Remiks, Przyjaźń, Muzyka, czyli domena publiczna na 20. Przystanku Woodstock

Hasła takie jak „domena publiczna” czy „dozwolony użytek” nie mają w Polsce najlepszej prasy, nie brzmią też dla większości z nas szczególnie atrakcyjnie. Jak sprawić, żeby to się zmieniło? Żeby przybliżyć szerszemu audytorium czym jest domena publiczna, co wolno robić ze znajdującymi się w niej utworami i co mogą w tym zakresie zrobić instytucje kultury, postanowiliśmy dołączyć do otwartościowego stoiska na 20. Przystanku Woodstock. Razem z Fundacją Wolnego i Otwartego Oprogramowania, Hackerspace i Fundacją Panoptykon szerzyliśmy idee wolności i otwartości w nieco innym rozumieniu niż to, które najczęściej przyświeca uczestnikom kolejnych Przystanków Woodstock. Naszym pomysłem na przybliżenie problematyki domeny publicznej była zabawa w remiksowanie znanych obrazów, do których wygasły majątkowe prawa autorskie. Wśród remiksowanych znaleźli się Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Joshua Reynolds i Witkacy. Wśród remiksujących – Jurek Owsiak, Agnieszka Holland i Muniek Staszczyk! Dodatkowo, naszą zabawę połączyliśmy z kampanią „Dozwolone od lat 70”, mającą przypominać, że w prawie polskim dzieło przechodzi do domeny publicznej 70 lat po śmierci autora.

Jak udało nam się remiksowanie w odległym Kostrzynie nad Odrą? Zobaczcie sami!


 
Poniżej z kolei prezentujemy jak wyglądały kulisy „otwartości” na Woodstocku:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora