Relacja z warsztatu otwartościowego z NDLA
Dwa dni z pewnością nie wystarczą by opisać nawet wycinek tego jak otwarte zasoby zmieniają edukację w Europie. W takim czasie można jednak przedyskutować wiele o tym jak zmiany te są zależne od specyfiki poszczególnych państw. Taki cel miało spotkanie w formie booksprintu ekspertów zajmujących się otwartymi zasobami edukacyjnymi z całej Europy z zespołem Norweskiej agencji ds. edukacji cyfrowej (NDLA, Nasjonal digital læringsarena).
NDLA odpowiada za jeden najwiÄ™kszych krajowych projektów bazujÄ…cych na OZE w Europie. Choć podobnie do polskiej „Cyfrowej szkoÅ‚y” ich pomysÅ‚ na krajowe repozytorium materiałów pomocniczych dla nauczycieli pojawiÅ‚ siÄ™ prawie spontanicznie, wykorzystujÄ…c nagłą okazjÄ™ zmiany finansowania dotychczasowego modelu, to jest to zupeÅ‚nie odmienny projekt. W pierwszej części projektu finansowanego z programu „Równość w edukacji” spotkanie ekspertów i ekspertek z Europy Åšrodkowej, Wschodniej oraz Skandynawii ujawniÅ‚o jak wiele nieodkrytych praktyk i modeli dziaÅ‚aÅ„ majÄ… przed sobÄ… te kraje, posÅ‚ugujÄ…ce siÄ™ innymi jÄ™zykami i nie chwalÄ…ce swoimi sukcesami tak jak zdarza siÄ™ to krajom angielskojÄ™zycznym. Utrudnia to wzajemne uczenie siÄ™ od siebie i przepÅ‚yw najlepszych praktyk. Norwegia jako jedna z pierwszych rozpoznaÅ‚a ten problem i od lat inwestuje m.in. w sieci i projekty edukacyjne z krajami nadbaÅ‚tyckimi.
Po zeszłorocznym spotkaniu poświęconym funkcjonowaniu krajowych repozytoriów otwartych zasobów edukacyjnych w tym roku postanowiliśmy spotkać się by porównać różne praktyki pracy z autorami zasobów, w szczególności tymi instytucjonalnymi, oraz by zastanowić się jak duże ogólnokrajowe projekty OZE wpływają na system edukacji i rynek. W wyniku spotkania powstał uniwersalny poradnik dla szkół i instytucji rozważających rozpoczęcie pracy z OZE pt. 10 things you should consider when you #GoOpen oraz wzajemnie recenzowane studia przypadków polskiego projektu otwartych e-podręczników Cyfrowej Szkoły oraz norweskiego repozytorium NDLA. Dzięki współpracy zdalnej powstaną również takie studia dla belgijskiego repozytorium Klascement oraz kampanii #GoOpen ze Stanów Zjednoczonych.