Institute for Open Leadership – pocztówka z Kapsztadu.
W marcu tego roku miałam okazję wziąć udział jako mentorka w organizowanym w Kapsztadzie Institute for Open Leadership, powołanym przez Open Policy Network, międzynarodową organizację, której Centrum Cyfrowe jest współzałożycielem.
IOL za cel stawia sobie budowanie spoÅ‚ecznoÅ›ci liderów otwartoÅ›ci. Opiera siÄ™ na mentoringu i możliwoÅ›ci bezpoÅ›redniej rozmowy z ekspertami z różnych obszarów otwartoÅ›ci – od nauki, przez edukacjÄ™, po tzw. sektor GLAM (Galleries, Libraries, Archives Museum, który w Polsce nazywamy Otwartymi Instytucjami Kultury). W ramach rocznych projektów uczestnicy i uczestniczki wspierani przez mentorów i siebie nawzajem majÄ… za zadanie opracować politykÄ™ otwartoÅ›ci.
Polityki otwartości są jedną z dróg wprowadzania zasad otwartości w instytucjach publicznych. To odgórne działania, zazwyczaj uzupełniające się z procesami oddolnymi, np. inicjatywami otwierania zasobów wyłaniającymi się wewnątrz organizacji. Wdrożenie takich polityk wymaga więc działań rzeczniczych, prowadzonych zazwyczaj z zewnątrz instytucji. Zapewnienie otwartości zasobów jest szczególnie istotne biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej materiałów digitalizowanych i tworzonych w tych instytucjach jest wynikiem grantów publicznych i prywatnych.
Wdrożenie polityki otwartości, w instytucjach z którymi stypendyści są związani ma być widocznym efektem uczestnictwa i zaangażowania w IOL.
IOL zaczyna siÄ™ warsztatem w gronie kilkunastu stypendystów z caÅ‚ego Å›wiata. W ciÄ…gu tygodnia osoby uczestniczÄ…ce w projekcie muszÄ… przyswoić sporÄ… porcjÄ™ wiedzy: prawnoautorskiej – na ogólnym, miÄ™dzynarodowym poziomie – w tym szczeczółowej wiedzy o dziaÅ‚aniu licencji Creative Commons oraz specyfice dziaÅ‚aÅ„ rzeczniczych i otwartoÅ›ci w różnych dziedzinach. WyjÅ›cie poza rozmowy sprowadzajÄ…ce siÄ™ wyłącznie do omawiania wyzwaÅ„, jakie otwartość napotyka w jednym, konkretnym kraju czy lokalnym kontekÅ›cie pozwala dodatkowo przyjrzeć siÄ™ im z innej perspektywy i wspólnie szukać kreatywnych rozwiÄ…zaÅ„.
Poprzeczka postawiona jest więc bardzo wysoko. Polityka otwartości to narzędzie bardzo zaawansowane i oparte zwykle o skomplikowany i dostosowany do specyfiki każdej instytucji proces. Nie jest możliwe po prostu nauczenie kogoś pracy z nim. Taki proces wymaga nie tylko działań rzeczniczych, które zakończą się zgodą na kształt i zakres polityki, ale również zaplanowania i przeprowadzenia wdrożenia, które obejmuje badanie potrzeb, motywacji, szkolenia dla kadry i ustanowienie procedur zarządczych dających pewność, że postanowienia polityki będą wypełniane. Dlatego działania prowadzone w ramach IOL wymagają uporania się z wieloma wyzwaniami.
Po pierwsze, trudno jest prowadzić warsztat na tak zaawansowany temat dla zróżnicowanej grupy uczestników, w której osoby specjalizujÄ…ce siÄ™ w otwartoÅ›ci od lat spotykajÄ… siÄ™ z osobami, które o licencjach sÅ‚yszÄ… pierwszy raz. MiÄ™dzy potrzebami uczestników, a dokÅ‚adniej – krajów przez nich reprezentowanych – również wystÄ™pujÄ… ogromne różnice. ZupeÅ‚nie inaczej praca z otwartymi zasobami wyglÄ…da w kraju, gdzie nadal podstawowym problemem jest dostÄ™p do edukacji i informacji, niż w kraju, w którym jest to już raczej wyraźna tendencja, a instytucje postrzegajÄ… otwartość jako narzÄ™dzie budowania swojego wizerunku.
