O cyfrowej edukacji na Kongresie MEN

Na weekend do Katowic przyjechaÅ‚o prawie 1200 osób, które postanowiÅ‚y porozmawiać o edukacji. Punktem wyjÅ›cia dla III Kongresu Edukacyjnego MEN byÅ‚y debaty prowadzone przez kilka ostatnich miesiÄ™cy na Â portalu Nasza Edukacja. Wnioski z tych debat majÄ… być zasilone przez wnioski z Kongresu, a wszystko razem uÅ‚oży siÄ™ w Porozumienie dla Edukacji. Jaka bÄ™dzie funkcja tego porozumienia i co siÄ™ z nim stanie po wyborach – nie jest do koÅ„ca jasne. Niezależnie od losów tego dokumentu, Kongres miaÅ‚ sÅ‚użyć szeroko pojÄ™tej debacie o edukacji.

Otwarta lekcja i rozmowy o nowych technologiach w szkole

Centrum Cyfrowe byÅ‚o na Kongresie obecne, ponieważ pod naszÄ… merytorycznÄ… opiekÄ… znajdowaÅ‚y siÄ™ dwa bloki o tematyce zwiÄ…zanej z nowymi technologiami w edukacji. Podczas pierwszego z nich Kamil Åšliwowski przeprowadziÅ‚ wariacjÄ™ na temat Otwartej Lekcji dla 80 osób, które dziÄ™ki temu warsztatowi dowiedziaÅ‚y siÄ™ m.in., że jak korzystajÄ… z TEDa i Wikipedii to korzystajÄ… z otwartych zasobów edukacyjnych, oraz Å¼e to może być poczÄ…tek zupeÅ‚nie nowej przygody z materiaÅ‚ami edukacyjnymi. Uczestnicy warsztatu docenili także możliwość konstruktywnej rozmowy na temat korzyÅ›ci i barier w wykorzystywaniu OZE na różnego rodzaju zajÄ™ciach szkolnych. 

W drugim panelu zasiadÅ‚o obok siebie czworo ludzi z fenomenalnymi doÅ›wiadczeniami zmieniania szkół na bardziej innowacyjne. Joanna Apanasewicz zainspirowana blogami innych nauczycieli zaÅ‚ożyÅ‚a w maÅ‚ej wiejskiej szkole klasÄ™ tabletowÄ…, a rodziców przekonaÅ‚a do tego pomysÅ‚u po tym, jak zamknęła ich na kilka godzin w klasie z tymi tabletami i pokazaÅ‚a, że można siÄ™ uczyć poprzez zabawÄ™. Tomasz MikoÅ‚ajczyk natomiast namówiÅ‚ swoich kolegów i koleżanki ze szkoÅ‚y do wrzucania zdjęć z wakacji na wolnych licencjach na Pixabay, a wstawiajÄ…c nieużywane komputery do pokoju nauczycielskiego podsunÄ…Å‚ jego bywalcom technologiÄ™ do klasy niemal tylnymi drzwiami. Witold KoÅ‚odziejczyk dzieliÅ‚ siÄ™ swoim doÅ›wiadczeniem w budowaniu szkoÅ‚y bazujÄ…cej na nowych technologiach od fundamentów (w każdym tego sÅ‚owa znaczeniu), a Katarzyna Winkowska-Nowak opowiedziaÅ‚a jak motywuje do dzielenia siÄ™ nauczycieli korzystajÄ…cych z Geogebry. Wspólnie chcieliÅ›my siÄ™ zastanowić dlaczego niektórym nauczycielom udaje siÄ™ z powodzeniem wprowadzać technologie do szkół, a innym nie? I jak wspierać jednym i drugich? Ta dyskusja doprowadziÅ‚a nas do kilku wniosków.

Goście specjalni

Carl Honoré, pisarz i ambasador ruchu Slow, mówiÅ‚ o tym, że trzeba dzieciom odpuÅ›cić. Tygodniowy grafik 10-latka jest czÄ™sto tak przepeÅ‚niony, że przyprawiÅ‚by o kÅ‚opoty z sercem niejednego menadżera dużej firmy – podkreÅ›laÅ‚. OdpowiedziÄ… na to jest zwolnienie tempa życia i pozbycie siÄ™ irracjonalnych wyrzutów sumienia, które mamy za każdym razem jak nasze dzieci siÄ™ nudzÄ…. Bo nuda też jest ok. Nuda najczęściej prowadzi do kreatywnoÅ›ci. PoÅ›piech, presja i brak czasu na refleksjÄ™ prowadzi do odtwórczego, schematycznego dziaÅ‚ania. 

GoÅ›ciem specjalnym kongresu, za którym chodziÅ‚ najwiÄ™kszy wianek fanów, byÅ‚ Philip Zimbardo, który na jednym z warsztatów przekonywaÅ‚ nauczycieli do używania Prezi (nie wiedzÄ…c, że przekonuje przekonanych). OpowiadaÅ‚ o tym, że warto nagradzać dzieci za starania i wysiÅ‚ek, zamiast za efekty. Apel ten jest pokÅ‚osiem wydanej jakiÅ› czas temu książki Carol Dweck, która wykÅ‚ada razem z Zimbardo na Stanfordzie.

Jakie wnioski?

  1. Wprowadzanie technologii do szkół musi mieć cel i musi mu towarzyszyć diagnoza infrastruktury, kompetencji cyfrowych i potrzeb nauczycieli, rodziców i uczniów. Za każdym razem, potrzebna jest jasna wizja tego, co chcemy osiÄ…gnąć dla rozwijania szkoÅ‚y, jakie postawy i cechy chcemy wyksztaÅ‚cić u uczniów. Musimy wiedzieć jakich modeli pedagogicznych chcemy używać. Jaka bÄ™dzie technologia? To dopiero koÅ„cowa decyzja, którÄ… podejmuje siÄ™ po tym, jak wiadomo do czego dążymy.
  2. Nauczyciele potrzebujÄ… bardzo różnorodnych zachÄ™t do tego, żeby unowoczeÅ›niać swój warsztat. PotrzebujÄ… także promowania dobrych praktyk i sprawdzonych rozwiÄ…zaÅ„.
  3. Wprowadzaniu nowych technologii musi towarzyszyć wprowadzanie nowych sposobów prowadzenia zajęć, musi być upowszechniana wiedza o otwartych, elektronicznych zasobach edukacyjnych i miejscach, gdzie nauczyciele mogÄ… siÄ™ takimi zasobami dzielić. Bez dobrej jakoÅ›ci zasobów, komputer nie bÄ™dzie wiele wnosiÅ‚ do nauki.

last but not least...

  1. ChoćbyÅ›my nie wiem jak byli innowacyjni i peÅ‚ni entuzjazmu, niewiele da siÄ™ zrobić bez dobrego, aktualnego, serwisowanego sprzÄ™tu i dostÄ™pu do szerokopasmowego dostÄ™pu do internetu. Tyle, że to chyba postulat do innego ministerstwa…

Nie ma jednego sposobu wykorzystania TIK i nie ma jednej drogi sukcesu, doceniajmy różnorodność stylów uczenia – tak można podsumować te dwa z naszego punktu widzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora