MAC ograniczy obywatelom dostÄ™p do dziedzictwa kulturowego

Najcenniejsze dzieÅ‚a kultury i sztuki i inne zasoby dziedzictwa kultury sÄ… wÅ‚asnoÅ›ciÄ… wszystkich obywateli. DziÄ™ki technologii i korzystnym zmianom prawa wspólnotowego mogÄ… być dostÄ™pne dla wszystkich, bez opÅ‚at, ograniczeÅ„, znaków wodnych i w otwartych formatach. Wszystko po to, żeby budować innowacyjne aplikacje, serwisy internetowe, promować bogate dziedzictwo naszej kultury i jednoczeÅ›nie napÄ™dzać gospodarkÄ™ kreatywnÄ… caÅ‚ej Europy. Brzmi wspaniale, prawda?
Tak uważa Unia Europejska, która włączyÅ‚a zasoby instytucji takich jak biblioteki, archiwa i muzea w zakres nowej Dyrektywy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Prace nad wdrożeniem Dyrektywy do prawa polskiego trwajÄ… wÅ‚aÅ›nie w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, które ma niestety odmienny poglÄ…d na to, jakie zasoby kultury bÄ™dziemy mogli wykorzystywać.
Nie wiadomo co jest gorsze – czy, że zmiany proponowane przez MAC sÄ… sprzeczne z celami i zaÅ‚ożeniami nowelizacji dyrektywy jakim jest zapewnienie wiÄ™kszego dostÄ™pu i skali ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego, w tym dziedzictwa kulturowego? Czy to, że resort tworzy poważne przeszkody do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego?
Projekt zakÅ‚ada, że udostÄ™pniane w celu ponownego wykorzystywania bÄ™dÄ… jedynie informacje bÄ™dÄ…ce w posiadaniu archiwów, muzeów i bibliotek, które nigdy nie podlegaÅ‚y ochronie prawno-autorskiej lub do których autorskie prawa majÄ…tkowe już wygasÅ‚y. Problem zatem polega na tym, że pozostaÅ‚e zasoby, nawet jeÅ›li instytucja posiada do nich prawa autorskie, zostaÅ‚y wyłączone spod zakresu proponowanej ustawy. Co to oznacza w praktyce? Z tego powodu, reguÅ‚y ponownego wykorzystania nie bÄ™dÄ… dotyczyć tak ważnych informacji jak metadane opisowe, opisy bibliograficzne i dane katalogowe. A bez metadanych i opisów, zasoby dziedzictwa stajÄ… siÄ™ bezużyteczne dla chcÄ…cych je ponownie wykorzystywać.
Instytucje kultury bÄ™dÄ… miaÅ‚y także możliwość naÅ‚ożenia dodatkowych warunków np. tylko do dziaÅ‚alnoÅ›ci komercyjnej (do celów promocyjnych czy reklamowych) lub okreÅ›lić pola eksploatacji. Oprócz warunków instytucja okreÅ›li także wysokość opÅ‚aty za ponowne wykorzystywanie.
Dyskusje toczÄ…ce siÄ™ w Komisji Europejskiej wskazujÄ… wyraźnie, że unijnym legislatorom chodzi o jak najszersze wykorzystanie zdigitalizowanego dziedzictwa kultury. Jak Ministerstwo zamierza pogodzić swój pomysÅ‚ z intencjami Komisji, pozostaje dla nas tajemnicÄ…. Tak siÄ™ dziwnie skÅ‚ada, że za proponowanymi przez MAC pomysÅ‚ami opowiadajÄ… siÄ™ organizacje zbiorowego zarzÄ…dzania, muzea oraz Ministerstwo Kultury. Trudno nam wyobrazić sobie, z jakiego powodu te instytucje sÄ… zwolennikami tak ograniczajÄ…cych rozwiÄ…zaÅ„? Czyżby baÅ‚y siÄ™ konkurencji ze strony obywateli, tworzÄ…cych aplikacje, serwisy internetowe i pamiÄ…tki nie pytajÄ…c paÅ„stwa o zdanie?
Tymczasem, domena publiczna to twórczość, z której można korzystać bez ograniczeÅ„, bo prawa autorskie wygasÅ‚y lub twórczość ta nigdy nie byÅ‚a ich przedmiotem. Oznacza to caÅ‚kowitÄ… dowolność rozpowszechniania, tworzenia tÅ‚umaczeÅ„, adaptacji, remiksowania i zestawiania wszystkiego co znajduje siÄ™ w domenie publicznej. Bez znaczenia, czy jest to komercyjne czy niekomercyjne wykorzystanie. MAC idÄ…c na rÄ™kÄ™ instytucjom kultury, które uważajÄ…, że dziedzictwo narodowe należy do nich, odgranicza prawa obywateli do kultury, którÄ… sami tworzÄ….