Po drugie, choć program zakÅ‚ada, że praca nad politykÄ… otwartoÅ›ci dla konkretnej instytucji ma trwać rok, w istocie jest to zdecydowanie za maÅ‚o na wdrożenie polityki otwartoÅ›ci. WprowadzajÄ…c rozmowÄ™ o niej w instytucji trzeba być przygotowanym na zmierzenie siÄ™ z licznymi wyzwaniami organizacyjnymi. CzÄ™sto jest to również pierwsza okazja do zespoÅ‚owej rozmowy o misji i kierunkach dziaÅ‚ania strategicznego. Ustawienie oczekiwaÅ„ wobec stypendystów w ten sposób może nie uÅ‚atwiać im sukcesu. Wydaje siÄ™, że odpowiedziÄ… na ten kÅ‚opot mogÅ‚oby być wzmocnienie gÅ‚osu ekspertów i ekspertek spoza Stanów Zjednoczonych, ponieważ ich doÅ›wiadczenia i praca różniÄ… siÄ™ od tej jakÄ… wykonujÄ… ich amerykaÅ„scy koledzy. Bardziej lokalne podejÅ›cie pozwala dostrzec wyzwania niewystÄ™pujÄ…ce w innych kontekstach, a co za tym idzie – lepsze zrozumienie potrzeb ludzi i instytucji, których pracÄ™ chcemy uÅ‚atwić i których kolekcje chcemy skutecznie i trwale udostÄ™pniać w sieci dla reszty spoÅ‚eczeÅ„stwa.
Podobnie, jak w poprzednim roku, tak i w tym wśród tematów dominowała otwartość zasobów edukacyjnych. Zagadnienia bliższe temu, czym zajmujemy się w programie Otwartej Kultury reprezentowały trzy osoby i realizowane przez nie projekty:
•   Rim Azib z Tunezji pracuje dla British Council i jest rezydentką Wikipedii (Wikipedian in residence) tunezyjskim Centrum Muzyki Arabskiej i Śródziemnomorskiej, gdzie znajduje się Narodowe Archiwum Dźwięków. Misją tego archiwum jest udostępnienie fonografii, a Rim będzie starała się sprawić, żeby była ona dostępna w sposób otwarty, zarówno od strony technologicznej, jak i prawnej.
•   Steven Crains pracuje w dziale PR Greenpeace nad otworzeniem dostÄ™pu do archiwum cyfrowej kolekcji zdjęć m.in. zmieniajÄ…cych siÄ™ pod wypÅ‚ywem globalnego ocieplenia krajobrazów, wymierajÄ…cych gatunków zgromadzonych przez lata dziaÅ‚ania tej organizacji. Dla Stevena otwartość to sposób na zwiÄ™kszenie dotarcia do odbiorców dziaÅ‚aÅ„ Greenpeacu z jednej strony, z drugiej – na podniesienie wydajnoÅ›ci pracy miÄ™dzynarodowej sieci, której oddziaÅ‚y sÄ… rozsiane po caÅ‚ym Å›wiecie. W tym momencie dostÄ™p do bazy majÄ… tylko pracownicy siedziby głównej w Amsterdamie.
•   Juliana Mointeiro z Brazylii jest kuratorkÄ… i kustoszkÄ… Muzeum Imigracji w Sao Paolo, które zmaga siÄ™ z brakiem Å›rodków na digitliazacjÄ™ swojej kolekcji. Juliana chce zaprezentować dyrektorom swojego muzeum otwartość jako sposób na realizacjÄ™ przyjÄ™tej przez nich misji, którÄ… jest utrzymywanie spoÅ‚ecznoÅ›ci imigracyjnych w kontakcie z ich kulturÄ…. Pierwszym krokiem bÄ™dzie otworzenie materiałów promujÄ…cych wystawy: zdjęć i katalogów, a kolejnym – materiałów edukacyjnych i publikacji naukowych.
Więcej o projektach realizowanych w ramach IOL można przeczytać na blogu Creative Commons:
https://blog.creativecommons.org/2016/03/28/reporting-back-institute-open-leadership-2/

https://blog.creativecommons.org/2016/04/15/developing-open-policy-higher-education/

https://blog.creativecommons.org/2015/12/03/new-fellows-for-2016-institute-for-open-leadership/