Otwarte zasoby edukacyjne w Polsce – raport UNESCO

open educationa resources in poland - okÅ‚adkaW ramach serii raportów Instytutu Technologii Informacyjnych w Edukacji UNESCO o otwartych zasobach edukacyjnych na Å›wiecie ukazaÅ‚a siÄ™ wÅ‚aÅ›nie publikacja o Polsce. Open Educational Resources in Poland: Challenges and Opportunities (PDF) to przeglÄ…d projektów i polityk instytucji publicznych. Publikacja opisuje historiÄ™ epodrÄ™czników  w programie Cyfrowa SzkoÅ‚a oraz informacje o oddolnych inicjatywach na rzecz otwartoÅ›ci jak Koalicja Otwartej Edukacji i projekty realizowane przez organizacje pozarzÄ…dowe. Autorami raportu sÄ… Karolina Grodecka (Centrum e-learningu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, KOED) i Kamil Åšliwowski (Centrum Cyfrowe, KOED).
Raport, który zleciaÅ‚o UNESCO powstaÅ‚ na fali zainteresowania PolskÄ… jako krajem, który ma dÅ‚ugÄ… historiÄ™ oddolnych dziaÅ‚aÅ„ na rzecz otwartoÅ›ci zasobów, a od dwóch lat jest również jednymy w którym rzÄ…d realizuje projekt wdrożenia kompletu otwartych epodrÄ™czników szkolnych do wszystkich poziomów nauczania. PomysÅ‚ na publikacjÄ™ powstaÅ‚ podczas zeszÅ‚orocznego kongresu UNESCO w Paryżu kiedy program Cyfrowa SzkoÅ‚a byÅ‚ jeszcze w powijakach. DziÅ› jego rozwój (premiera pierwszych części do matematyki i prezentacja platofrmy) wymaga już aktualizacji i oceny nie tylko jego zapisów, ale również realizacji technicznej i merytorycznej.
Polska, nie tylko z racji na CyfrowÄ… Szkołę jest krajem o bardzo dużych doÅ›wiadczeniach w realizacji projektów otwartych zasobów edukacyjnych m.in. silna polska edycja Wikipedii, ogromny sukces serwisu wolnelektury.pl czy sporo prywatnych i publicznych programów grantowych promujÄ…cych otwartość zasobów. Jednak jak wielu innym krajom brakuje nam nadal systemowego podejÅ›cia do ich tworzenia i wspierania ze strony administracji publicznej jak i projektów, które promowaÅ‚y by ich wdrażanie na poziomie codziennej pracy nauczycieli i uczniów. Raport zawiera również diagnozÄ™ głównych problemów w ich wdrażaniu (naciski wydawców tradycyjnych podrÄ™czników, rozproszenie zasobów utrudniajÄ…ce ich promocjÄ™ i użycie przez nauczycieli, trudnoÅ›ci dotychczasowych projektów systemowych).
Raport w polskiej wersji jÄ™zykowej, w wersji uwzglÄ™dniajÄ…cej postÄ™py programu Cyfrowa SzkoÅ‚a pojawi siÄ™ w ciÄ…gu najbliższych miesiÄ™cy, teraz polecamy wersjÄ™ angielskÄ… (PDF) oraz nowe informacje o otwartych zasobach edukacyjnych w krajach UE na stronie projektu European Open Policy Project.
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora