Ruszyły warsztaty o Open Access dla studentów i doktorantów!
Od godziny 11:30 trwają warsztaty dla studentów i doktorantów. Pierwszy dzień to głównie wykłady i dyskusje o tym, czym jest otwarty dostęp, w jaki sposób funkcjonują jego narzędzia oraz dlaczego swoboda dostępu do wiedzy jest korzystna dla naukowców oraz innych obywateli.
DzieÅ„ rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ od wystÄ…pienia Bożeny Bednarek-Michalskiej, która przedstawiÅ‚a historiÄ™ idei oraz przyczyny powstania ruchu nawiÄ…zujÄ…c do obecnej sytuacji – rosnÄ…cych kosztów dostÄ™pu do wiedzy, uÅ‚atwieÅ„ komunikacyjnych, postÄ™pu technologicznego. OpisaÅ‚a sposób, w jaki funkcjonuje udostÄ™pnianie oraz recenzowanie prac w otwartym dostÄ™pie porównujÄ…c to do „tradycyjnego” modelu wydawniczego.
NastÄ™pny gÅ‚os należaÅ‚ do MaÅ‚gorzaty Rychlik, która opisaÅ‚a zasady funkcjonowania repozytoriów, politykÄ™ ich prowadzenia oraz pokazaÅ‚a, w jaki sposób należy deponować wÅ‚asne prace. Warsztat zawieraÅ‚ również szereg praktycznych wskazówek – w jaki sposób publikować i rozpowszechniać efekt swojej pracy, aby zwiÄ™kszyć cytowalność czy szansÄ™ na wyszukanie w popularnych wyszukiwarkach.
Podczas trzeciego wystąpienia Paweł Szczęsny zwrócił uwagę na zagadnienia obywatelskiej nauki, a uczestnicy zastanawiali się, czym w ogóle jest nauka obywatelska, co i kto może być jej przedmiotem i podmiotem, w jaki sposób społeczeństwo funkcjonuje w nauce oraz wobec nauki.
Dodaj komentarz