Podsumowanie RECHARGE Academy
Ostatni tydzień spędziliśmy na Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie, gdzie pod egidą projektu ReCharge zorganizowaliśmy RECHARGE Academy.
Akademia RECHARGE to program szkoleniowy dla doświadczonych profesjonalistów i profesjonalistek z sektorów kultury i kreatywnych, którzy pragną zrozumieć i wdrażać praktyki partycypacyjne na jeszcze głębszym poziomie.
Akademię wypełniał intensywny, czterodniowy program, mający na celu badanie innowacyjnych, partycypacyjnych modeli biznesowych, które zwiększają zrównoważony rozwój i wpływ społeczny instytucji kultury i dziedzictwa. Naszym zadaniem było połączenie praktyk partycypacyjnych ze zrównoważonymi modelami biznesowymi, które badane były w ramach projektu RECHARGE, w celu pobudzenia sektora kultury. Poprzez wspieranie współpracy międzysektorowej i zaangażowania społeczności, Akademia toruje drogę dla innowacyjnych, odpornych na zewnętrzne zawirowania organizacji kulturalnych, które są źródłem długotrwałej wartości społecznej.
Podczas tych czterech dni uczestnicy i uczestniczki z całej Europy zgłębiali metodologię Living Labs, opracowaną w ramach projektu RECHARGE. Dzięki połączeniu teorii i praktyki mogli natychmiast przetestować wiedzę zdobytą podczas programu.
Nasze kluczowe wnioski to:
- Praktyki partycypacyjne mogą na pierwszy rzut oka wydawać się łatwe do wdrożenia, ale w rzeczywistości sprawa jest bardziej złożona, jeśli chcemy faktycznie wyjść poza „typowe” zorganizowanie serii angażujących wydarzeń… a zamiast tego skupić się na długoterminowej relacji opartej na zaufaniu i współpracy. Wymaga to stabilnych, długotrwałych inwestycji.
- Instytucje kultury i dziedzictwa muszą wprowadzić zmiany w swoich procesach i myśleniu, aby stworzyć przestrzeń dla aktywnego udziału, współtworzenia i zaangażowania odpowiednich interesariuszy.
- Dane, ocena wpływu i ewaluacja pomagają organizacjom podejmować mądre decyzje i efektywnie rozporządzać (często ograniczonymi) zasobami – aby skutecznie realizować misję i strategię organizacji.
- Współpraca i praca zespołowa są kluczowymi składnikami odkrywania bardziej inkluzywnych i angażujących praktyk. Tylko otwarcie się na różnorodne perspektywy i dotąd niesłuchane głosy spoza instytucji gwarantuje prawdziwe wdrożenie praktyk partycypacyjnych w sektorze kultury.
Ogromnie dziękujemy wszystkim wspaniałym uczestnikom i uczestniczkom – za Waszą energię, zaangażowanie i wszystkie pytania zadane podczas tych czterech dni! Podziękowania składamy też na ręce tutorów, członków zespołu Recharge i partnerów – za waszą pasję i chęć dzielenia się swoim cennym doświadczeniem z grupą.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy na stronę recharge-culture.eu – już wkrótce opublikujemy tam zaktualizowaną wersję RECHARGE Playbook, zachęcamy też do zapoznania się z dostępną tam Bazą Wiedzy.
Notatki wizualne
Poznaj notatki wizualne, które przygotowała dla nas Magda z magdarysuje.pl! Używaj ich swobodnie, inspirując się kluczowymi myślami z prelekcji przeprowadzonych w ramach Recharge Academy.
How to have fun innovating while not losing track of your core values
Living Labs Methodology at the Crossroad between Theory and Practice
Projekt RECHARGE
Projekt RECHARGE wspiera instytucje dziedzictwa kulturowego w dywersyfikacji ich źródeł finansowania poprzez wspólną pracę na rzecz stworzenia propozycji powtarzalnego i zrównoważonego partycypacyjnego modelu biznesowego.
RECHARGE angażuje nowe i już istniejące sieci, relacje i społeczności istniejące wokół instytucji dziedzictwa w zarządzanie partycypacyjne poprzez tzw. Living Labs. Są one rodzajem laboratoriów do testowania i opracowywania nowatorskich sposobów wykorzystania zasobów. Projekt wprowadza holistyczne podejście, w którym uczestnictwo jest postrzegane jako kluczowy element w każdym aspekcie funkcjonowania instytucji: od finansowania przez planowanie i zarządzanie, od ochronę, komunikację i zaangażowanie społeczne.
Projekt realizuje konsorcjum, na którego czele stoi Erasmus University, składa się z 10 instytucji i organizacji partnerskich z 6 krajów europejskich: Centrum Cyfrowe (Polska); Universidad de Valladolid and Goteo (Hiszpania), Netherlands Institute for Sound & Vision and Erasmus University (Holandia); European Fashion Heritage Association and Museo Del Tessuto di Prato (Włochy), Creativity Lab OÜ and Sithasutus Eesti Meremuuseum (Estonia) and The Hunt Museum (Irlandia).
Czytaj więcej o projekcie RECHARGE.