Raport „Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II”

Prezentujemy raport, który jest podsumowaniem doświadczeń nauczycielek i nauczycieli z edukacji zdalnej, prowadzonej od marca do początku października 2020.

Szkoła zdalna
Tytuł: Szkoła zdalna
ccby
Autor: Urszula Steppa

Raport powstał w wyniku kontynuacji badań zrealizowanych na samym początku pandemii – w marcu i kwietniu 2020 r. W pierwszej edycji chcieliśmy dowiedzieć się z jakimi problemami mierzyli się nauczyciele tuż po niespodziewanym i nieplanowanym przejściu szkoły w tryb zdalny.

Drugą edycję badania prowadziliśmy od sierpnia do początku października bieżącego roku. Dzięki niej sprawdziliśmy, co zmieniło się w polskiej szkole od tamtego czasu, jakie wsparcie otrzymali nauczyciele, jakie kompetencje zdobyli, jak poradził sobie w ich opinii system edukacji.

Tym razem, oprócz nauczycieli szkół podstawowych, zdecydowaliśmy się zaprosić do badania również nauczycieli szkół średnich i branżowych. Dostaliśmy odpowiedzi od ponad 700 nauczycieli i nauczycielek.

Czy udało się rozwiązać problemy związane ze sprzętem i brakiem internetu? Czy uczenie zdalne przestało zajmować tyle czasu, a metody oceniania stały się bardziej adekwatne? Jakich narzędzi i materiałów nauczyciele używali, a czego im brakowało?

Z pełną treścią drugiej edycji raportu o zdalnej edukacji można zapoznać się tutaj: https://bit.ly/3kXWHae

Znikanie_600x600
Tytuł: Znikanie_600x600
ccby
Autor: Urszula Steppa

Oto kilka ciekawych wątków przedstawionych w raporcie:

  • Nauczycielki/e wskazywali na chaos informacyjny, brak jasnych wytycznych i wsparcia ze strony MEN. Zaledwie 5% z nich ma poczucie, że otrzymało od MEN wsparcie merytoryczne w trakcie edukacji zdalnej.
  • Zapytani o znikanie uczniów z systemu edukacji, nauczyciele/ki odpowiadali, że w ich odczuciu było to niezwykle częste. Aż 48% nauczycielek/li szkół podstawowych, liceów i techników wskazało, że zniknął co najmniej jeden z ich uczniów. Wśród odpowiedzi udzielonych przez nauczycielek/li szkół branżowych odsetek sięgnął 58%. 
  • YouTube i inne serwisy wideo był najczęściej wykorzystywanymi źródłami do przygotowywania zdalnych lekcji. Korzystało z nich 84% nauczycielek/li. 
  • Zdalna edukacja i przyspieszone podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycielek/li mają także pozytywne skutki.