Polska potrzebuje odrÄ™bnej instytucji zajmujÄ…cej siÄ™ przetwarzaniem danych | Stanowisko Centrum Cyfrowego i Instrat wobec projekt ustawy o zarzÄ…dzaniu danymi

Photo by Alina Grubnyak on Unsplash
Tytuł: Photo by Alina Grubnyak on Unsplash

13 lipca resort cyfryzacji opublikowaÅ‚ projekt ustawy o zarzÄ…dzaniu danymi – regulacji, która ma za zadanie dostosować krajowe mechanizmy do RozporzÄ…dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 z 30 maja 2022 r. ws. europejskiego zarzÄ…dzania danymi (Data Governance Act; DGA). Zgodnie z planami Komisji Europejskiej, nowy akt prawny ma z jednej strony zwiÄ™kszyć ilość danych publicznych dostÄ™pnych do ponownego wykorzystywania w innowacyjnych produktach, usÅ‚ugach czy aplikacjach, z drugiej zaÅ› stara siÄ™ wzmocnić zaufanie do dzielenia siÄ™ danymi przez podmioty prywatne. 

Projektowana regulacja powinna zacząć obowiązywać już 24 września br. Kontrowersje wzbudziło jednak zaproponowane w projekcie ustawy otoczenie instytucjonalne dla DGA. 

Przyjrzeliśmy się wskazanym rozwiązaniom i wraz Fundacją Instrat stworzyliśmy wspólne stanowisko, które przekazaliśmy do Ministerstwa w ramach konsultacji publicznych.  Nasze główne spostrzeżenia to:

  • Wybór NASK i GUS na podmiot wÅ‚aÅ›ciwy przyjÄ™liÅ›my z umiarkowaną aprobatÄ…. JesteÅ›my zdania, że przekazanie kompetencji podmiotu wÅ‚aÅ›ciwego paÅ„stwowemu instytutowi naukowo-badawczemu jest zasadne, jednak konieczne jest, aby podmiot ten dysponowaÅ‚ odpowiedniÄ… wiedzÄ… eksperckÄ… w obszarze dzielenia siÄ™ danymi, jak również zapleczem technicznym, pozwalajÄ…cym na udzielanie wsparcia w zakresie bezpiecznej wymiany i ponownego wykorzystywania danych.
  • Mamy też pewne obawy co do wyboru GUS jako drugiego obok NASK podmiotu wÅ‚aÅ›ciwego. O ile zamysÅ‚ regulatora, aby GUS pozostaÅ‚ odpowiedzialny za dane zawierajÄ…ce informacje statystyczne wydaje siÄ™ zrozumiaÅ‚y, o tyle nie jesteÅ›my przekonani co do tego, jakoby urzÄ…d posiadaÅ‚ odpowiedniÄ… infrastrukturÄ™ oraz znajomość najnowoczeÅ›niejszych technik przetwarzania danych niezbÄ™dnych do realizowania obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z DGA.
  • W zakresie wyboru UOKiK na organ wÅ‚aÅ›ciwy, dostrzegamy pewne ryzyka zwiÄ…zane z tym rozwiÄ…zaniem. Choć urzÄ…d posiada znajomość rynków cyfrowych i wielokrotnie interweniowaÅ‚ w przypadku naruszeÅ„ w sieci, wyrażamy obawÄ™, czy podmiot ten dysponuje wystarczajÄ…cymi kompetencjami i wiedzÄ… eksperckÄ… w zakresie horyzontalnego lub sektorowego dzielenia siÄ™ danymi, wymaganymi na podstawie DGA. Ponadto, warto zauważyć, że UOKiK prawdopodobnie odegra istotnÄ… rolÄ™ w koordynowaniu nadchodzÄ…cych regulacji o ogromnym znaczeniu dla gospodarki cyfrowej – Aktu o usÅ‚ugach cyfrowych (Digital Services Act; DSA) i Aktu o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act; DMA). Tym samym, przekazaniem mu kompetencji również w zakresie DGA, naszym zdaniem rozwiÄ…zanie to może prowadzić do nadmiernego obciążenia urzÄ™du.
  • Rekomendujemy, by w przyszÅ‚oÅ›ci utworzony zostaÅ‚ odrÄ™bny organ który zajmowaÅ‚by siÄ™ szeroko rozumianÄ… obsÅ‚ugÄ… danych, ich przetwarzaniem, administrowaniem nimi. Instytucja ta mogÅ‚aby siÄ™ skupiać na bardziej kolektywnym zarzÄ…dzaniu danymi oraz byÅ‚aby dedykowana nie tylko DGA, ale także innym regulacjom wspierajÄ…cym ponowne wykorzystanie danych dla dobra gospodarki i caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa.

 

Przeczytaj pełne stanowisko ws. projektu Ustawy o zarządzaniu danymi

 

Wybór kompetentnych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie postanowień DGA ma ogromne znaczenie, gdyż bez odpowiedniego otoczenia instytucjonalnego nowe przepisy mogą okazać się niefunkcjonalne. Dane i dostęp do danych (za pośrednictwem nowoczesnych technologii i idącej z nimi w parze innowacji) stanowią centrum transformacji cyfrowej zmieniającej społeczeństwo i gospodarkę. Konieczne jest więc wdrożenie takich rozwiązań, które pozwolą na stworzenie demokratycznych modeli zarządzania danymi i zagwarantują, by dzielenie się danymi miało charakter inkluzywny, etyczny i społecznie użyteczny.


wykorzystane zdjęcie: Alina Grubnyak on Unsplash