Powrót do szkoÅ‚y – powrót do reformy prawa autorskiego dla edukacji

Wakacje już na dobre zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ w Brukseli, oznacza to, że nadszedÅ‚ najwyższy czas na wznowienie prac nad europejskÄ… reformÄ… prawa autorskiego. Najważniejsza w tej kwestii Komisja Prawna JURI podejmie decyzjÄ™ dotyczÄ…cÄ… kierunku reformy najprawdopodobniej w listopadzie tego roku. Czasu wiÄ™c zostaÅ‚o niewiele, a propozycje zmian w prawie (o czym pisaliÅ›my w czerwcu) wciąż nie sÄ… zadowalajÄ…ce. Skoro mamy wrzesieÅ„, czyli miesiÄ…c powrotów do szkoÅ‚y, przeÅ›ledźmy propozycje Komisji i europosłów dotyczÄ…ce dozwolonego użytku edukacyjnego.

Dozwolony użytek edukacyjny w dyrektywie InfoSoc

Ramy dla przepisów krajowych regulujÄ…cych dozwolony użytek edukacyjny zostaÅ‚y okreÅ›lone w 2001 roku przez tzw. DyrektywÄ™ InfoSoc (2001/29/WE). Z dyrektywy wynikaÅ‚o miÄ™dzy innymi, że każde paÅ„stwo czÅ‚onkowskie mogÅ‚o wprowadzić wyjÄ…tek, który umożliwiaÅ‚ korzystanie z utworów objÄ™tych ochronÄ… prawa autorskiego w celu zilustrowania nauczania lub do badaÅ„ naukowych.

Przewidziane w dyrektywie warunki korzystania z utworów w celach edukacyjnych sÄ… dwa. Pierwszy to użycie niekomercyjne, drugi natomiast zakÅ‚ada obowiÄ…zek oznaczenia źródÅ‚a i podania nazwiska autora. Oznacza to, że na dozwolony użytek edukacyjny może powoÅ‚ać siÄ™ każdy, kto prowadzi niekomercyjnÄ… dziaÅ‚alność edukacyjnÄ…. Z dozwolonego użytku edukacyjnego można korzystać także w ramach e-learningu.

WyjÄ…tek edukacyjny, jak wiÄ™kszość wyjÄ…tków w dyrektywie InfoSoc nie jest jednak obowiÄ…zkowy. Z tego powodu niemal każdy z krajów europejskich ma inne przepisy w tym zakresie. Na przykÅ‚ad w Grecji i BuÅ‚garii każdy kto prowadzi niekomercyjne dziaÅ‚ania edukacyjne może to robić bez opÅ‚at i koniecznoÅ›ci uzyskiwania zgody od wÅ‚aÅ›cicieli praw autorskich. Natomiast we Francji, Szwecji i Danii korzystać z utworów w celach edukacyjnych mogÄ… tylko instytucje edukacyjne, które uzyskajÄ… na to zgodÄ™ organizacji zbiorowego zarzÄ…dzania reprezentujÄ…cej twórców.

Propozycja Komisji Europejskiej 2016

W ubiegÅ‚ym roku Komisja Europejska chcÄ…c unowoczeÅ›nić zasady dotyczÄ…ce wyjÄ…tków prawa autorskiego zaproponowaÅ‚a zmiany, które majÄ… umożliwić nauczycielom i uczniom korzystanie w peÅ‚ni z technologii cyfrowych. Projekt nowej dyrektywy przewiduje wprowadzenie obowiÄ…zkowego wyjÄ…tku, który dotyczy korzystania z treÅ›ci cyfrowych celu zilustrowania nauczania.

Zgodnie z propozycjÄ… Komisji, korzystanie z niego byÅ‚oby możliwe jedynie na terenie placówki edukacyjnej lub za poÅ›rednictwem bezpiecznej sieci elektronicznej dostÄ™pnej wyłącznie dla uczniów lub studentów i pracowników dydaktycznych danej placówki edukacyjnej – czyli np. w kursach e-learningowych, na które obowiÄ…zuje rejestracja.

Kraje czÅ‚onkowskie mogÅ‚yby także zrezygnować w ogóle lub w odniesieniu do niektórych utworów z wprowadzenia wyjÄ…tku edukacyjnego (mimo, że jest obligatoryjny!), jeÅ›li odpowiednie licencje uprawniajÄ…ce do korzystania w celach edukacyjnych sÄ… Å‚atwo dostÄ™pne na danym rynku. Takie rozwiÄ…zanie to ukÅ‚on Komisji Europejskiej w stronÄ™ krajów nordyckich, gdzie stosuje siÄ™ w edukacji tzw. licencje rozszerzonego zbiorowego zarzÄ…dzania (ECL).

GÅ‚osowanie w komisjach parlamentarnych

Zanim ostateczny projekt dyrektywy trafi pod gÅ‚osowanie w Parlamencie Europejskim, swoje propozycje ulepszenia projektu dyrektywy przedstawiajÄ… poszczególne komisje parlamentarne.

