Pracowni ciÄ…g dalszy!

W poÅ‚owie czerwca odbyÅ‚y siÄ™ drugie warsztaty Pracowni Otwierania Kultury. Mamy ekspresowe tempo – wystartowaliÅ›my trzy tygodnie temu, a drugie spotkanie zakoÅ„czyliÅ›my już z konkretnymi pomysÅ‚ami na narzÄ™dzia webowe i aplikacje mobilne dla każdej z instytucji biorÄ…cej udziaÅ‚. Jak to osiÄ…gnÄ™liÅ›my?

Warsztaty rozpoczÄ™liÅ›my inspirujÄ…cym wykÅ‚adem badacza i projektanta interakcji, WiesÅ‚awa Bartkowskiego, który opowiedziaÅ‚ o kreatywnym kodowaniu jako metodzie tworzenia doÅ›wiadczeÅ„ w przestrzeni muzealnej. OmówiliÅ›my innowacyjne sposoby wykorzystania programowania w kulturze na przykÅ‚adach projektów takich jak wystawa „Miara Pokoju. Quantum of Peace”, czy Interaktywna instalacja MICKEYPHONE. RozmawialiÅ›my też o roli doÅ›wiadczeÅ„ interaktywnych w misji edukacyjnej instytucji kultury. Osobom zainteresowanym pogłębieniem znajomoÅ›ci tematu polecamy wykÅ‚ad WiesÅ‚awa na konferencji TEDxSGH, a także kilkugodzinne, praktyczne warsztaty z kreatywnego kodowania z WiesÅ‚awem, które organizujemy w lipcu: http://bit.ly/2ummoY7.

foto: Weronika Sarnowska

Po wykÅ‚adzie otwierajÄ…cym, skupiliÅ›my siÄ™ na okreÅ›leniu grup docelowych, do których instytucje skierujÄ… swoje narzÄ™dzia. PogłębionÄ… wiedzÄ™ o użytkownikach uzyskaliÅ›my dziÄ™ki badaniom, które uczestnicy zrobili wewnÄ…trz swoich instytucji. Dane na których pracowali to m.in. analizy mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, statystyki odwiedzin stron internetowych, proÅ›by o dostÄ™p do archiwów, a także wywiady z pracownikami biur informacyjnych i działów edukacji. Uzyskany peÅ‚niejszy obraz konsumentów kultury umożliwiÅ‚ wyselekcjonowanie okreÅ›lonych grup, do których skierowane zostanÄ… nasze narzÄ™dzia. SÄ… to bardzo różnorodne grupy – dwie z instytucji planujÄ… dotrzeć do dzieci i mÅ‚odzieży, podczas gdy inna nakierowuje narzÄ™dzie na pasjonatów odkrywania i dokumentowania wÅ‚asnych korzeni – z czego wiele osób to Polacy żyjÄ…cy na staÅ‚e za granicÄ…. Aby lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania naszych grup odbiorców, opracowaliÅ›my dla nich persony i mapy empatii.

DzieÅ„ pierwszy warsztatów uczestnicy ukoÅ„czyli ze zdefiniowanymi grupami docelowymi, a także z jasno postawionym wyzwaniem, okreÅ›lajÄ…cych do kogo, i w jakim celu kierować bÄ™dÄ… swoje narzÄ™dzia.

Drugi dzień spotkania spÄ™dziliÅ›my na doprecyzowaniu pomysłów na narzÄ™dzia przy pomocy impact-effort matrix oraz na ich weryfikacji z programistÄ… pod kÄ…tem wymagaÅ„ technologicznych. W duchu projektowania zorientowanego na użytkownika, stworzyliÅ›my także pierwsze Å›cieżki użytkownika, aby upewnić siÄ™, że poruszanie po proponowanych narzÄ™dziach bÄ™dzie przyjazne, intuicyjne i angażujÄ…ce.

Po warsztatach mieliÅ›my przyjemność zwiedzić wystawÄ™ stałą nowo otwartego Muzeum Warszawy (MW jest jednÄ… z czterech instytucji, z którymi współpracujemy w ramach Pracowni). NaszÄ… uwagÄ™ przykuÅ‚a zwÅ‚aszcza wizualizacja danych o zmianach, jakie na przestrzeni wieków zachodziÅ‚y w Warszawie. Wizualizacja byÅ‚a współtworzona z pracownikami Medialabu Katowice, z którymi współpracujemy i którzy na podstawie podobnych danych stworzyli wizualnÄ… historiÄ™ Katowic Apetyt na RadykalnÄ… ZmianÄ™.

foto: Weronika Sarnowska

Kolejne spotkanie Pracowni Otwierania Kultury odbÄ™dzie siÄ™ w poÅ‚owie wrzeÅ›nia. W miÄ™dzyczasie uczestnicy bÄ™dÄ… pracowali nad pogłębieniem pomysłów na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ oraz zdobywali pogłębionÄ… wiedzÄ™ o wybranych grupach docelowych. Wakacje to także idealny moment na lekturÄ™ zwiÄ…zanÄ… z tematykÄ… Pracowni! Polecamy zwÅ‚aszcza „APPetyt na APPlikacje. Praktyczny przewodnik”, publikacjÄ™ jednej z mentorek Pracowni, Sylwii Żółkiewskiej, oraz publikacje dostÄ™pne w kompendium wiedzy na stronie Otwartej Kultury.