Spółdzielnia Otwartej Edukacji w dziaÅ‚aniu

Za nami już trzy warsztaty dla nauczycieli biorÄ…cych udziaÅ‚ w projekcie SpoÅ‚Ed. Jest to projekt, w którym 12 nauczycielek i 1 nauczyciel przez 2, 5 miesiÄ…ca przygotowywali siÄ™ do stworzenia wspólnie swoich wÅ‚asnych otwartych zasobów edukacyjnych. PracÄ™ zakoÅ„czÄ… pod koniec maja, a efekty bÄ™dzie można zobaczyć na poczÄ…tku czerwca.

Współpraca ponad wszystko

Jednak warsztaty z tworzenia zasobów to nie wszystko, co dziaÅ‚o siÄ™ w tym czasie. PodstawowÄ… wartoÅ›ciÄ…, jaka przyÅ›wieca nam w projekcie SpoÅ‚Ed jest współpraca. ChcieliÅ›my, aby nauczyciele biorÄ…cy udziaÅ‚ w projekcie mieli możliwość stworzenia grupy, która dzieli siÄ™ wiedzÄ…, pomaga sobie i siÄ™ wspiera. Dlatego też duży nacisk kÅ‚adliÅ›my na zajÄ™cia integrujÄ…ce, na rozmowy wokół edukacji i wsparcie mentorskie. ZależaÅ‚o nam, aby wytworzyć bezpiecznÄ… atmosferÄ…, dziÄ™ki której grupa nie bÄ™dzie siÄ™ baÅ‚a dyskutować i zadawać pytania, popeÅ‚niać błędów i eksperymentować.

 

Otwarte i wolne

UÅ‚ożyliÅ›my program tak, aby w wiÄ™kszoÅ›ci skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z warsztatów, ograniczajÄ…c wykÅ‚ady do minimum. Część wiedzy, trochÄ™ na zasadzie odwróconej lekcji, przerzuciliÅ›my na webinaria. WyszliÅ›my z zaÅ‚ożenia, że to jedyny sposób, aby w tak ograniczonym czasie, jak najwiÄ™cej przekazać uczestnikom. Eksperci i mentorzy (zwÅ‚aszcza w ostatniej fazie, która jest jeszcze przed nami) majÄ… za zadanie wspierać i inspirować, a sporÄ… dowolność w dziaÅ‚aniu pozostawiliÅ›my nauczycielom i nauczycielkom.

Dużą trudnoÅ›ciÄ… projektu jest zamysÅ‚, że to wÅ‚aÅ›nie uczestnicy sami wymyÅ›lajÄ…, jaki bÄ™dzie efekt ich pracy. Jedyne wymogi, które postawiliÅ›my uczestnikom, to – otwartość zasobu i jego edukacyjny charakter. Ze wzglÄ™du, że pracujemy z nauczycielami matematyki, zaÅ‚ożyliÅ›my też, że bÄ™dÄ… to materiaÅ‚y wspieraÅ‚y nauczanie wÅ‚aÅ›nie tego przedmiotu.

 

Video i GeoGebra, czyli czego potrzebuje nauczyciel matematyki

DziÄ™ki tak otwartej formule mieliÅ›my możliwość dostosowania tematu warsztatów, do konkretnych potrzeb. Program zmieniaÅ‚ siÄ™ na bieżąco po uwzglÄ™dnieniu sugestii poszczególnych grup nauczycielskich tworzÄ…cych swoje materiaÅ‚y. I tak kwietniowy zjazd poÅ›wiÄ™cony byÅ‚ warsztatom z GeoGebry i tworzeniu filmów edukacyjnych telefonami komórkowymi, w czym pomógÅ‚ nam Krzysztof Chojecki z Fundacji Katalyst. ZdecydowaliÅ›my również, że warto opowiedzieć o dostÄ™pnoÅ›ci materiałów w internecie do czego zaprosiliÅ›my DorotÄ™ Orzeszek specjalistkÄ™ od UX i accessibility, doktorantkÄ™ Polsko-JapoÅ„skiej Wyższej Akademii Technik Komputerowych.

 

Co przed nami?

W majÄ… spotykamy siÄ™ po raz ostatni, aby sfinalizować projekt. PowstanÄ… cztery niezależne od siebie, bardzo różne materiaÅ‚y do nauki matematyki. Wszystkie na wolnych licencjach, w otwartych formatach i z ideÄ… dzielenia siÄ™ wiedzÄ… wpisanÄ… w przekaz.  MateriaÅ‚y umieÅ›cimy na kursie internetowym tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych, który bÄ™dzie dostÄ™pny już we wrzeÅ›niu dla wszystkich chÄ™tnych. Wtedy przedstawimy Wam naszych matematyków i matematyczki – niesamowitych ludzi, którzy zgodzili siÄ™ współtworzyć z nami ten eksperymentalny projekt.