Relacja z warsztatu otwartoÅ›ciowego z NDLA

polandDwa dni z pewnoÅ›ciÄ… nie wystarczÄ… by opisać nawet wycinek tego jak otwarte zasoby zmieniajÄ… edukacjÄ™ w Europie. W takim czasie można jednak przedyskutować wiele o tym jak zmiany te sÄ… zależne od specyfiki poszczególnych paÅ„stw. Taki cel miaÅ‚o spotkanie w formie booksprintu ekspertów zajmujÄ…cych siÄ™ otwartymi zasobami edukacyjnymi z caÅ‚ej Europy z zespoÅ‚em Norweskiej agencji  ds. edukacji cyfrowej (NDLA, Nasjonal digital læringsarena).

NDLA odpowiada za jeden najwiÄ™kszych krajowych projektów bazujÄ…cych na OZE w Europie. Choć podobnie do polskiej „Cyfrowej szkoÅ‚y” ich pomysÅ‚ na krajowe repozytorium materiałów pomocniczych dla nauczycieli pojawiÅ‚ siÄ™ prawie spontanicznie, wykorzystujÄ…c nagłą okazjÄ™ zmiany finansowania dotychczasowego modelu, to jest to zupeÅ‚nie odmienny projekt. W pierwszej części projektu finansowanego z programu „Równość w edukacji” spotkanie ekspertów i ekspertek z Europy Åšrodkowej, Wschodniej oraz Skandynawii ujawniÅ‚o jak wiele nieodkrytych praktyk i modeli dziaÅ‚aÅ„ majÄ… przed sobÄ… te kraje, posÅ‚ugujÄ…ce siÄ™ innymi jÄ™zykami i nie chwalÄ…ce swoimi sukcesami tak jak zdarza siÄ™ to krajom angielskojÄ™zycznym. Utrudnia to wzajemne uczenie siÄ™ od siebie i przepÅ‚yw najlepszych praktyk. Norwegia jako jedna z pierwszych rozpoznaÅ‚a ten problem i od lat inwestuje m.in. w sieci i projekty edukacyjne z krajami nadbaÅ‚tyckimi.

Po zeszÅ‚orocznym spotkaniu poÅ›wiÄ™conym funkcjonowaniu krajowych repozytoriów otwartych zasobów edukacyjnych w tym roku postanowiliÅ›my spotkać siÄ™ by porównać różne praktyki pracy z autorami zasobów, w szczególnoÅ›ci tymi instytucjonalnymi, oraz by zastanowić siÄ™ jak duże ogólnokrajowe projekty OZE wpÅ‚ywajÄ… na system edukacji i rynek. W wyniku spotkania powstaÅ‚ uniwersalny poradnik dla szkół i instytucji rozważajÄ…cych rozpoczÄ™cie pracy z OZE pt. 10 things you should consider when you #GoOpen oraz wzajemnie recenzowane studia przypadków polskiego projektu otwartych e-podrÄ™czników Cyfrowej SzkoÅ‚y oraz norweskiego repozytorium NDLA. DziÄ™ki współpracy zdalnej powstanÄ… również takie studia dla belgijskiego repozytorium Klascement oraz kampanii #GoOpen ze Stanów Zjednoczonych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora