Relacja z warsztatu z Effie Kapsalis

Jak zidentyfikować atrakcyjne zasoby, okreÅ›lić publiczność, zdefiniować cele i wdrożyć skuteczne strategie dla lepszego budowania i angażowania widowni? Kulisy pracy Smithsonian Institution odkryÅ‚a przed nami Effie Kapsalis.

29 maja mieliÅ›my przyjemność goÅ›cić Effie Kapsalis, Chief of Content and Communications Strategy w Smithsonian Institution. RolÄ… Effie jest tworzenie strategii, wedle której zasoby archiwum, a także powiÄ…zane z nimi historie, sÄ… udostÄ™pniane i promowane w sieci. Ma bogate doÅ›wiadczenie w budowaniu spoÅ‚ecznoÅ›ci wokół dziaÅ‚aÅ„ swojej instytucji – poprzez wydarzenia, kampanie, gry i narzÄ™dzia cyfrowe angażujÄ…ce odbiorców. PrzykÅ‚adowe projekty, które prowadziÅ‚a, to produkcja aplikacji mobilnej „Castle of Curiosities”, kampania „Ask an Archivist” na Twitterze, czy edit-a-thon Wikipedii, podczas którego uczestnicy uzupeÅ‚niali internetowÄ… encyklopediÄ™ o informacje o AfroamerykaÅ„skich naukowczyniach, o których wczeÅ›niej brakowaÅ‚o informacji w sieci. Effie prowadzi też współpracÄ™ online z szerokÄ… sieciÄ… wolontariuszy – do transkypcji niektórych zbiorów Smithsonian używa crowdsourcingu. Effie promuje ustrukturyzowane, strategiczne podejÅ›cie do planowania oraz ewaluacji dziaÅ‚aÅ„ w obszarze kultury.

Podczas poniedziaÅ‚kowego spotkania Effie podzieliÅ‚a siÄ™ z nami swojÄ… strategiÄ… oraz narzÄ™dziami, które stosuje w Smithsonian Institution w celu budowania zaangażowania publicznoÅ›ci i docierania do nowych odbiorców. Po krótkim wykÅ‚adzie wprowadzajÄ…cym, poprowadziÅ‚a warsztat, w którym uczestnicy, korzystajÄ…c z wiedzy i doÅ›wiadczenia Effie oraz stosowanych przez niÄ… metod, weryfikowali aspiracje i strategie swoich instytucji.

Visitors in Front of the Arts & Industries Building During the 1950s, Smithsonian Institution, domena publiczna

 

Prosta metodyka, wymierne rezultaty

Instytucje kultury majÄ… możliwość korzystania z wachlarza platform internetowych, mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, rozwiÄ…zaÅ„ cyfrowych, aplikacji mobilnych i strategii komunikacji, w celu angażowania istniejÄ…cych i potencjalnych odbiorców w zbiory dziedzictwa. Aby jak najefektywniej zaplanować kampaniÄ™ w tym gÄ…szczu dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„, należy ustrukturyzować podejÅ›cie do planowania, przeprowadzania oraz oceny projektu. U podstaw nowych programów powinno leżeć zrozumienie, jakie strategiczne cele instytucji bÄ™dÄ… miaÅ‚y one za zadanie realizować, i jakie sÄ… ich oczekiwane rezultaty. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, do jakiej grupy odbiorców instytucja stara siÄ™ dotrzeć, i jakie taktyki zapewniÄ… dziaÅ‚aniom skuteczność.

Effie Kapsalis w swoim wykÅ‚adzie kÅ‚adÅ‚a nacisk także na mierzenie rezultatów przy użyciu dokÅ‚adnie okreÅ›lonych wskaźników, które pozwolÄ… ocenić, czy projekt odniósÅ‚ sukces, czy też porażkÄ™. Efektywna ewaluacja pozwoli na refleksjÄ™, wyciÄ…gniÄ™cie wniosków i unikniÄ™cie popeÅ‚nienia tych samych błędów w przyszÅ‚oÅ›ci. Rezultaty projektu dobrze jest też porównać z doÅ›wiadczeniami innych instytucji, żeby zrozumieć, jak nasze dziaÅ‚ania wypadajÄ… na tle innych, i w jaki sposób można korzystać z już wypracowanych rozwiÄ…zaÅ„. Co ciekawe, Effie wraz z zespoÅ‚em co kwartaÅ‚ weryfikujÄ… i udoskonalajÄ… obrane i wdrażane strategie.

Engaging the world, Effie Kapsalis

 

Wysłuchaj swoich odbiorców

W swojej praktyce zawodowej Effie Kapsalis kieruje siÄ™ przekonaniem, że należy najpierw dogłębnie zrozumieć oczekiwania odbiorców, aby nastÄ™pnie zaplanować, jak na ich potrzeby może odpowiedzieć instytucja. Zgodnie z tÄ… filozofiÄ…, Effie promuje otwartość instytucji kultury, a także dialog z blogerami, pasjonatami, pisarzami, edukatorami, badaczami i innymi konsumentami kultury, których postrzega nie tylko jako biernych odbiorców, ale również – lub przede wszystkim! – jako osoby, które swoim zaangażowaniem mogÄ… wywrzeć realny wpÅ‚yw na ksztaÅ‚t instytucji. W celu dotarcia do tej grupy, Effie dba o to, by Smithsonian włączaÅ‚ siÄ™ także w szersze inicjatywy – takie jak Black History MonthWomen’s History Month, a także rozwijaÅ‚ bazÄ™ wolontariuszy i sympatyków poprzez inicjatywy crowsourcingowe i dziaÅ‚ania w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. W swoich dziaÅ‚aniach udowadnia, że muzea i archiwa zyskujÄ… na zaangażowaniu pasjonatów-amatorów w tworzeniu treÅ›ci online – np. poprzez włączenie ich w publikowanie zbiorów na Wikipedii. WiÄ™cej o programie internetowego Centrum Transkrypcji, w ramach którego Smithsonian Institution angażuje ponad 8500 wolontariuszy we współtworzenie treÅ›ci online, tutaj: https://transcription.si.edu/.


Pracownia Otwierania Kultury

Otwarty dostÄ™p do zasobów kultury i angażowanie szerszej publicznoÅ›ci w aktywny udziaÅ‚ w Å¼yciu instytucji, w tym we współtworzeniu treÅ›ci, to cele które przyÅ›wiecajÄ… pilotażowej edycji naszego projektu Pracowni Otwierania Kultury. WiÄ™cej informacji możecie znaleźć tutaj: https://otwartakultura.org/


Prezentacja Effie Kapsalis, jak również inne przydatne materiaÅ‚y, dostÄ™pne sÄ… tutaj: https://www.slideshare.net/effiekapsalis/engaging-the-world.


WykÅ‚ad i warsztat odbyÅ‚y siÄ™ 29 maja jako pierwsze wydarzenie towarzyszÄ…ce projektowi Pracowni Otwierania Kultury.

Effie Kapsalis goÅ›ciÅ‚a w Warszawie jako prelegentka festiwalu Sektor 3.0. Warsztat zostaÅ‚ zorganizowany we współpracy z FundacjÄ… Rozwoju SpoÅ‚eczeÅ„stwa Informacyjnego, które jest organizatorem i gospodarzem festiwalu, która odbywa siÄ™ w dniach  30-31 maja w Warszawie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora