Pocztówka ze zjazdu Akademii Orange
W piÄ…tek braliÅ›my udziaÅ‚ w dorocznym zjeździe Akademii Orange, na którym spotykajÄ… siÄ™ wszyscy grantobiorcy Fundacji. Akademia to jeden z flagowych otwartych programów grantowych – Fundacja nie tylko oczekuje stosowania wolnych licencji, ale wspiera grantobiorców we wdrażaniu otwartoÅ›ci i dzieleniu siÄ™ zasobami. Zjazd jest dla nas zawsze okazjÄ… do spotkania z praktykami i porozmawiania o tym, jak otwartość sprawdza siÄ™ w domach kultury, bibliotekach, organizacjach spoÅ‚ecznych zajmujÄ…cych siÄ™ edukacjÄ… i kulturÄ…, w miastach, miasteczkach i na wsi.
W tym roku zaproponowaliÅ›my uczestnikom warsztat na bazie naszej „Otwartej lekcji” (projektu w którym dziÄ™ki scenariuszowi lekcji otwartoÅ›ciowej każdy może zorganizować warsztat samoksztaÅ‚ceniowy o otwartoÅ›ci). PoprosiliÅ›my uczestników zjazdu, by pomogli nam rozwinąć ćwiczenia z naszej lekcji lub wymyÅ›lić nowe. Punktem odniesienia byÅ‚a nasza zeszÅ‚oroczna zabawa w remiksowanie dzieÅ‚ sztuki. W krótkim czasie powstaÅ‚ szereg ciekawych pomysłów i uwag:
- LARWA to pomysÅ‚ na projekt pomagajÄ…cy pracownikom muzeów do zrozumienia i zaakceptowania idei dzielenia siÄ™ zasobami. Po pierwsze, w ramach projektu muzealnicy tworzyliby wÅ‚asne scenariusze zajęć, a nastÄ™pnie realizowali zajÄ™cia wedÅ‚ug scenariusza kolegów, rozwijajÄ…c zawarte w nich pomysÅ‚y. Tak by „larwy” scenariuszy przeksztaÅ‚ciÅ‚y siÄ™ w „motyle”. W drugim ćwiczeniu nauczyciele tworzyliby w muzeach scenariusze lekcji w oparciu o zasoby muzealne, demonstrujÄ…c ich przydatność w edukacji.
- CZYJE TO JEST? to warsztaty przepracowujące emocje wokół własności intelektualnej metodą dramy. Uczestniczące w warsztacie dzieci odgrywałyby scenki związane z wykorzystaniem cudzych prac, dyskutując o kradzieży, zapożyczeniu, twórczości i remiksie. Po przepracowaniu emocji, uczestnicy razem ustalaliby wspólne zasady dzielenia się twórczością.
- PRZEPIS NA CIASTO to ćwiczenie, dla którego punktem wyjÅ›cia jest prosty przepis na ciasto. Uczestnicy majÄ… za zadanie go rozwinąć, wymyÅ›lajÄ…c przepisy na bardziej skomplikowane ciasta – ćwiczenie jest ilustracjÄ… remiksowania, i pozwala dyskutować o tym kto ma prawa do przepisów, co by byÅ‚o gdyby za korzystanie z przepisu trzeby by pÅ‚acić, i o tym że przepis jest tak naprawdÄ™ dobrem wspólnym.
- SĄD to ćwiczenie w formie dramy dla uczniów gimnazjów i liceów. Uczestnicy dostają 5 przykładów zachowań, o których legalności ma rozstrzygnąć powołany sąd. Takim przykładowym casem może być historia chłopaka, który sprzedaje w szkole płyty ze skopiowaną muzyką. Grupa jest podzielona na oskarżycieli, obrońców i sąd. Efekt? Lepsza znajomość kwestii związanych z prawem autorskim i większe wyczulenie na sytuacje, które mogą się przytrafić każdemu, a które nie zawsze są jednoznacznie oceniane jako legalne lub nie.
- NAGRYWAJÄ„ MNIE to warsztat dla gimnazjalistów i licealistów, w którym uczestnicy dzielÄ… siÄ™ na zespoÅ‚y muzyczne i publiczność koncertu i odgrywajÄ… sytuacjÄ™, w której podczas wystÄ™pów zespoÅ‚u publiczność dowolnie korzysta ze sprzÄ™tu rejestrujÄ…cego dźwiÄ™k i obraz. Po odegraniu takiej sytuacji, grupa podejmuje siÄ™ dyskusji o emocjach i motywacjach, które towarzyszyÅ‚y ich zachowaniom – czy „muzycy” mieli coÅ› przeciwko nagrywaniu podczas koncertu? Czy publiczność zastanowiÅ‚a siÄ™ nad konsekwencjami swojego zachowania? To znów praca na emocjonalnej stronie kwestii zwiÄ…zanych z wÅ‚asnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…, która niesie również poznanie i przyswojenie pewnych zasad prawnych.
To tylko niektóre pomysły zaproponowane przez uczestników. Jesteśmy za wszystkie bardzo wdzięczni. Kiedyś zbierzemy je w otwartościową książkę kucharską z przepisami na ćwiczenia i warsztaty.
Dodaj komentarz