Relacja i nagranie ze Spotkania SzkoÅ‚y Infografiki

Skuteczne zwizualizowanie komunikatu to bardzo trudne zadanie, o czym mogliÅ›my siÄ™ przekonać podczas spotkania z PrzemysÅ‚awem Bieckiem, autorem bloga SmarterPoland.pl. ZastanawialiÅ›my siÄ™ nad tym jak przekazywać komunikat za pomocÄ… infografiki, żeby byÅ‚ czytelny? OpowiedzieliÅ›my sobie jak wyglÄ…da nasz proces poznawczy, dziÄ™ki czemu mogliÅ›my zweryfikować podstawowe błędy w wizualizacjach.
Należy jednak zadać podstawowe pytanie: po co nam wizualizacje? Korzystamy z nich przede wszystkim, żeby znaleźć jakieÅ› zależnoÅ›ci miÄ™dzy danymi, szybko je przetestować i zobaczyć, czy znajdziemy w nich coÅ› ciekawego dla siebie. To siÄ™ nazywa eksploracjÄ… danych i wykonujemy jÄ… za pomocÄ… szybko tworzonych prototypowych wykresów. Drugim etapem jest wizualizacja, czyli takie dziaÅ‚anie w którym chcemy, aby nasi odbiorcy zrozumieli to, co chcemy im powiedzieć i pokazać.
Kryteriów skutecznoÅ›ci tego dziaÅ‚ania jest kilka, ale najważniejszym jest precyzja. Od momentu przygotowywania infografiki zdecydujmy, czy bÄ™dziemy siÄ™ posÅ‚ugiwać polem figur do przekazywania informacji, czy ich wysokoÅ›ciÄ…. Ustalmy kolory pamiÄ™tajÄ…c, że mogÄ… one znieksztaÅ‚cać percepcjÄ™. I konsekwentnie siÄ™ tych zasad trzymajmy: nie dokÅ‚adajmy niepotrzebnie kolorów, nie zmieniajmy ksztaÅ‚tów figur. Dostosowujmy ilość narzÄ™dzi wizualnych do komunikatu, który chcemy przekazać i niech narzÄ™dzia tej treÅ›ci nie przykryjÄ…. Najważniejsze tezy muszÄ… być widoczne w kilka sekund – jeÅ›li infografika jest dobra, to przyciÄ…gnie wzrok na dÅ‚użej.
Polecamy obejrzenie nagrania i wysÅ‚uchanie caÅ‚ej prezentacji PrzemysÅ‚awa Biecka.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora