Kulturalna infografika – przegląd linków

Czyli o tym, co w świecie kultury może się znaleźć ciekawego do pokazania za pomocą infografiki.
Na początek ostatni hit kinowy, czyli film Avengers (po polsku: Mściciele) wyprodukowany na podstawie komiksu Stana Lee i Jacka Kirby’ego. Jer Thorp stworzył kilka wizualizacji wykorzystując częstotliwość występowania konkretnych postaci w poszczególnych numerach komiksu. Pozwoliło mu to sprawdzić na ile widoczne w komiksie są postacie kobiece, które w zespole Mścicieli są obecne od początku historii i występują od pierwszego odcinka. Okazuje się, że w latach 80-tych Wasp czy Scarlet Witch pojawiają się najczęściej i nigdy więcej nie będą już aż tak popularne w komiksie.

Bohaterowie Avengers w wydaniu Jera Thorpa


Teraz coś ze świata gier komputerowych i gry „dla wytrwałych”, czyli Minecrafat. Natrafiłam na wizualizację  połączeń „na żywo” między graczami. Jak widać głównie Europa, Stany i część Autralii dość aktywnie zajmują się budowaniem równoległych światów, a w Afryce stoi kilka serwerów. Czy wynika z tego coś więcej? Może dla tych, którzy grają – tak.
Innym przykładem wykorzystania materiału kulturalnego jest zbiór prac wykonanych przez studenta Princeton, który analizuje zmiany językowe w serialu Mad Men. Benjamin Schmitt sprawdza, jakie anachronizmy są wprowadzane do dialogów postaci, bada częstotliwość i zmienność ich występowania. Ciekawie pokazuje zmiany w strukturach zdań i używanym słowniku. Ale czy autorzy scenariusza byli aż tak dociekliwi?
Jeśli ktoś chciałby zanalizować jakiś materiał słowny, to jest propozycja – CNN właśnie opublikowało transkrypcje z lat 2012-2013. Wszystko do ściągnięcia w jednym pliku, pod tym adresem. Jacyś chętni?
Można chyba powiedzieć, że zastosowanie infografiki w tych przypadkach nie poruszyło jakoś specjalnie posad ziemi i nie wprowadziło żadnej wątpliwości o fundamentalne zasady egzystencji. Takie projekty to raczej odskocznia do milszego tematu dla osób zajmujących się analizą danych na codzień. Ciekawe jest za to, jakie elementy kultury zostają wydobyte w celu zanalizowania ich za pomocą narzędzi świata matematyki i informatyki.