Otwarte zasoby dla nauczycieli akademickich – kurs

W maju tego roku zaproponowaliÅ›my nauczycielom akademickim uczestniczenie w cyklu piÄ™ciu webinariów na temat otwartych zasobów edukacyjnych. Wzięło w nich aktywny udziaÅ‚ ponad 30 osób z caÅ‚ej Polski, a my przekonaliÅ›my siÄ™, że akademicy sÄ… tak samo zainteresowani korzystaniem z OZE jak ich koledzy w szkoÅ‚ach. Dlatego jesieniÄ… Centrum Cyfrowe rusza z pilotem, a zimÄ… 2016 r. – z gotowym kursem on-line na temat otwartych zasobów edukacyjnych przygotowanym specjalnie dla nauczycieli akademickich.

logo

Temat otwartych zasobów edukacyjnych na uczelniach jest niezagospodarowanym terytorium na pograniczu ruchu open access i ruchu otwartej edukacji. Akademicy wystÄ™pujÄ… bowiem czÄ™sto w dwóch rolach – jako profesorowie, doktoranci i pracownicy naukowi sÄ… bardziej zainteresowani otwieraniem zasobów naukowych lub korzyÅ›ciami, jakie mogÄ… mieć z wolnego udostÄ™pniania wÅ‚asnych prac. Ale jako dydaktycy, znajdujÄ… siÄ™ w podobnej sytuacji do nauczycieli – potrzebujÄ… zasobów (grafik, nagraÅ„, tekstów źródÅ‚owych, ćwiczeÅ„, testów) do pracy ze studentami podczas zajęć. Jednak wiÄ™kszość projektów, materiałów czy przewodników jest skierowana do nauczycieli szkolnych, co pozostawia nauczycieli akademickich trochÄ™ na uboczu dziaÅ‚aÅ„ wokół otwartej edukacji.

PostanowiliÅ›my to zmienić. W ramach projektu ExplOERer, we współpracy z brytyjskim Open University, szwedzkim Gothenburg University, belgijskim portalem KlasCement oraz greckÄ… firmÄ… Web2Learn, Centrum Cyfrowe pracuje nad internetowym, czterotygodniowym kursem dla akademików. Celem tego kursu bÄ™dzie przede wszystkim wprowadzenie w tematykÄ™ otwartych zasobów oraz przekazanie podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci ich pozyskiwania, dostosowywania do swoich potrzeb oraz ich dalszego udostÄ™pniania.

Zależy nam, żeby nauczyciele akademiccy znaleźli w nim informacje skrojone pod ich specyficzne potrzeby i sposób uczenia. Ale konstruujÄ…c ten kurs bierzemy również pod uwagÄ™ to, że nasi odbiorcy także sami nieustannie siÄ™ uczÄ…. Dlatego w ramach projektu ExplOERer przeprowadzone zostaÅ‚o badanie ankietowe na próbie ponad 500 edukatorów oraz kilkanaÅ›cie wywiadów, na podstawie których zespół badaczy Open University sformuÅ‚owaÅ‚ wskazówki do budowy takich warunków do uczenia o otwartych zasobach, aby uczestnicy kursu skorzystali z niego jak najpeÅ‚niej. Wskazówki te obejmujÄ… m.in.:

  • włączanie konkretnej, teoretycznej wiedzy na temat otwartych zasobów.
  • włączanie wiedzy z konkretnych, zróżnicowanych dziedzin do uczenia o otwartych zasobach;
  • danie uczestnikom możliwoÅ›ci ćwiczenia praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci z wyszukiwania i wykorzystywania OZE;
  • dyskusje na temat realnej wartoÅ›ci i korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z używania otwartych zasobów;
  • możliwość interakcji z innymi uczestnikami kursu;
  • połączenie zdobywanej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci z codziennÄ… pracÄ… na uczelni i zadaniami, które realizuje siÄ™ w pracy.

O starcie kursu bÄ™dziemy jeszcze informować. Tymczasem, wszystkich zainteresowanych tematem, odsyÅ‚amy do nagraÅ„ webinariów, które odbyÅ‚y siÄ™ w maju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora