Regulacja platform internetowych – nasze stanowisko na poczÄ…tku dyskusji
Wspólnie z Fundacją Panoptykon przedstawiliśmy nasze opinie i kierunkowe postulaty dotyczące potrzebnych zmian w zakresie regulacji platform internetowych.
Komisja Europejska rozpoczyna prace nad nową regulacją dotyczącą usług cyfrowych, o roboczej nazwie Digital Services Act (kodeks usług cyfrowych). Projekt ten jest flagowym działaniem nowej przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen. Wygląda na to, że kodeks nie będzie tylko zmianą obowiązującej obecnie dyrektywy o handlu elektronicznym (która wprowadza głównie wyłączenia dotyczące odpowiedzialności platform za treści na nich publikowane), ale też ma być odpowiedzią na społeczne i ekonomiczne problemy związane z działaniem globalnych platform internetowych (od mikrotargetowania i rozprzestrzeniania dezinformacji po ograniczanie konkurencji).
Na zaproszenie Ministerstwa Cyfryzacji, wspólnie z FundacjÄ… Panoptykon, przedstawiliÅ›my nasze opinie i kierunkowe postulaty dotyczÄ…ce potrzebnych zmian regulacyjnych w formie poczÄ…tkowego stanowiska (PDF). Nad szczegółami tych pomysłów nadal pracujemy. Do przedstawienia konkretnych propozycji regulacyjnych bÄ™dziemy gotowi w styczniu 2020 roku.Â
Dotychczasowe podejÅ›cie, traktujÄ…ce platformy internetowe jako hosting providers wydaje siÄ™ przestarzaÅ‚e, ze wzglÄ™du na zmianÄ™ modelu biznesowego platform, szczególnie tych najwiÄ™kszych, oraz dysproporcjÄ™ wÅ‚adzy i wiedzy pomiÄ™dzy platformami a ich użytkownikami. Nie sprawdziÅ‚ siÄ™ również model samoregulacji, który zakÅ‚ada, że dominujÄ…ce platformy internetowe same rozwiążą problemy, jakie wygenerowaÅ‚ ich model biznesowy, a jednoczeÅ›nie pozostawia im ogromnÄ™ swobodÄ™ zarówno w okreÅ›laniu problemu, jak i wypracowywaniu rozwiÄ…zaÅ„. W ostatnich latach obserwujemy, jak podmioty prywatne staÅ‚y siÄ™ specjalistami ds. przeciwdziaÅ‚ania radykalizacji, trenerami kompetencji cyfrowych, strażnikami otwartego dziennikarstwa i policjÄ… zajmujÄ…cÄ… siÄ™ cyberbezpieczeÅ„stwem. Musimy zmienić to myÅ›lenie i kluczowÄ… rolÄ™ w regulacji tego ekosystemu przekazać instytucjom publicznym, stojÄ…cym na straży interesów spoÅ‚ecznych.Â
Naszym zdaniem niezbÄ™dne sÄ… zmiany w podejÅ›ciu do regulacji platform, szczególnie ze wzglÄ™du na wpÅ‚yw jaki podmioty te wywierajÄ… zarówno na prawa użytkowników internetu, ale też na dobro wspólne i interes spoÅ‚eczny. Zjawiska takie jak mikrotargetowanie, profilowanie, filtrowanie treÅ›ci czy baÅ„ki informacyjne generowane przez sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe wpÅ‚ywajÄ… zarówno na stan debaty publicznej, jakość mediów i zdrowie psychiczne. DziaÅ‚alność innych platform o dominujÄ…cej pozycji – m.in. platform e-commerce czy platform ekonomii współdzielenia – przynosi kolejne wyzwania, takie jak ograniczenie konkurencji na rynku czy erozja praw pracowników i pogłębienie nierównoÅ›ci ekonomicznych. W wielu wypadkach dziaÅ‚alność platform internetowych generuje nieproporcjonalne zyski dla ich wÅ‚aÅ›cicieli, jednoczeÅ›nie wytwarzajÄ…c negatywne efekty zewnÄ™trzne dla reszty spoÅ‚eczeÅ„stwa.Â