Gomeza oskarżono w oparciu o umowę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, która reguluje również własność intelektualną. Ostatecznie student został uznany za niewinnego.  

Nowe pytania z Niemiec do TSUE dotyczące wykładni prawa

Wygląda na to, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej będzie rozstrzygał wkrótce bardzo interesujące sprawy. Blog IPKat informuje o dwóch prawnoautorskich pytaniach prejudycjalnych skierowanych przez niemiecki Sąd Najwyższy: czy i w jakim zakresie prawo autorskie dopuszcza sampling muzyczny i jaka jest relacja pomiędzy prawem autorskim, wolnością słowa a wolnością prasy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora