O szkołach i uczeniu infografiki – przegląd linków #3

Wykorzystywanie danych w pracy dziennikarzy, przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych grup staje się coraz ważniejszym tematem, w związku z czym rośnie ilość inicjatyw edukacyjnych z tego zakresu. W dzisiejszym wpisie chciałabym przedstawić kilka z nich, zaprezentować ich narzędzia i metody.
Open Knowledge Foundation w ramach jednego ze swoich ostatnich projektów zainicjowała stworzenie książki o zjawisku data journalismu. Prace nad „Data Journalism Handbook” zostały rozpoczęte w zeszłym roku podczas międzynarodowej konferencji Mozilli, gdzie zespół OKF organizował prace nad tekstem metodą booksprintu. W ten sposób powstały zaczątki tekstu, a prace były kontynuowane zdalnie – tekst został udostępniony publicznie na google docs. Ostatnio poznaliśmy ilustracje do książki, na publikację jeszcze trzeba trochę poczekać. Zainteresowanych odsyłam do strony projektu, gdzie można się zapisać na „listę oczekujących”.
Waszej uwadze polecam również drugą, gotową już publikację OKF – Open Data Handbook, w której znajdziecie praktyczne informacje o tym czemu i jak otwierać dane. Autorzy poruszają też kwestię infoaktywizmu – jak wykorzystywać te informacje, promować i przekazywać zawartą w nich wiedzę.
Nasz projekt wpisuje się w coraz popularniejszy trend wykorzystywania danych, w którzym działa od dawna kolektyw Tactical Tech. Ich projekt Drawing by Numbers jest niezwykle ciekawym przedsięwzięciem. Przygotowują oni serwis, który zawiera kompleksowe informacje w formie praktycznych przewodników o wartości danych, przykładach zastosowań infografik, podrzuca zestaw narzędzi do obrabiania danych i ich wizualizacji.
A do znudzenia przywoływany w tym wpisie OKF ogłosił start swojego edukacyjnego projektu School of Data, który realizuje we współpracy z Peer2Peer University. W tym momencie szukają osób zainteresowanych współpracą przy tym działaniu. Warto się zapoznać również z tą ideą.