Otwarte zasoby dla nauczycieli akademickich – kurs
W maju tego roku zaproponowaliÅ›my nauczycielom akademickim uczestniczenie w cyklu piÄ™ciu webinariów na temat otwartych zasobów edukacyjnych. Wzięło w nich aktywny udziaÅ‚ ponad 30 osób z caÅ‚ej Polski, a my przekonaliÅ›my siÄ™, że akademicy sÄ… tak samo zainteresowani korzystaniem z OZE jak ich koledzy w szkoÅ‚ach. Dlatego jesieniÄ… Centrum Cyfrowe rusza z pilotem, a zimÄ… 2016 r. – z gotowym kursem on-line na temat otwartych zasobów edukacyjnych przygotowanym specjalnie dla nauczycieli akademickich.
Temat otwartych zasobów edukacyjnych na uczelniach jest niezagospodarowanym terytorium na pograniczu ruchu open access i ruchu otwartej edukacji. Akademicy wystÄ™pujÄ… bowiem czÄ™sto w dwóch rolach – jako profesorowie, doktoranci i pracownicy naukowi sÄ… bardziej zainteresowani otwieraniem zasobów naukowych lub korzyÅ›ciami, jakie mogÄ… mieć z wolnego udostÄ™pniania wÅ‚asnych prac. Ale jako dydaktycy, znajdujÄ… siÄ™ w podobnej sytuacji do nauczycieli – potrzebujÄ… zasobów (grafik, nagraÅ„, tekstów źródÅ‚owych, ćwiczeÅ„, testów) do pracy ze studentami podczas zajęć. Jednak wiÄ™kszość projektów, materiałów czy przewodników jest skierowana do nauczycieli szkolnych, co pozostawia nauczycieli akademickich trochÄ™ na uboczu dziaÅ‚aÅ„ wokół otwartej edukacji.
Postanowiliśmy to zmienić. W ramach projektu ExplOERer, we współpracy z brytyjskim Open University, szwedzkim Gothenburg University, belgijskim portalem KlasCement oraz grecką firmą Web2Learn, Centrum Cyfrowe pracuje nad internetowym, czterotygodniowym kursem dla akademików. Celem tego kursu będzie przede wszystkim wprowadzenie w tematykę otwartych zasobów oraz przekazanie podstawowych umiejętności ich pozyskiwania, dostosowywania do swoich potrzeb oraz ich dalszego udostępniania.
Zależy nam, żeby nauczyciele akademiccy znaleźli w nim informacje skrojone pod ich specyficzne potrzeby i sposób uczenia. Ale konstruując ten kurs bierzemy również pod uwagę to, że nasi odbiorcy także sami nieustannie się uczą. Dlatego w ramach projektu ExplOERer przeprowadzone zostało badanie ankietowe na próbie ponad 500 edukatorów oraz kilkanaście wywiadów, na podstawie których zespół badaczy Open University sformułował wskazówki do budowy takich warunków do uczenia o otwartych zasobach, aby uczestnicy kursu skorzystali z niego jak najpełniej. Wskazówki te obejmują m.in.:
- włączanie konkretnej, teoretycznej wiedzy na temat otwartych zasobów.
- włączanie wiedzy z konkretnych, zróżnicowanych dziedzin do uczenia o otwartych zasobach;
- danie uczestnikom możliwości ćwiczenia praktycznych umiejętności z wyszukiwania i wykorzystywania OZE;
- dyskusje na temat realnej wartości i korzyści płynących z używania otwartych zasobów;
- możliwość interakcji z innymi uczestnikami kursu;
- połączenie zdobywanej wiedzy i umiejętności z codzienną pracą na uczelni i zadaniami, które realizuje się w pracy.
O starcie kursu będziemy jeszcze informować. Tymczasem, wszystkich zainteresowanych tematem, odsyłamy do nagrań webinariów, które odbyły się w maju.
Dodaj komentarz