Zmiany caÅ‚kiem dobre…

W czerwcu Komisja Rynku WewnÄ™trznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) przedstawiÅ‚a swojÄ… opiniÄ™, która z pewnoÅ›ciÄ… jest krokiem w dobrÄ… stronÄ™ w porównaniu z propozycjÄ… Komisji Europejskiej. ZakÅ‚ada ona mianowicie objÄ™cie wyjÄ…tkiem edukacyjnym nie tylko placówek edukacyjnych, ale także instytucji dziedzictwa kulturowego, w tym bibliotek i muzeów (niestety pomijajÄ…c organizacje pozarzÄ…dowe). UsuniÄ™to sztuczny podziaÅ‚ na cyfrowe i tradycyjne nauczanie obejmujÄ…c wyjÄ…tkiem wszystkie rodzaje nauczania, zarówno formalnego, jak i nieformalnego.

Na szczególnÄ… pochwałę zasÅ‚uguje również propozycja zakazu tzw. umownego (kontraktowego) ograniczania dozwolonego użytku edukacyjnego. To odpowiedź na praktykÄ™ podmiotów udzielajÄ…cych zgody na korzystanie z utworów (np. wydawców), którzy czasami w umowach licencyjnych wprowadzajÄ… ograniczenia odnoÅ›nie iloÅ›ci możliwych do wykonania kopii podrÄ™cznika lub zapisywania tekstów na noÅ›nikach pamiÄ™ci typu USB. Dodatkowo IMCO wprowadziÅ‚o zapis gwarantujÄ…cy, że autorzy mogliby udzielać również nieodpÅ‚atnych licencji (np. Creative Commons) w celach edukacyjnych.

Niestety wciąż dużym zagrożeniem w propozycji IMCO jest zachowanie pierwszeÅ„stwa stosowania rozszerzonych zbiorowych licencji (ECL) w odniesieniu do wyjÄ…tku w zakresie edukacji.

…i dużo, dużo gorsze

OczekiwaliÅ›my, że parlamentarna komisja odpowiedzialna za kulturÄ™ i edukacjÄ™ (tzw. CULT) wprowadzi zmiany korzystne dla edukacji. Zamiast tego okazaÅ‚o siÄ™ że chce ona, aby nauczyciele pÅ‚acili za treÅ›ci, z których obecnie korzystajÄ… za darmo. Zgodnie z propozycjÄ… Komisji CULT paÅ„stwa czÅ‚onkowskie miaÅ‚yby obowiÄ…zek wprowadzenia wynagrodzeÅ„ dla autorów za korzystanie z utworów w ramach dozwolonego użytku edukacyjnego. To jednak nie koniec kiepskich propozycji tej komisji. Kolejne zakÅ‚adajÄ… ograniczenie dozwolonego użytku edukacyjnego jedynie do podmiotów certyfikowanych w zakresie prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci dydaktycznej oraz możliwość wprowadzenia ograniczeÅ„ iloÅ›ciowych korzystania z treÅ›ci (np. zakazujÄ…cych użycia caÅ‚ego obrazu lub tekstu). Dodatkowo CULT stawia nacisk na stosowanie rozszerzonych licencji zbiorowych (ECL) wskazujÄ…c aktywnÄ… rolÄ™ paÅ„stw czÅ‚onkowskich w zapewnieniu dostÄ™pnoÅ›ci takich licencji.

Czego potrzeba edukacji?

Naszym zdaniem propozycje wypÅ‚ywajÄ…ce z Brukseli wciąż nie sÄ… wystarczajÄ…ce dla zapewnienia swobody dziaÅ‚aÅ„ edukacyjnych jakich potrzebujÄ… nauczyciele i uczniowie w Europie. Rekomendujemy przede wszystkim, aby:

  • wprowadzić obowiÄ…zkowy wyjÄ…tek edukacyjny, który nie może zostać zastÄ…piony ani ograniczony przez licencje
  • z dozwolonego użytku w celach nauczania mogÅ‚y korzystać zarówno szkoÅ‚y, jak i biblioteki, muzea czy organizacje pozarzÄ…dowe prowadzÄ…ce niekomercyjne dziaÅ‚ania edukacyjne
  • dozwolony użytek edukacyjny pozwalaÅ‚ na różnorodność zastosowaÅ„ edukacyjnych – zarówno cyfrowych, jak i analogowych, niezależnie od tego, czy nauczanie odbywa siÄ™ w murach szkoÅ‚y czy poza niÄ…

Najważniejsze decyzje jeszcze przed nami

W listopadzie Komisja Prawna JURI zagÅ‚osuje nad swoim sprawozdaniem dla Parlamentu Europejskiego w sprawie dyrektywy dotyczÄ…cej praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Przy tworzeniu stanowiska zostanÄ… uwzglÄ™dnione opinie pozostaÅ‚ych Komisji (CULT, IMCO, LIBE, ITRE). NastÄ™pnie JURI przedstawi swoje sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, a na posiedzeniu plenarnym odbÄ™dzie siÄ™ gÅ‚osowanie w tej sprawie jeszcze przed koÅ„cem tego roku lub na poczÄ…tku 2018 r. O tym co dzieje siÄ™ w Brukseli w ramach europejskiej reformy prawa autorskiego dla edukacji informujemy na bieżąco na naszej anglojÄ™zycznej stronie stowarzyszenia COMMUNIA.

fot. ÅºródÅ‚o: pixabay.com, licencja CC0