Wizyta studyjna Centrum w Barcelonie

MiÄ™dzy 3 a 8 czerwca ekipa Centrum zajmujÄ…ca siÄ™ projektem Spółdzielnia „Wiedza” wraz z KarolinÄ… GrodeckÄ… (Koalicja Otwartej Edukacji, Centrum e-Learningu AGH) oraz Grzegorzem Stunżą (Uniwersytet GdaÅ„ski, Instytut Kultury Miejskiej, Edukator Medialny) odbywaÅ‚a spotkania i warsztaty w Barcelonie z lokalnymi ekspertami. Wizyta studyjna byÅ‚a poÅ›wiÄ™cona Otwartym Zasobom Edukacyjnym, ocenie jakoÅ›ci i potencjaÅ‚u otwartych projektów oraz crowdfundingowi (spoÅ‚ecznoÅ›ciowemu finansowaniu projektów).


PodstawowÄ… częściÄ… wizyty byÅ‚ warsztat z grupÄ… Platoniq, która stworzyÅ‚a serwis do crowdfundingu w Katalonii, a wszystkie projekty, które realizowane sÄ… za jego poÅ›rednictwem, muszÄ… być otwarte (kod, treÅ›ci itp.). Nie jest to tylko wymóg, ale forma pracy. Projekty sÄ… oceniane, a organizatorzy platformy współpracujÄ… z twórcami projektów nad doskonalenie ich kampanii i efektywniejszym włączanemi w nie spoÅ‚ecznoÅ›ci osób je wspierajÄ…cych. Serwis Goteo ma już swoje 3 inne wersje regionalne, a odpowiadajÄ…ca za niego fundacja (Fuentas Abeirtas) współpracuje również z uniwersytetami i wiÄ™kszymi prywatnymi grantodawcami nad systemowym wspieraniem projektów. Co ważne i co wyraźnie ćwiczyliÅ›my na warsztatach to to, że warto tworzyć projekty, które nie tylko sÄ… potrzebne i praktyczne spoÅ‚ecznie, ale sÄ… zbudowane na zaangażowaniu. Umożliwienie włączenia siÄ™, współtworzenia lub wykorzystywania rezultatów projektów finansowanych spoÅ‚ecznoÅ›ciowo zwiÄ™ksza ich potencjaÅ‚ i buduje wokół nich spoÅ‚eczność. Jest to kluczowe dla sukcesu i trwaÅ‚oÅ›ci dziaÅ‚aÅ„. Warsztaty z Platoniq odbywaÅ‚y  siÄ™ w dużej mierze jako gra budujÄ…ca umiejÄ™tnoÅ›ci krytycznej oceny projektów i ich spoÅ‚ecznej otwartoÅ›ci.
W drugiej części warsztatu prowadzonego przez Oliviera Schulbaum’a, Enrica Senabre i Merce Moreno budowaliÅ›my również plany wÅ‚asnych projektów wspierajÄ…cych Otwarte Zasoby Edukacyjne i edukacjÄ™ prawnoautorskÄ… w Polsce. Warsztat miaÅ‚ na celu efektywne okreÅ›lenie profili grup odbiorców i szybkie prototypownie projektów. Metodologia, jakÄ… pracuje Platoniq podczas takich warsztatów (oparta o znane tzw. programowanie zwinne – agile development), opisana jest na ich stronie.  Nasze dwa projekty skupiÅ‚y siÄ™ na Å‚atwej prezentacji orzeczeÅ„ prawa autorskiego w sposób, który uÅ‚atwiaÅ‚by Å›ledzenie relacji miÄ™dzy nimi oraz na budowie platformy do spoÅ‚ecznoÅ›ciowego finansowania i otwierania kluczowych zasobów kultury.


Poza warsztatami spotkaliÅ›my siÄ™ również z ekspertami zajmujÄ…cymi siÄ™ otwartÄ… edukacjÄ…: Julià Minguillón Alfonso z UOC (Open University of Catalonia), który prowadzi repozytorium uczelni, szkolenia oraz projekt agregujÄ…cy wiedzÄ™ na temat otwartoÅ›ci metaOER adresowany do wykÅ‚adowców i pracowników naukowych, oraz  Ignasi Labastida, kierujÄ…cym kataloÅ„ski Creative Commons i propagatorem Open Access, na co dzieÅ„ pracujÄ…cym nad promocjÄ… i udostÄ™pnianiem nauki na Uniwersytecie Barcelony. Uniwersytet BarceloÅ„ski od kilku lat prowadzi specjalne biuro ds. otwartego upowszechniania wiedzy naukowej, które wspiera projekty naukowe i badawcze (Office for Knowledge Dissemination), w tym repozytorium prac naukowych i zasobów edukacyjnych. Ignasi przedstawiÅ‚ nam również problem ograniczonego dozwolonego użytku edukacyjnego w Hiszpanii oraz opowiedziaÅ‚ o konflikcie prawnym miÄ™dzy uczelniami a organizacjami zbiorowego zarzÄ…dzania, które chcÄ… wymóc na uczelniach stałą opÅ‚atÄ™ za korzystanie z zasobów edukacyjnych w kursach e-learningowych (których nie obejmuje dozwolony użytek w Hiszpanii).
DoÅ›wiadczenia naszego wyjazdu zostanÄ… wykorzystane do przygotowywania dalszych dziaÅ‚aÅ„ edukacyjnych projektu oraz w kreowaniu kampanii informacyjnej o otwartoÅ›ci zasobów.
Wizyta studyjna byÅ‚a częściÄ… projektu Spółdzielnia „Wiedza”, w ramach którego Centrum prowadzi szkolenia dla sektora organizacji pozarzÄ…dowych, realizuje program stażu oraz przygotowuje kampaniÄ™ informacyjno-edukacyjnÄ…. Projekt współfinansowany przez SzwajcariÄ™ w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami czÅ‚onkowskimi Unii Europejskiej.

 
 
 
Poniżej zdjÄ™cie graffiti o prawie autorskim na jakie trafiliÅ›my podczas spaceru po Barcelonie.